Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

neo93 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem mnohem více od tohoto televizního filmu. A zase jsem se nedočkal. Už první díl byl docela slabý, takový nemastný, neslaný. A ani druhý díl nebyl o moc lepší. A to jsem si naivně myslel, že s příběhovou linkou kolem Moravcové kolaborace a samotného protektorátu se úroveň zvedne, bohužel se nestalo. Přes velmi atraktivní dobu i hlavního hrdinu, je celý snímek příliš strnulý, neosobní, časově zkratkovitý a skokový. Nedozvíme se nic moc ani z jeho života ani z osudových událostí našeho národa v rozbouřených letech. A nejen to. Obrazově někdy tak nevkusný a podivný, že jsem žasl. Naopak zakomponované dokumentární záběry či některé vedlejší postavy byli relativně zdařilé. To ovšem na dvou-dílný, ač televizní, snímek je docela málo. Aspoň že jsme se v závěrečných titulkách dozvěděli, jak dopadli skutečné osoby v reálném životě. ()

Reklama

bari68 

všechny recenze uživatele

U produkcie ČT sa snáď nedá aby bol človek sklamaný. Príbeh a dej je vážne anatómiou hlavnej postavy, Marián Labuda ml. je vizuálne takmer dokonalým xeroxom Moravca, navyše jeho hereckú paletu som mu aj veril. Čo filmu chýba sú pochopiteľne peniaze, bohatejšia výprava. Na tom sa tu asi všetci zhodneme. Bo, dobové, archívne vložky filmu neprispeli ani náhodou, tady to bolo veľké K.O: , ktoré dávalo laciný punc. ()

Luk Skywalker 

všechny recenze uživatele

První díl mě tady zaujal více než druhý, ale co se dá dělat. Konečně ten přerod z vlastence na kolaboranta dává smysl, ale opravdu tomu Moravec věřil? Z prvního dílu vyplývá, že mu šlo o přežití a neměl peníze, v druhé se snažit zůstat u moci, ale nejen v pozadí či jako člen vlády, ale rovnou být prezident Protektorátu. Sliboval jsem si od toho více, ale šlo to. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Slušně zahrané i zrežírované historické drama, až na několik nedotažených sekvencí možná profesionálně i lehce nadprůměrné. Co jsem však postrádal, byla právě ona "anatomie zrady", tedy hlubší ponor do motivací Moravcovy nepochybně zajímavé a rozporuplné osobnosti. Pouhý materiální nedostatek a obava o pohodlí beztak rozvrácené rodiny mi pro takto hluboké a bizarní proměny nepřipadají příliš věrohodné. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Ve scénách odehrávajících se před mnichovskými událostmi, během nich nebo při invazi do Československa, mají automobily poznávací značky protektorátního vzoru, které ale byly zavedeny až na podzim 1939. (Martin_L)
  • V závěrečných titulcích se dovídáme, že osudy Jurije Moravce (Oskar Hes) po odchodu z ČSSR nejsou známy. Není to však pravda, Jurij Moravec udělal kariéru malíře pod jménem Georg Alexander Morawetz, zemřel roku 1964 ve Francii. (awful)

Reklama

Reklama