Reklama

Reklama

Kde zpívají raci

  • USA Where the Crawdads Sing (více)
Trailer 4

Obsahy(1)

Úchvatný, tajemný příběh podle úspěšného knižního románu „Kde zpívají raci“ vypráví o Kye, opuštěné dívce, která až do dospělosti vyrůstala sama v nebezpečných mokřinách Severní Karoliny. Celé roky se šířily po Barkley Cove historky o „dívce z mokřin“, které izolovaly strohou a odmítavou Kyu od místní komunity. Když se v Kyině životě objeví dva přitažliví mladíci z města, začne se novému, neznámému světu otevírat. Jenže ve chvíli, kdy jednoho z nich najdou mrtvého, ji komunita bez váhání označí za hlavní podezřelou. Případ se začne rozvíjet, je stále nejasnější a hrozí, že budou odhalena mnohá tajemství, pohřbená v mokřinách. (Falcon)

(více)

Videa (3)

Trailer 4

Recenze (195)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Film Kde zpívají raci upoutá diváka zaprvé nádhernými exteriéry rozsáhlých bažin a zadruhé i příběhem, byť to ale místy zavánělo červenou knihovnou. Vedle bodrého Davida Straithairna a slizkého Harrise Dickinsona mě oslovila pro mě dosud neznámá Daidy Edgar-Jones, která byla skvělým ztělesněním divoké nevinnosti (či nevinné divokosti). Vedle kriminální zápletky a milostného příběhu mě zaujala linie s ilustracemi přírody (hned jsem si vzpomněl na dokument Ptáci Ameriky). V závěru film možná působí jako přeslazená pohádka, nicméně i takové příběhy mě dokážou mile oslovit. ()

MiniMinion 

všechny recenze uživatele

Do českých kin dorazil film „Kde zpívají raci“, atmosférické mysteriózní drama o „dívce z mokřin“. Film byl natočen podle oceňovaného stejnojmenného románu, který napsala spisovatelka Delia Owens. Vypráví příběh osamocené dívky jménem Kya, která žije odloučeně v mokřinách a na kterou společnost pohlíží s opovržením, a která je nyní obviněná z vraždy mladého muže, se kterým má jistou historii. V hlavní roli se představuje herečka Daisy Edgar Jones (Fresh, Ve jménu nebes), a právě ona je pro mě jednoznačně nejlepší částí tohoto snímku.. Její výkon pro mě bezpečně patří mezi ty vůbec nejpozoruhodnější z tohoto roku - naprosto fantasticky zvládla ztvárnit Kyinu křehkost a plachost, ale zároveň vysokou inteligenci, vnímavost, a schopnost a odhodlání učit se. Kya je díky ní velice silnou postavou a divák ji během několika málo okamžiků přijme a začne jí fandit a soucítit s ní. Edgar-Jones pro mne patří mezi nejvýraznější herečky své generace. Občas zapomínám, že sleduji film, a prostě sleduji mrazivý příběh jedné dívky. Edgar-Jones působí na plátně naprosto přirozeně a stává se postavou, kterou hraje - což by se u filmu zdálo jako samozřejmost, ale bohužel tomu tak v poslední době, kdy leckdy získávají role celebrity čistě díky svému jménu, úplně není. Přestože filmografie Edgar-Jones zatím není nijak obsáhlá, je velice působivá, a již teď vyhlížím její budoucí projekty. Vedlejší role nejsou až tak výrazné, vyzdvihnout chci ovšem Michael Hyatt (Střípky, Ray Donovan) a Sterlinga Macera Jr. (Sběratelé kostí, Super finta), kteří zde hrají manželský pár, který nad mladou Kyou drží ochrannou ruku. Převážně druhý Macer Jr., jinak především seriálový herec epizodních rolí zde má neskutečné charisma a i když jeho herectví není nijak zvlášť výrazné, je promyšlené a velice detailní. David Strathairn (Země nomádů, Ulička přízraků) zde ztvárňuje advokáta Toma Miltona, jižanského dědy, který vyvolává pocit, že se mu můžete se vším svěřit a kterému na vás opravdu bez přetvářek záleží - a tuto roli zvládl zcela perfektně. Hlavní obsazení uzavírají Taylor John Smith (Hunger games, Útok z hlubin) a Harris Dickinson (Kingsman: První mise, Trojúhelník smutku) jakožto Tate a Chase, dva mladíci, kteří se okolo Kyi motají. Upřímně, jejich herectví bylo místy trochu dřevěné, ale výsledný produkt to nijak nenarušovalo a celkově odvedli solidní práci. Snad nejdůležitější postavou vůbec je ale v příběhu samotný močál, ve kterém se děj odehrává. Famózně je zde ztvárněno jeho nebezpečí ale i jeho krása, jen záleží, z jakého úhlu se na něj díváte. Zároveň skvěle slouží jako metafora pro příběh hlavní hrdinky. Močál je pro lidi zvenčí nevyzpytatelný, jakmile jej ale poznáte, stává se pro vás něčím nádherným. Zároveň v něm, ostatně jako snad všude v přírodě, můžeme sledovat vztah predátora a kořisti, což je také relevantní pro tento příběh. Celým filmem se nesou témata jako opuštění, trauma, a jakou škodu mohou tyto věci na člověku napáchat. Toto jsme na plátnech či na obrazovkách viděli již tisíckrát, takže nejde o nic světoborného či originálního, je to však skvěle zpracované, a proto více zapamatovatelné. Pochvalu si zaslouží režisérka Olivia Newman (First Match, Chicago Fire) - její režie je pevná a téma uchopila s naprostou jistotou, s citem a s pochopením. Skvěje i kamera, za kterou se postavila famózní kameramanka Polly Morgan (Legion, Tiché místo: II. část). Její vizuální rukopis je velice výrazný a při některých částech jsem se přistihl na kraji sedačky s pokleslou bradou. Co filmu bohužel podkopává nohy je jeho pacing. Děj se střídavě odehrává v přítomnosti (respektive v roce 1969), kdy dochází k vyšetřování vraždy a k soudu, a v minulosti, přesněji řečeno v průběhu 50. a 60. let. Bohužel ne vždy přijdou přechody mezi léty zcela v přirozený čas, někdy scéna v minulosti trvá příliš dlouho a naopak když si člověk na minulost zvykne, přijde opět prostřih do doby soudu. Scény z minulosti navíc pokrývají spoustu času, téměř dvacet let, a někdy si divák nemusí úplně uvědomit, kolik času uběhlo od poslední události, a film tím lehce ztrácí na přehlednosti. Nejde však o nic hrozného a časem to snad každý pochopí. Příběhová struktura navíc místy působí spíše románově nežli filmově, což se ovšem dá do jisté míry pochopit vzhledem k tomu, že jde o adaptaci románu. Příběh také skvěle pracuje s divákem v tom smyslu, že divák až do poslední chvíle vlastně neví, zda je Kya z vraždy vinna či nikoliv, a když si už divák myslí, že se to nikdy nedozví, film mu odpověď šokujícím způsobem podá. Jde tedy o solidní film, který rozhodně není dokonalý a ze scénáristického hlediska má své problémy, ani v nejmenším však neuškodí jej vidět, ať už jste fanouškem jeho předlohy nebo ne. 75 % () (méně) (více)

Reklama

Colby Sawyer 

všechny recenze uživatele

Vyprávět příběhy je hlavním posláním filmů a čím zajímavější příběh máte tím lepší by měl být i výsledný film. Bez ohledu na to, kdo ho točil, kdo v něm hraje a jestli to má velký rozpočet. Zpívající raci mají příběh dostatečně zajímavý, poutavý i napínavý, aby celé ty dvě hodiny utáhnul. Po formální stránce se jedná o poctivé řemeslo, které sice neuchvátí, ale je dostatečně funkční, aby příběhu neubližovalo. Přes i možná trochu nafouklou stopáž jsem se ani chvilku nenudil, příběh sice není nejpřelomovější, ale je velice pěkný, v tom nejlepším slova smyslu. Hezky se tu kloubí jistá unikátnost s přízemností, takže to cele vypadá velmi realisticky a nejede se tu žádné přehnané fantazírování. Romantická linka je vkusná a organická, ta detektivní je zase napínavá do poslední chvíle a relativně překvapí. Rozhodně takovéto “příběhové” filmy v kinech chybí a jsem rád, že se občas nějaký na velká plátna dostane. ()

oli009 

všechny recenze uživatele

Kdyby "Raci" ubrali na romantické lince a nabídli víc drama v soudní síni spojeného se studií maloměšťácké jinakost neodpouštějící komunity, tak by si určitě zasloužili plné hodnocení. V téhle podobě se jedná spíš o nadprůměrně kvalitní podívanou odehrávající se v neokoukaném avšak oku lahodícím prostředí se závěrem, který mě sice bavil, ale mám vážné trable se s ním smířit. ()

Axident 

všechny recenze uživatele

Měl bych i pár výtek, nebylo to bezchybné, ale.... zasáhlo a strefilo se do mého vkusu. Mám moc rád mokřady, hmyz, ptáky a poezii přírody. S klidným svědomím dám téhle smutné romanci plný počet, ač polopatický konec byl absolutně přebytečný a mnohem lepší by bylo ukončit film po verdiktu soudu a nechat zbytek na divákově představivosti. I tak pro mě velmi pěkný zážitek. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (16)

  • Britská herečka Daisy Edgar-Jones (Kya) musela úzko spolupracovať s dialektologičkou Francie Brown, aby ovládala južný americký prízvuk pre svoju rolu. (Pat.Ko)
  • Keďže produkcia prebiehala počas pandémie, väčšina obsadenia a štábu sa v skutočnosti nevidela až do konca natáčania, keď si mohli zložiť rúška. (Pat.Ko)
  • Jeden z policajných člnov počas naháňačky po močiari má LED svetlá s nízkym profilom a vysokou viditeľnosťou modrej farby. Tieto svetlá by v 50. rokoch neexistovali. Navyše, polícia vtedy nepoužívala modré svetlá. Polícia by používala červené "gumball" svetlá. (Pat.Ko)

Související novinky

Startuje týden nejúspěšnějších filmů

Startuje týden nejúspěšnějších filmů

14.12.2022

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 15. do 21. prosince tohoto roku BestFilmFest, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé… (více)

Reklama

Reklama