Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (709)

Gemini 

všechny recenze uživatele

I kdyby román Donna Pierce nebyl úspěšný, tenhle film by z něj rozhodně besteller udělal. Nebo taky ne, protože v tomhle případě by čtení asi bylo zbytečným obtěžováním. Film je totiž naprosto dokonalý. Studie svobody ducha, perfektní dítě své doby, Paul Newman s naprosto odzbrojujícím úsměvem. Nezapomenutelný, věčný. A hlavně takový, jací bychom sami kolikrát chtěli být. Prostě zlatý fond nejen kinematografie, ale kultury vůbec. PS: Alespoň už vím, kde se vzala ta tolikrát vypůjčená scéna s mytím auta:) ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Vždy budem mať slabosť pre filmy z väzenského prostredia. Nestarnúca klasika aj dnes dokáže učarovať svoju rýdzosťou a štýlovosťou. Určitý ľudský charakter sa jednoducho nedá zlomiť nech sa deje, čo sa deje a Paul Newman takú osobnosť stvárnil najlepšie ako to len šlo. Ako by mu bola rola napísaná priamo na telo. Snímka je natočená tak s podmanivou väzenskou atmosférou a hlavne emóciami, že sa jeden nestačí diviť. Z filmu dýcha atmosféra doby a človek, hoci vlastne nerád, spoznáva a sympatizuje s odsúdenými, ktorí sa správajú ako obyčajní ľudia v obyčajnom živote. Na to, že sa film odohráva vo väzení dá sa o ňom povedať, že je celkom optimistický, pohodový a chvíľami aj zábavný. Len ma mrzelo, že ku koncu sa z filmu ona pohoda vytráca. ()

Reklama

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Nejlepší vězeňský film všech dob (dodám obligátní „pro mě“)! Paul Newman září v geniálně napsané roli flegmatického, ale zarputilého sympaťáka, který se díky své hrdosti a nezlomnosti dostane z malého problému do neuvěřitelné šlamastiky. Ale ač jedná jasně sebedestruktivně, držíte mu palce v silou a naprosto ho chápete! Jeden z vůbec nejlepších filmů všech dob! ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Když si něco umane, nikdo s ním nepohne. Nikdy. Frajer Luke je nádherný snímek a samotná postava, kterou zde proslule Newman ztvárnil - patří mezi ty, které se vám vryjí do paměti a na něž se nezapomíná. Film je zábavný, drsný, ale i dojemný (např. skladba na banjo, hraná na rozloučenou zesnulé matce, to je jedna z nejsilnějších sekvencí, nejen tohoto filmu) a vězeňské prostředí, kam je děj zasazen, je ukázáno velmi realisticky. Film prosluněný Newmanovými úsměvy, lidskostí a kamarádstvím. Jeden z nejkrásnějších snímků. ()

a.kopecka 

všechny recenze uživatele

I don't care if it rains or freezes Long as I've got my plastic Jesus Sitting on the dashboard of my car Comes in colors pink and pleasant Glows in the dark cause it's iridescent Take it with you ... when you travel far. Get yourself a sweet Madonna Dressed in rhinestones sitting on a Pedestal of abalone shell Going ninety I ain't scary Cause I've got the Virgin Mary Assuring me that I won't go to hell :) ()

Galerie (108)

Zajímavosti (39)

  • V poslednej scéne sú svetlá semaforu v opačnom poradí, zelená hore, červená dole. Režisér tým jasne vyjadril vzdor autorite. (Michal74)
  • Aby lépe vystihl chlapské prostředí, zakázal režisér Stuart Rosenberg přítomnost manželek při natáčení. Mezi herce neměla rovněž přístup Joy Harmon, vnadná blondýnka z pověstné scény mytí auta. Po příjezdu na místo zůstala na hotelu a ostatní protagonisté ji viděli až přímo při natáčení slavné scény. (Hans.)

Související novinky

Tvůrci Half Nelson uvádějí...

Tvůrci Half Nelson uvádějí...

27.03.2007

Není to zrovna dávno, co tvůrci Ryan Fleck a Anna Bodenová uspěli se svým nezávislým filmem Half Nelson (uvedený do našich kin v rámci Febiofestu 2007), a to nejen díky Oscarové nominaci Ryana… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno