• betelgeuse
    ***

    SUROVEC (1953) dobře vystihuje Buňuelovo mexické období. Navenek je to přímočaré, místy průzračně naivní melodramata o prostoduchém silákovi, který dělá špinavou práci pro starého majetného muže, jemuž je zavázán, a jehož hříchy jsou vykoupeny láskou k dceři muže, kterého nechtíc připravil o život, a samozřejmě smrtí – čtvrtou figurou do melodramatu je starcova mladá žena, kterou hrdina sexuálně přitahuje (detail její ruky na jeho ocelové paži) a dělá si na něj samičí nárok. Je to melodrama latinskoamerické odrůdy, která západnímu cynikovi může přijít mírně naivní a zupácké [zdůrazňovaná dobráckost a prostoduchost „surovce“, který samozřejmě pracuje na jatkách, lehká teatrálnost gest, priorita slov, která bez jakýchkoliv zábran „okecávají“ všechno, co mají postavy na srdci]. Co ale film z tohoto závaží doslovnosti částečně vykupuje, jsou detaily nesoucí pečeť režiséra: (1) smysl pro občas až černý humor (legrační vetchý stařeček, otec starého muže, se znovu vkrádá do spíže pro synem odpíraná cukrátka, a přitom si v přítmí pokoje vůbec nevšimne synovy mrtvoly na podlaze); (2) specifický, asentimentální společenský pohled: „surovec“ na radu svého proradného chráněnce odejde od manželky a její rodiny vyžírků (typicky žebrající strýc mávající berlí) a nikdo s tím nemá problém, vč. Buňuela; (3) surrealistický moment po smrti hrdiny, kdy vášnivá a lstivá mrcha (ona žena starého muže), jejíž žárlivost „surovcův“ konec způsobila, odchází z místa činu a její pohled na pár sekund uhrane černý kohout (jako typicky ambivalentní symbol: je to pohled chtíče, který zůstane neukojený, nebo záhrobní úzkosti?).(15.3.2008)

  • Flego
    *****

    Film sa rozbieha ako socialno-kritická dráma, kedy chce bezohľadný majiteľ domu Cabrera (Andrés Soler ) vyštvať chudobných nájomníkov. Tí nechcú opustiť príbytky a postavia sa proti. Vtedy prvýkrát zasiahne majiteľova žena Paloma ( Katy Jurado ) do deja a poradí manželovi, aby si na špinavú prácu najal El Bruta - Surovca (Pedro Armendáriz ). Tento hromotĺk, prostoduchý robotník na jatkách, sa zapletie do situácie, kedy sa jemu rovní postavia proti nemu... Lenže príbeh sa časom umne dostane do roviny manželskej drámy, kde opäť hraje prím bohatá manželka. V tomto je práca Luisa Buñuela výnimočná, lebo dokáže prelínať roviny bez toho, aby film utrpel. Ak k tomu pridám zmysel pre humor, na uzde držaná latinsko-americká teatrálnosť, či kvalitné nasvietenie scén, tak som nadmieru spokojný.(31.5.2012)

  • padav94
    **

    No mne na tom filme vadila tota manželka toho veduceho, chovala sa jak jebnutá, vkuse nasrata jak keby neviem čo sa dialo, to som nechapal že čo sa s nou deje.(28.11.2016)

  • - Herec Pedro Armendáriz, který hrál hlavní postavu filmu, občas při natáčení střílel ve studiu z revolveru a kategoricky odmítal nosit košili s krátkými rukávy, protože ji podle něho nosí jen pederasti. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace