Reklama

Reklama

49. MFF KARLOVY VARY - Deníček agentů

Sleduj aktivitu agentů

49. MFF Karlovy Vary

Zde můžeš sledovat aktivitu agentů ČSFD na karlovarském festivalu, jejich postřehy, dojmy a zážitky. Prim hrají samozřejmě jejich hodnocení a recenze k festivalovým filmům, které i na internetových stránkách festivalu pomůžou návštěvníkům v rozhodování, na co se vyplatí zajít a co si nechat ujít.

Deníček agentů ČSFD

Marla Singer Agent

13.07.2014 23:59

Marla Singer

Poslední dny festivalu se pro mě vlastně staly vrcholem celé akce. Ani ne tak kvůli slavnostnímu zakončení (kterého jsem se beztak nezúčastnila - s sebou jsem si totiž nepřivezla dostatek reprezentativního oblečení, podpatků a šminek, abych ze sebe aspoň na pár hodin vyrobila slečnu) a slavnostímu předání cen, jež si rozebrali favoriti deklarovaní už od poslední předfestivalové tiskovky, ale kvůli další náloži filmů a především kvůli rozhovoru, na který jsem se těšila jak malá.

 

Konečně jsem dohnala manko z prvního dne, když jsem se v pátek večer dostala na projekci Je těžké být bohem aka největší filmové masochistické seance za posledních pár let a v sobotu došlo i na Jobovu zvěst za Putinova režimu Leviatana. Ruská duše si na Karlových Varech před bezbranným publikem otvírala nezhojené rány a odhalovala černé svědomí. Při prvotním sestavování svého programu (který se stejně měnil ze dne na den) jsem se sobotou počítala jako s volnou vstupenkou na všechny zmeškané filmy, jenže namísto toho, aby se všichni předčasně sbalili a odjeli domů, je napadlo to samé. Při ranním (!) vyzvedávání vstupenek už neexistovala možnost dostat se na islandskou hříčku O koních a lidech a stejně tak byly rozebrány i lístky na Zázraky. Bezděčně jsem sáhla po Slepé, což se nakonec ukázalo jako nejlepší možná volba. Že karma není jenom svině, dokazuje i noční ztráta peněženky v jednom ze sálů Thermalu (toliko k poučení, že před koncem titulků se ze sálu prostě neodchází), jež se následující den vrátila roztěkané majitelce včetně všech dokladů i litru a půl uvnitř. Celý festival jsem zakončila s věrným filmovým plebsem, jež vyměnil červený koberec nebo nejbližší bar za plastovou sedačku letního kina (v 8 °C vás nezahřeje ani láska k Lynchovi, ani vděk Laury Dern, ale přesto se nás sešlo docela dost).

 

Po devíti dnech mizerného spánku, kofeinového deliria a konstantního zírání na plátno nebo do obrazovky mě konečně dostihlo obligo vůči vlastnímu tělu. Trochu uspokojivý byl pohled na festivalový areál a zjištění, že imaginární ránu kladivem jménem spánková deprivace jsem neschytala sama (viz foto). Kocoviny z filmového opojení ale rozhodně není třeba litovat a nezbývá než přinést žebříčky toho nejlepšího na baru:

 

Proti srsti:

I. Kmen

II. Je těžké být bohem

III. Křížová cesta

 

Asijská sklizeň:

I. Snowpiercer

II. Zátah 2

III. Hrátky s peklem

 

The kids are (not) alright:

I. Chlapectví

II. Nepochopená

III. Nápravná třída

 

Soundtrack:

I. Zběsilost v srdci

II. Frank

III. Slepá

 

Největší překvapení oproti očekávání:

Slepá

 

Největší zklamání oproti očekávání:

Frank

 

Zvláštní uznání za wtf mindfuck:

Norsko

 

Nejzbytečnější úvod:

Apocalypto

 

V úvodu jsem se zmínila o rozhovoru: v sobotu dopoledne jsem celou půl hodinu měla jenom pro sebe Bong Joon-hoa, autora Snowpiercera. Ráda bych postovala jeho názor na zacházení Hollywoodu s jazykovou bariérou (angličtina odlišená přízvuky), na (ne)uhlazenost akčních scén nebo na přestříhávání již hotového filmu, ale video prozatím není nasdílené. Při nejhorší sem hodím odkaz na přepis, až ho dodělám - což by mělo být dřív, než začne další ročník Varů.

Půlnoční uzavření

LaRhette Agent

13.07.2014 23:11

LaRhette

Nejen, že mi zmizela nabíječka na telefon, kamsi se poděla i Eleanor Rigby. Nevím, zdali se to dá nazývat trilogií, ale soubor tří filmů přichází se zajímavým konceptem. Proč je příběhů tolik? Protože je tolik lidí. A když vypráví příběh jeden, znamená to pravděpodobně, že další zúčastnění z toho udělají příběh úplně jiný. Pohled dvou různých lidí na stejnou věc bude vždy rozdílný, i kdyby jenom v detailech. Jak moc odlišný ale může být, aby tito dva mohli stále tvořit pár?
Vyjádřit mnohoúhelnou podstatu příběhu se snaží právě třídílné Zmizení Eleanor Rigby. Mnoha divákům festivalu uteklo kvůli komplikacím s promítáním či zmatku, jak že je to vlastně s těmi díly. Je to následovně: díl s přídavkem On je z perspektivy mužské části páru, Conora (James McAvoy), Ona (Jessica Chastain) zase vypráví o prožitku hlavní ženské hrdinky. Třetí díl už žádnou takovou přípojku nemá, je tedy závěrečným propojením?
Těžko říci, díky organizačním problémům utekl i mě. Těším se ale, až se mi celkový zážitek z obou filmů završí tím posledním, protože díly předchozí neskončily nijak výrazně překvapivě, ani se jim nepovedlo naplnit tajemný potenciál obsažený v názvu. Svým klidným lidským prožívám stinné stránky, kterou život přináší, si u mě ale získaly sympatie. Žádné zbytečné drama. Protože mizím, mizíš, mizíme. Někdy rádi, někdy se pak s větší chutí vracíme.

Kdo z vás už viděl všechny tři díly?
A  znáte tu písničku od Beatles?

 

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?

CiTrus007 Agent

13.07.2014 20:05

CiTrus007

Dnes odpoledne jsem si udělal krátkou procházku tam, kde ještě včera byla kolébka 49. karlovarského filmového festivalu. Přivítaly mě rozebrané dekorace, věže beden s elektronikou, konstrukční díly a srolované koberce. Byl to smutný pohled - dokonce tak smutný, že jsem neměl to srdce nic z toho vyfotit. Pokladny byly prázdné, Espace Dorleans vyfouknutý a filmové plakáty někdo brutálně strhal ze zdí. Celý ten obraz mi připomněl opuštěná místa katastrof, ze kterých byli lidé evakuováni ve spěchu a museli zde část svého majetku zanechat. Protože se však nerad zaobírám takto pesimistickými úvahami, rozhodl jsem se svojí mysl rozptýlit zhodnocením letošního ročníku.

 

Na festivalu jsem se zúčastnil celkem 31 filmových projekcí, viděl jsem tedy 3366 minut souvislého filmového záznamu. Níže uvádím v sestupném pořadí ty nej...

 

3 po všech stránkách nejlepší filmy:

  1. Snowpiercer
  2. Magický hlas rebelky
  3. I Origins

 

3 po všech stránkách nejhorší filmy:

  1. Je těžké být bohem
  2. Kumiko, lovkyně pokladů
  3. Vlak do Moskvy

 

3 absolutně nejujetější filmy:

  1. Norsko
  2. Zákaz kouření
  3. Podivné vyšetřování

 

3 nejzábavnější filmy:

  1. Divoké historky
  2. Mafie vraždí jenom v létě
  3. Malej Quinquin

 

3 filmy nejbližší realitě:

  1. Fair Play
  2. Quod erat demonstrandum
  3. Majdan

 

3 filmy s důležitým poselstvím:

  1. Šutry v kapsách
  2. Podivné vyšetřování
  3. Hvězda kriminálu

 

3 filmy, které jsem nepochopil:

  1. Mnich
  2. Tiché místo na venkově
  3. Neposlušní

 

3 filmy, od kterých jsem čekal víc:

  1. Todo modo
  2. Olga
  3. Díra u Hanušovic

 

A nakonec ještě 5 filmů, na které jsem se chtěl dostat a nedostal:

  1. Kukuřičný ostrov
  2. Volný pád
  3. Křížová cesta
 
 4. Nápravná třída
 
 5. Co děláme v temnotách

 

Jsem rád, že jsem se letos mohl festivalu zúčastnit, a doufám, že i vás jsem svými příspěvky festivalovému dění trochu přiblížil. Pro mě to byl opět úžasný zážitek, který si plánuji zopakovat i příští rok, kdy festival bude slavit velké jubileum. Rád bych zakončil svůj poslední festivalový článek slovy, které pronesl na závěrečném ceremoniálu prezident festivalu Jiří Bartoška"Čtyřicátý devátý ročník karlovarského filmového festivalu je mrtvý. Ať žije padesátý."

Rozebráno, nashledanou!

Brylin Agent

13.07.2014 13:37

Brylin

I já se podělím o krátké zhodnocení letošního ročníku. Jakkoli je agentství náročné, otevřelo mi nové dveře a umožnilo poznat festival z trochu jiného úhlu než jako baťůžkář. Viděl i spoustu výborných filmů a co jsem nestihl, doženu částečně na oficiálních ozvěnách Šary Vary nebo v běžné distribuci. Moc jsem si letošní festival užil a pro zajímavost předkládám mou desítku nej snímků ze všech 31, které jsem shlédnul.

TOP10: Kalvárie, Křížová cesta, Nepřítel třídy, Únos Michela Houellebecqa, Leviathan, Slib, Hvězda kriminálu, Locke, I Origins, Fair Play.

Ano, 49. mezinárodní filmový festival v Karlových Varech je minulostí. Nezbývá než si dnes odpočinout, podělit se o jedinečné zážitky se svými blízkými a poděkovat. Poděkovat jak celému festivalovému týmu, tak mým kolegům agentům a vedení ČSFD.cz. Za rok zase nashledanou!

sskrblik Agent

13.07.2014 10:53

sskrblik

...že jsem si v Karlových Varech užil. První dny festivalu jsem byl skutečně nadšený. Objevování různých uliček, zkoumání festivalových možností a hledání jídla. Tyto aktivity doprovázelo slunečné počasí, které sice doprovázely i návaly potu, ale rozhodně lepší než chodit v dešti. Zlom nastal v půlce festivalu kdy mé vystřízlivění z atmosféry a špatné počasí, vyvolalo ve mě pocit rutinní činnosti. S horší náladou mělo co dočinění mé pravidelné ztráty věcí. Nakonec jsem přišel jen o sluneční brýle a zapomněl tričko, takže jsem na tom ještě dobře.

 

V posledních dnech mi náladu zlepšila ustálená oblačnost, polojasno a místy oblačno. Krom toho, jsem po celé řadě průměrných a nadprůměrných dramat, měl možnost vidět filmy lepší. Za ten týden už jsem okolí festivalu osvojil a veděl jsem kam přesně jít, když něco potřebuji.

 

Na co budu vzpomínat je spousty malých historek, které utváří příběh jméném Karlovy Vary. Chtěl bych poděkovat za skvělou spolupráci kolegům d.beseda a filmmaniak810. Jejich vyprávění o tom jak to chodí na Úřadu vlády a filmové tipy ve mě zůstanou. Budu vzpomínat na opilého mladíka z Německa (vyjadřoval se o třešních jako red bitches), zážitek se zmatenou Lejla Abassovou a jejím známým, kteří ji okřikl slovy: "Do prdele!". Nesmím zapomenout ani na sedánek s lidmi z ČT, jízdu na kole od Thermalu k Puppu a zpátky, videotéku, polévku ve Snack Baru III, odpolední menu U Kurbrychtů a místního staršího pána, který se každý den ptal kdy festival končí, obloženou kaiserku za dvacku a Eiskoffee v Bille, pokutu ve prospěch MHD Karlovy Vary, na mladé talentované pouliční umělce hrající na láhve a hlavně FILMY.

 

Ze všech viděných filmů mohu doporučit: O koních a lidech, Co děláme v temnotách, Snowpiercer, Královna, Instabul United, Život na Sunsetu, Magický hlas rebelky, Fair Play, Třešňový tabák, Locke, Opři žebřík o nebe, Rozhodčí, Mnich.

 

Mé poděkování patří pracovníkům KVIFF a všem zúčastněným z ČSFD.CZ

Závěrem nutno říci...

Recenze agentů ČSFD

06.07.2014

BrylinBarbaři(2014)

Barbaři

Srbský snímek Ivana Ikiče se mi velmi težko hodnotí. Bohužel zcela postrádám základní dramatickou stavbu a vývoj hlavních postav; na druhé straně i díky využití neherců působí film působí nesmírně sugestivně až dokumentárně. Výpověď o sociální skupině radikálních fotbalových fanoušků, kteří kromě hněvu a nenávisti, která je spojuje, nemají vůbec nic, mě opravdu zasáhla a poskytla mi spoustu námětů k přemýšlení. Natolik komplexní téma ovšem rychlá řešení nemá. Tři hvězdičky.

06.07.2014

BrylinDehet a peří(2014)

Dehet a peří

Pascal Rabaté ukazuje rozpad tradiční francouzské společnosti i kvůli ekonomické krizi a s tím související pocity deprese či osamění. Východisko a motivaci ke změně nakonec nabízí hlavnímu hrdinovi podobně zasažená duše. Režisér Rabaté, který se dlouhodobě věnuje i komiksu, nápaditě odlehčuje ústřední téma spoustou anekdot a vizuálním zdůrazněním poetiky předměstí. Zdařilý výsledek podtrhují kvalitní herecké výkony obou hlavních představitelů, jejichž výrazová křehkost je pro správné vyznění snímku klíčová. Tři hvězdičky.

06.07.2014

sskrblikO koních a lidech(2013)

O koních a lidech

Po včerejší kravině v podobě Fishtail, jsem se dneska dostal na tuto Islandskou koninu (chápejte jako film o krávách a koních). Popis komedie / drama je odpovídající, ze samého začátku se střídá jeden úsměvný moment za druhým. Poté se začíná film přetvářet do své smutnější polohy a ukazuje osudy hřebců a jejich osedláváčů. Na premiéře filmu se účastnil sám Benedikt Erlingsson, který se předvedl jako energický a milý chlapík. Svým filmem dokázal svou úctu ke koním, které vnímá nejenom jako dopravní prostředek, ale jako bytosti s duší, přestože jsou jejich životy ovlivňovány lidmi. Pokud už jste viděli nějaké filmy z Islandu, příliš vás celková poetika nepřekvapí, o to víc pak ale můžete porovnávat čím se tento snímek liší od ostatních. Krásné záběry přírody a koní jsou doplněné o údernou hudbu, která podkresluje pohyby na scéně.

06.07.2014

Marla SingerDehet a peří(2014)

Dehet a peří

Přízemní podvodník s rozvinutou krizí středního věku se protlouká životem na malém městě a jediný důvod k hrdosti spočívá ve výchově dcery z prvního manželství. Předměstská rutina v podobě choreografického stříhání plotů, zahradničení nebo kolektivních sportů ho nijak nenaplňuje, ale v rámci urovnání sousedských vztahů požadovaným vzorcům chování beze zbytku podléhá. Po setkání se stejnojmennou spřízněnou duší se pokouší napravit vztahy v práci i v rodině nebo po letech dodělat rekonstrukci domu, letitá šmelina "hasiče-pyromana" ho ale nakonec stejně dožene a hromadné vyloučení z komunit na sebe nenechá dlouho čekat. Bezvýchodnost a deprese se mimo hlavního hrdinu projevuje i u bratra, majitele obchodu se zábavnými předměty, jež se omylem pokusil o sebevraždu, nebo čerstvě opuštěné těhotné přítelkyně. Pestrobarevná ironizující moralita v groteskním stylu Jacquese Tatiho sleduje bezradného muže bez ambicí a jeho snahu zapadat, i když není zcela jisté, jestli o uznání kolektivu vůbec stojí - nebo jestli vymáchání v dehtu a peří vede k lepšímu konci.

06.07.2014

LaRhetteAž na dno(2014)

Až na dno

Hned na začátek zdůrazňuji, že film by mě bavil asi podstatně méně bez přítomnosti Petera Dinklage. Přestože se stává modrokožcem živícím se účinkováním v pornofilmech, zachovává si svůj jedinečný sex-appeal známý už ze Hry o trůny. Dokonce i vztah k hlavní hrdince a situace, do kterých dostávají, mi připadaly asi nejpozoruhodnější z celého filmu a následující stopáž tím pádem spíše oslabují. Celkově je film ale výjimečný svým obsazením. Glenn Close zde ztvárňuje pro ni docela atypickou postavu starostlivé matky/babičky. Elle Faning je stejně éterická a čistá jako ve videoklipu Leaning Towards Solace od nejznámější islandské kapely Sigur Rós (známých svou loňskou sérií atmosférických filmových videoklipů nazvaných Valtari film experiment), kde se už v roce 2011 setkala se svým filmovým otcem Johnem Hawkesem. Když se to tak vezme, klip by skoro mohl být delším teaserem k filmu. Rodinný svazek doplňuje Lena Headey, zde stejně prohnilá, jako právě ve Hře o trůny (zase?). Dohromady to funguje. Stejně jako hudební dokres, který je natolik přirozený, že obraz neruší, ale podporuje. Všudypřítomné zvuky pulzujícího života vytvářejí melodii vlastně samy.

06.07.2014

JindrusaViolent(2014)

Violent

"Těsně před smrtí vidíš ty, kteří tě milovali nejvíce." Vizuálně podmanivý snímek vypráví v pěti kapitolách příběh severské bělovlásky Dagny a pěti osob z jejího okolí, s nimiž měla silný vztah. Ať už to byla láska přátelská, dědečkovská, milostná, či nenaplněná. V originálních a úchvatně autentických dialozích, místy prolnutých nevtíravým humorem, s nimi řeší své otázky dívky těsně před dospělostí. Otázky, života, umírání, osudu, svobody, lásky.. Nejedná se však o žádný sebezahleděný filozofický traktát, nýbrž příjemný a velmi inspirativní snímek.

06.07.2014

Marla SingerApocalypto(2006)

Apocalypto

Kdyby se Gibson zdržel ideologického přesahu o vyhnívání tisícileté civilizace, kterou Evropané pomocí kříže a mušket vlastně spasili, mohlo by jít o celkem slušný survival a závěrečný krvavý hon by Apocalypto na Karlových Varech odsoudil maximálně do promítací kategorie půlnočních filmů. Ale vzhledem k tomu, že tvůrce je od pátku festivalem oceněný umělec a jeho poslední počin tedy seriózním uměním kritizující brutální násilí, spadl snímek do jiného ranku. ___ Z rozhovoru na plovárně vyplynuly jasně dvě věci: potomci původních indiánů byli herecky vedeni prakticky jako loutky (takže o nějaké dokumentární / autentické kvalitě nemůže být řeč) a režisér postrádá nadhled, co se vlastního ega týče. Morálně zkažené uspořádání zvrátí (kromě Španělů) jen rodinné pouto, jež otci dodá sílu běžet dnem i nocí s prostřeleným břichem a matka se po dnech hladovění neutopí a stihne i porodit... Vynechám-li příběh, na digitální kameru si povětšinou stěžovat nemůžu, naopak vzbuzuje reportážní pocit z veřejnoprávní televize, ale v kombinaci s triky a akčními sekvencemi z prvního pohledu sklouzává až k maňáskovému divadlu. Na druhou stranu, krvavé stříkance snímá skvěle. ___ Film jsem si užila vlastně až zpětně - při cestě do pokoje po půl třetí ráno na mě totiž hned na úpatí znásilňovacího lesíka čekala zapálená pochodeň, takže paranoidní déjà vu na sebe nenechalo dlouho čekat.

06.07.2014

Marla SingerOpři žebřík o nebe(2014)

Opři žebřík o nebe

České snímky se do soutěžní sekce dokumentů na KV dostávají narozdíl od hrané tvorby pravidelně a nový počin Jany Ševčíkové se navíc představil ve světové premiéře. Její časosběrný dokument sleduje v průběhu pěti let faru, která funguje jako charita, komunitní centrum a částečně i jako odvykací stanice. Katolický kněz, jemuž úvodní text vykresluje doslova svatozář, není představován jen z pohledu nedoknutelné autority a navíc se ve snímku neobjevuje jako výlučný protagonista. Ševčíková dává prostor přibližně desítce postav vyprávět svůj příběh skrze kamerové zpovědi a sleduje jejich vývoj i po opuštění fary. Ne každý totiž souhlasí s velmi specifickým náhledem kněze na život a po ukončení 'skupinové terapie' je potřeba se postavit na vlastní nohy (nebo kolečkové křeslo). Neuspořádanost a přeskakování od záběrů, kde chybí velká část souvislostí nebo vcelku podstatný údaj o tom, kolik času vlastně uběhlo, vytváří iluzi, že všechny příběhy jsou vlastně stejné a splývají v jedno nevypovídající klubko.

06.07.2014

VodnářkaTemné údolí(2014)

Temné údolí

Western s německy mluvícíma hrdinama, ještě divnějšíma postavama než obvykle, kde nikdo nic neříká, nic se moc neděje a nakonec se už zase přijde na křivdu z minulosti a dojde k vraždám. V tom sněhu je to chvíli sranda, ale stejně nevím, proč se ten film točil.

06.07.2014

LaRhetteZaklínadlo k odehnání temnoty(2013)

Zaklínadlo k odehnání temnoty

Téměř nedějový dokument pracuje víceméně se dvěma částmi propojenými "pomlkou" mezi nimi a jedinou postavou. Jedna nám ukazuje lesní komunitu v nejrůznějších minidialozích. Historka o sauně plné lidí s prsty v zadcích (akt sbližování se) byla sice humorná, nic dalšího mě ale v dialozích nezaujalo. Formálně si také část nedokážu propojit s následující, kde panuje diametrálně odlišná atmosféra. Z vyděděnce potloukajícího se krajinou (pomlka) se v druhé části stává médiem chrlícím metal, dokud neodejde kamsi do noci. Atmosféra je právě to, o čem autor mluví ve spojitosti s tímto filmem. Mám trochu obavu, že název popletený. Nemělo to být Zaklínadlo k PŘIVOLÁNÍ temnoty? V kinosále se v druhé půlce ochladilo, lidé začali postupně mizet. Přede mnou seděl pár. Pán se radoval nejsmutnějším hlasem, jaký si vůbec dokážu představit: "Tak aspoň, že nemusím číst titulky." Reagoval tak na několikaminutové mlčenlivé a téměř nehybné záběry na hlavního hrdinu pohlceného přírodou. Když začala hrát hudba a obrazovka naopak potemněla, znovu se se k ní naklonil: "To jsme si mohli pustit CDčko." Paní měla škodolibý úsměv, jako by se jednalo o pomstu. Nevydrželi do konce. Já měla škodolibou radost, že já ano, která trvala ještě asi dvě minuty po skončení filmu. Pak na mě dolehla atmosféra tíhy kamene. Šutru.

Reklama

Reklama