Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 346)
jedna z klasik dobrodružného žánru. A průkopník, co se týče vizuálních triků. Podepsán: kdo jiný, než sám Steven Spielberg. Aneb více než výborná adaptace skvělé Crichtonovy novely, sice zase trochu upravená pro lepší a snadnější konzumaci, ale stále si zachovávající výjimečnost a genialitu. Sice díky té jednoduchosti nakonec dějově trochu kolísá celý příběh, ale vše je zase skvěle překrýváno podle mně v dnešní době docela aktuálním a velmi důležitým uvažováním nad snahou člověka stát se bohem. Což samozřejmě má svoje rizika, bez nichž by tento film asi nebyl ničím větším než prachobyčejným dokumentem bez klasických klišé, zvratů, zábavných postav (no, to by možná mohlo zůstat i v dokumentu), akčních scén, vývinu charakterů (jako vždy skvělý sympaťák Sam Neill, další z té řady velmi charismatických a tvrdohlavých vědců, doktorů atd.) a hlavně souboje člověka s něčím, co je mnohem vražednější, nebezpečnější a větší než on sám. A to musím říct, je aspekt, kvůli kterého mám tento typ filmů velmi rád a když se ho ujme někdo jako Spielberg, výsledek nemůže být jiný než dokonalý. Hlavně když, jak jsem už psal, to má tak nádherné, dobu předbíhající triky, díky nímž Tyranosaurus či raptoři opravdu nahánějí hrůzu a hlavně ten tyranosaurus se stal po Jurském parku dalším členem síně slávy filmových monster. A navzdory ději bych do takového parku chtěl jít sakra hodně. God creates dinosaurs. God destroys dinosaurs. God creates man. Man destroys God. Man creates dinosaurs :) dokončení hlášky nedávám, jako vnadidlo pro ty, co to snad ještě neviděli - je opravdu vtipné ()
Jurský park byl nejpůsobivější kino zážitek mého dětství, avšak i po letech jsem se přesvedčil, že wow efekt tohoto velkolepého díla nezná expirační lhůtu. Hned první záběry jsou příslibem něčeho hrozivého, na to jsme přeneseni do omamného světa dávné přírody, takže ani úvod netrpí o nic menší působivostí než následné, pečlivé budování atmosféry a napětí dosahujícího vrcholu thrillerového žánru. Krom perfektní technické stránky a špičkové režie je však třeba zmínit, že i samotný přístup k příběhu je originální a poměrně sofistikovaný (film má originální záporáky a snaží se korespondovat se současnými trendy vědy). 9/10 ()
Miluji Jurský park. Před dvaceti lety se mu zhusta vyčítalo, že jde ze všeho nejvíc o pouhou trikovou atrakci, o krátkodechý spektákl reprezentující nejnovější technické možnosti hollywoodské kinematografie. Jeho monumentální kasovní úspěch se pak přičítal právě těmto důvodům a málokdo se pokoušel zamýšlet nad tím, že ze všeho nejvíc Jurský park suverénně zastupuje nikoli technické možnosti velkorozpočtové kinematografie, nýbrž onu oslňující hollywoodskou schopnost vyprávět příběhy. Velká vyprávění totiž nemusí zprostředkovávat komplikované příběhy nebo nabízet pole pro nejroztodivnější interpretace. Stačí jim totiž schopnost vyprávění sama o sobě a hollywoodská kinematografie právě tuto schopnost precizuje více než sto let, během nichž vyprodukovala mnoho a mnoho desítek tisíc filmů – a málokdo ji ovládá lépe než Steven Spielberg. Více v mé analýze některých aspektů vyprávění, již najdete na Douglasových poznámkách. ()
Jako malej jsem na Jurskej park koukal pořád a pořád dokola a doslova hltal každou scénu s dinosaury. Letos je tomu právě 20 let a Jurský park neztratil nic na své výjimečnosti. Stále se jedná o prvotřídní film, jeden z nejlepších, co kdy Steven Spielberg natočil. Naposledy jsem film, před tímto komentářem, viděl tak před pěti lety a kdy jindy si ho zopáknout, než právě na dvacetiny. I dnes má Jurassic Park co nabídnout a je plný kultovních scén, které viděl snad každý civilizovaný člověk. A ten soundtrack, i teď mě to uzemní...100% ()
S odstupem času je potřeba říci, že tenhle film stojí a padá na trikové stránce. Většinu filmu se nic neděje a probíhá seznamování s Jurským parkem, až napínavá závěrečná půlhodina tomu dává šťávu. Sam Neill byl skvělý a dětští herci také, ostatní herci mnoho prostoru neměli. Není to sice film mého srdce a neřadím jej ani mezi nejlepší Spielbergovy filmy, je to ale klasika a kult - a to mu nikdo neodpáře. 70%. ()
Galerie (173)
Zajímavosti (220)
- „When Dinosaurs Ruled The Earth“ neboli „Když dinosauři vládli světu“ je nejen nápis na transparentu ze závěrečné scény Jurského parku, ale také název fantastického filmu o soužití pralidí a dinosaurů z roku 1970. (D.Moore)
- Pro zvuk zlověstného dunění při chůzi Tyranosaura rexe filmaři použili nahrávky pádů kácených sekvojí. (casyy)
- Letecký záběr na bránu Jurského parku odhaluje, že plot lemující park hned u brány končí. (OJan)
Reklama