Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (196)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Čtvrtý detektivní snímek s majorem Kalašem. Zásadní změna je v obsazení hlavní role. Po zákazu točit filmy Rudolfu Hrušínskému byla svěřena Jiřímu Sovákovi. 'Rudla' dal Kalašovi tak úžasný potenciál, že je prostě nenahraditelný. Sovák si toho byl plně vědom, takže se rozhodl ho pojat trošičku jinak. Dopomohl mu k tomu i Jaromír Hanzlík, coby kriminalistický nováček. Příběh je tedy netypicky ozvláštněn lehkým humorem. A ejhle, ono to funguje. Temná atmosféra je sice pryč, ale přesto tu vyzařuje jistá ponurost a nejistota. Tvůrci se i hodně vytáhli z počátečním výbuchem vagónu jedoucího vlaku. Dnes by se řeklo, že něco takového již natočit nejde, z důvodu vysoké nákladnosti. I závěrečná přestřelka je na české poměry zvládnuta velice dobře. Barrandov prostě uměl. I tato (akční) detektivka patří k těm lepším českým snímkům tohoto žánru. A mě jako divákovi zůstala taky jedna záhada. Na počátku vlak táhne velká parní lokomotiva. Později však vagón, kde 'Sovák' s 'Hanzlíkem' ukazují 'Brzobohatému' místo výbuchu, táhne malá moderní dieselová mašina, používající na posun. V jaké době se to tedy odehrává? ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem to několikrát. Sem tam logika zločinu postrádá logiky. Ale Kalaš vtipný (Sovák) na rozdíl od váhajícího a vážného (Hrušínský) má taky něco do sebe. Nemám námitek, tak bych to hodnotil. Škoda že se socialistická kinematografie nevěnovala Exnerovi a Kalašovi ve všech formách. Herci byli zaměstnáváni ideologickými píčovinami. Dnes jsou mrtví a nám zbylo těchto pár střípků s výbornou režií. ()

Reklama

liquido26 

všechny recenze uživatele

Čtvrté dobrodružství majora Kalaše se taky docela povedlo. Sice už to nemá tu atmošku jako předchozí díly, ale děj je pořád ještě hodně kvalitní. Změna představitele hlavního hrdiny mi vůbec nevadila. Hrušínský byl sice super, ale Sovák si to hraje prostě jako Sovák ... po svým a jinak, ale pořád hodně dobře. Co mi trochu vadilo bylo přeobsazení Brzobohatýho. V prvním díle s Hrušínským hrál totiž jeho asistenta, zatímco tady si zahrál jinou postavu, i když taky pracující u policie, takže mě to chvilku ze začátku trochu mátlo. ()

Finskej 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od pana Hrušínského pojal J. Sovák svého majora Kalaše jako celkem rázného a živého muže nešetřícího stručnými, ale výstižnými poznámkami a hláškami s nádechem peprného, jízlivého, suchého humoru. A imho se mu to moc povedlo. Nemá cenu srovnávat, který Kalaš (Hrušínský x Sovák) je "lepší" - jsou prostě jiní, ale oba povedení. Je spíše na divákovi, která poloha mu víc "sedne", než že by snad oba pánové tu svou (polohu) neztvárnili dobře... Sovákovi zdatně sekunduje mladý kriminalistický kolega v sympatickém podání J. Hanzlíka a nemalým kladem celé detektivky (jež se ve filmové adaptaci od původní literární předlohy skutečně liší) je to, že dobový socialismus z ní vykukuje jen (tak) málo (jak je nezbytně nutné). Zkrátka natočilo se za socialistické éry mnoho mnohem víc době poplatných filmů, zde je nutné zlo redukováno na dobře únosnou mez. Takže s klidným svědomím prohlásím, že je to jedna z těch lepších detektivek, co se u nás kdy natočily, a do zlatého fondu nejspíš patří. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

"Gabinovský" pojetí majora Kalaše v podání Rudolfa Hrušinskýho vystřídalo podání ve stylu "já jsem českej Lojza" v podání Jirky Sováka. A tohle je právě na tom všem to nejkrásnější. Rudolf Hrušinský zahrál majora Kalaše tak dobře, že jsem si říkal, že někdo další se na téhle filmové postavě prostě musí odepsat, ale pak přijde Jirka Sovák zahraje tu majora Kalaše úplně jinak, ale během mu to prostě věříte, že tohle je ten nejlepší major Kalaš a jsem si jist, že kdybych si těsně po tomhle filmu dal Kalaše v podání Rudolfa Hrušinskýho, tak bych zase ihend věřil, že právě tohel ztvárnění Kalaše je to nejlepší. Tohle je prostě neopakovatelný herecký mistroství obou panů, dokázat žít danou rolí. Ono vůbec herecký výkony nejen v podání Sováka, ale i Hanzlíka, Kolářový, Brzobohatýho to je prostě....... na fotbale, když se hráči podaří akce lidi začnou spontálně tleskat, kdyby podobný zvyky byli i při sledování filmu na adresu herců , tak by tenhle film pro samý potlesk nebyl slyšet, protože tohel byla herecká krasojízda. K tomu se jště přidal velmi dobře gradovaný film s neuvěřitelně dokonalou atmosférou, které pomáhala vynikající hudba a bylo na světě takový napětí, že filmu promíjím jednu zbytečnou scénáristickou botu, která divákovi až příliš zužuje okruh podezřelých, ale stejně co bych za takovýhle kriminálky dneska dal. To je fakt tak nemožný natočit dneska poctivou kriminálku, při který budeme mít strachy sevřenou prdel a z temný atmosféry budeme mít takovou depku, že by jsme se neusmáli ani nad výhrou první ceny v Sazce ? ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Helena Dvorská (Daniela Kolářová) vchází do domu, kde bydlí, vedle rozsvícené výkladní skříně Domu módy. Ten byl v Praze pouze na Václavském náměstí, ale podle policejní zprávy kriminalisty Karlíčka má Dvorská bydlet v Žitné ulici. (Robbi)
  • Ačkoliv vznik filmu spadá do období tuhé normalizace, jak Karlíček, tak bezpečnostní referent Jareš oslovují majora Kalaše střídavě "pane majore" a "soudruhu majore". (Robbi)
  • Použití ruční radiostanice bez náhlavní soupravy by nebylo kvůli nadměrnému hluku vůbec možné. Chrániče sluchu jsou vidět pověšené za Karlíčkem (Jaromír Hanzlík). (gug)

Reklama

Reklama