Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladý, asi dvacetiletý muž, horečně odjede z Prahy dálkovým autobusem. Pozdě večer vystoupí v Kromperku a stopuje auta, mířící k pohraničnímu pásmu. Netuší, že jej celou dobu sleduje muž v modré Octavii. Ten v plné rychlosti stopaře srazí. Druhý den je mrtvý muž nalezen v příkopu u silnice. Nemá u sebe žádné doklady. Do Kromperku přijíždí major Kalaš s nadporučíkem Vargou. Vyšetřovací mašinérie se naplno rozjíždí, avšak než se oběma kriminalistům podaří případ vyřešit, budou následovat další úmrtí a záhadné loupeže… Snímek Strach je detektivka o vyšetřování případu, v jehož pozadí stojí strach ctihodných občanů z prozrazení, jak nečestně se chovali za okupace. Film byl natočen na motivy detektivního románu Eduarda Fikera "Kilometr 19". S majorem Kalašem se filmoví diváci později setkali i v dalších filmech Vrah skrývá tvář, Po stopách krve a Diagnóza smrti. (Česká televize)

(více)

Recenze (152)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Počátek vynikající série kriminálních filmů. Tento je však slabší než jeho dvě následující pokračování. Je atmosférický a divák už cítí zárodek tíživé ponurosti dalších dílů, přecejen je ale vyšetřování poněkud jednoduché a hlavně mi trochu vadí rozuzlení zápletky, když se odhalí motivace pachatelů. Kdyby šlo čistě o snahu utajit nacistickou minulost, bylo by to v pořádku, ale ta špionáž je trochu navíc a úlitba době, byť je to podané mnohem civilněji a uvěřitelněji než v jiných filmech ze stejného období. I tak hodnotím čtyřmi, protože charisma ústřední dvojice Hrušínský-Brzobohatý dokáže spolehlivě zahladit všechny nedostatky. A je to úvod k naprostým špičkám krimižánru. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Filmy natočené podle klasika české detektivky Eduarda Fikera s majorem Kalašem patří k tomu nejlepšímu, co v žánru kriminálních filmů u nás bylo natočeno. Jsou to příběhy živé, s řadou překvapujících zvratů, vnutí diváka do toho, aby přemýšlel společně s kriminalisty,. A často v nich jde o řešení celospolečensky závažných trestných činů. V tomto případě je odhalena skupina českých fotografů, kteří jsou přinuceni kvůli vlastnímu špatnému svědomí z doby okupace spolupracovat ze západními špionážními centrálami. A strach z jejich odhalení je vede k vraždám. Kromě hlavních postav ztvárněných R. Hrušínským a R. Brzobohatým mě zaujala Helga Čočková, která v mládí oplývala neobyčejnou krásou a velmi dobře hrála často i cynické naivky, a potom skutečné "uchu"Ladislav Potměšil. ()

Reklama

BigBang 

všechny recenze uživatele

Pěkná stará česká ČB detektivka se spoustou starých reálií. Pozdější detektivky p. Schulhofa jsou však lepší. Zde je do pozadí potlačena dvojice velkých detektivů, kolektivním hlavním protagonistou je mašinerie orgánů činných v trestním řízení. Až extaticky je zobrazeno vyšetřování zamotaného případu od objevení mrtvoly uniformovanými policisty, po zapojení různých odborných oddělení až po hlavní líčení před soudem Ukázky zjišťování stop různými přístroji téměř vybočují ze žánru detektivky a přesahují až někam do dokumentu. Všechny složky vyšetřovacího aparátu pracují jako dokonale sehraná namazaná kolečka, ženou se za odhalením pachatele od časného rána do noci, naprosto neúnavně jako smečka. Dvojice velkých detektivů pendluje v Tatře 603 od hranic do své kanceláře na ministerstvu vnitra a zase zpět; v jedné scéně je vidět řidič tatrovky, který ihned poté, co kriminalisté vystoupí, vyskočí hekticky z auta a něco dělá v zavazadelníku, jakoby ani on nemohl ztratit ani vteřinu. Drtivost aparátu je zobrazena zajímavě a celkem originálně; současně však mě jakožto diváka přeci jen od filmu odcizuje, protože dokonalost justičních orgánů je nevěrohodná a vyznění je k té mašinérii bezvýhradně obdivné. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Krimi klasika zlatých šedesátých, s osobitou atmosférou táhnoucí celým filmem. Knižní styl Eduarda Fikera mi vyhovuje, stejně jako v případě thrilleru Na kolejích čeká vrah se převedení jeho "detektivní fantasie" na filmové plátno velice povedlo. Petr Schulhoff možná v roce 1963 ani netušil, jaký vzdělávací film z hlediska zachycení spousty originálních a dobových kriminalistických metod nabídl, nejvíce mě zaujalo hledání zakopané mrtvoly na základě pachu pomocí nasávací pumpičky :o). V úvodě, kdy se docela akčním způsobem a poměrně dlouhými sekvencemi bez jediného slova seznamujeme s člověkem, jenž byl chvíli na to zavražděn, netušíme, jaký velice zložitý případ, do kterého vstoupili i nevyřízené účty z dob válečné okupace, se začne pomalu rozplétat. Rozhodně bylo na co koukat od první minuty, včetně ztvárnění kriminalistické dvojky v podání Rudolfa Hrušínského a Radoslava Brzobohatého − ti dva byli vzájemně tak naprosto odlišní, až jim to kontrastně spolu docela ladilo :-). (90%) ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

"Strach" je detektivka natočená stejně skvěle jako obě mladší pokračování, jen ten ideologický nános je, naštěstí pouze v závěru, citelně větší. Ještě na počátku šedesátých let bylo evidentně hodně složité natočit "normální" detektivku, takže tvůrci chtě nechtě museli sáhnout k látce "ideologicky nezávadné". Nutno říci, že se jim podařilo tuhle "propagandistickou úlitbu moci" maximálně potlačit. Dokonce jsem nevšiml ani toho, že by se ve filmu někdo nějak zvlášť moc oslovoval oním oblíbeným "soudruhu", natožpak oním "okřídleným" "čest práci". Naopak. Maximálně syrová detektivka s výbornou kamerou, geniální režií i střihem a znamenitými hereckými výkony, to všechno navzdory poměrně slabé knižní předloze. Na to, že je to Schulhoffova téměř prvotina zcela neuvěřitelný výkon. Výkon o to překvapivější, že ten samý Schulhoff kromě tří skvělých detektivek natočil taky řadu vcelku průměrných a dneska i dokonale vyčpělých komedií, několik povedených satyr a to je asi tak všechno. Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: Rosalinda, hans500, Zazie, Tosim ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Coufalík (Miroslav Nohýnek) na začátku filmu přestupuje z tramvaje na autobus poblíž autobusového nádraží Pankrác v ulici 5. května. Od natáčení se toto místo změnilo k nepoznání: nejdříve v roce 1967 zmizela trolejbusová smyčka JAWA, které si lze povšimnout v pozadí, v roce 1974 zde byla zrušena tramvajová trať a místní autobusové nádraží ukončilo provoz v roce 1988. Během výstavby pražské silniční magistrály byla tato část ulice od zbytku třídy 5. května oddělena, zaslepena a přejmenována na současnou Pikrtovu ulici. Později zde ještě přibyly novostavby. Jediné, co z filmového záběru dodnes existuje, jsou domy v pozadí – nachází se v Neveklovské ulici. (Šéfik)
  • Svoji dávku hrůzy si při natáčení filmu prožili i herci. Radoslav Brzobohatý vzpomínal, že se při přípravě na roli musel na přání režiséra účastnit výjezdů pražské mordparty, včetně ohledávání mrtvol. (raininface)

Reklama

Reklama