Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hořká komedie autora Petra Zelenky a režiséra Zdeňka Zelenky z roku 1991 je víc drama než komedie. Titulní hrdinka paní Hrabětová (Jiřina Bohdalová) je přesně ten typ člověka, jemuž se říká "žena z lidu". Trochu domovnice, trochu dobračka. Trpí komplexy, že nikdy nemohla o ničem a o nikom rozhodovat. Až jednou dostane příležitost - a vyroste. Sama ve vlastních očích. Z malé ušlápnuté ženičky s myšíma, ulekanýma očkama se stane vášnivá "lavina". Na pohled zmatečná a neregulovatelná, v hereckém podání ovšem velmi přesně ztvárněná, protože i chaotické výbuchy hořké komediálnosti umí jedna z nejoblíbenějších českých hereček zahrát opravdu výtečně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (66)

Masai 

všechny recenze uživatele

Vlastně tenhle TV film nemám moc ráda, ale to hlavně proto, že Bohdalová tu klasickou panelákovou drbnu ztvárnila tak dobře, že se na to skoro ani nedá koukat. Takový socialistický bulvár :o) No něco otřesnýho :o) Protipól v podání sympatické Freimanové a Preisse a manžela v podání pana Somra, který má sice trpělivosti na rozdávání, ale bezedná jeho trpělivost taky není. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

Ano, pravdou je, že se jedná o člověka, který najednou zjistí, že může o něčem rozhodovat... Jak je uvedeno v obsahu filmu. Vím také, že jedna z tužeb člověka je být důležitý - alespoň pro někoho. Každý se ale svého úkolu (nebo možná této pocty) zhošťuje jiným způsobem. A zde si opravdu musím rýpnout. Jiřina Bohdalová totiž představovala typickou komunistickou maloměšťačku - a dle mého názoru tito lidé jsou trochu méně inteligentní, a to nemluvím o inteligenci sociální - které můžeme vidět tu a tam i dnes. Rozdíl totiž je zajímat se o sousedy a opakem je jejich šmírování. Sám jednu takovou sousedku na patře mám. Ta vytrvale sleduje, jak kdo si plní úklid veřejných prostor a když jste při tom úklidu, sleduje vás kukátkem, zda to děláte dobře. Mám podezření, že kdysi byla tato žena členkou uličního výboru anebo alespoň poschoďovým důvěrníkem. Stále si ještě neuvědomila, že dnes je již naprosto jiná doba. No a takovou paní nám velice věrohodně představila Jiřinka Bohdalová. Opravdu musím konstatovat, že se jednalo o jednoduchého člověka, kterému osudek přihrál do cesty možnost být trochu důležitý. Musím tedy říct, že takovýto málo výrazní a jednoduší lidé jsou snadným cílem, který je takto možné dostat na scestí. Na jejich obranu musím říct, že dle své zkušenosti ze zaměstnání i celkem inteligentním lidem dokáže přeskočit, dostanou-li funkci. Já do prdele fakt nevím, co je to za podivné kouzlo. Tito lidé vidí najednou svět úplně v jiných barvách, vše je najednou velice důležité a taky hodně složité. Co se týče inscenace samotné, s velkou chutí si čas od času podobné dílko užiji. Protože to se v podání českých především divadelních herců promění v naprostý koncert. Toto je přesně ten typ pořadu, kterých bych si jednou chtěl užívat o vánočních svátcích se sklenkou vína v ruce. Mám velice rád americkou kinematografii, ale o českých svátcích bych uvítal české filmy. ()

Reklama

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý televizní film s komediální zápletkou odehrávající se v jednom bytovém domě zřejmě na konci 80. let, v níž je paní Hrabětová v podání J. Bohdalové záměrně uvedena v omyl. Její sousedka, paní Lukešová, ji totiž požádala, aby vystupovala jako korunní svědek v jejím rozvodovém řízení a kvůli odstranění soudních průtahů dosvědčila neshody s manželem. Prostomyslná paní Hrabětová tuto svou novou roli svědkyně pojmula s velikou vážností. Vystupování a vzájemné chování manželů Lukešových, klavíristky V. Freimanové a překladatele V. Preisse, bylo i bez tohoto oklamání své sousedky, jež jim občas chodila uklízet, velmi podivné, neboť divák nevěděl, jak chápat jejich řeči o rozvodu, Preissovy narážky na milenky a jeho suchý humor. Těžce vykolejenou Bohdalku, která si dokonce připravila svou řeč u soudního stání a jejíž sympatie k oběma účastníkům domnělého rozvodu značně kolísaly, se snažil uklidňovat její manžel J. Somr, který svůj volný čas trávil vynášením popelnic, popíjením lahváčů a lepením papírových modelů památkových rezervací. Paní Hrabětová nakonec zjistila od třetí osoby v kadeřnictví, že rozvod se konat nebude, dala si pár loků rumu a ztropila v bytě Lukešových a poté i doma před svým manželem hysterickou scénu. Domnívám se, že až do této chvíle se jednalo o lehce podprůměrnou komedii, avšak v závěru, kdy byla Bohdalka domovním důvěrníkem O. Vlachem dotlačena, aby i nadále chodila do bytu ´intelektuálů´ uklízet a podávat mu zprávy, o čem se tam hovoří, kvalita a smysl snímku Z. Zelenky ještě poklesly. Zejména díky zkaženému a nevhodnému závěru, který komedii změnil na zcela jiný žánr, toto dílo nemohu zařadit mezi zajímavé a kvalitní televizní filmy z období československé federace, které mám jinak ve velké oblibě. ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Taková trochu rozsáhlejší bakalářská povídka, u které je ta hranice mezi komičností a nefalšovaným depresivním psychem velmi tenká. POZOR SPOJLER: Paní Lukešová má vtipného, ale dost floutkovitého manžela, a tak začne před paní Hrabětovou mluvit o rozvodu, aby si trochu ulevila. Ovšem, zatímco komunikace mezi manželi Lukešovými probíhá v recesistickém duchu a podobné hry jsou na denním pořádku, paní Hrabětová se do problému opře s vervou sobě vlastní. Největší obětí je nakonec pan Hraběta v podání Josefa Somra, kterému skutečně nezávidím, co vše si musí vyslechnout... ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelná "Bohdalka" !!!!!!! Zahrála, jako by už coby zrozena byla předurčena nevzdělané a závistivé uklizečce v totalitním politickém systému a ne budoucí vynikající herečce. Bravo Jiřinko. Zahrát takto roli zakomplexované "uvědomnělé ženy z lidu" dovedete jen a jen Vy. Jo, jo, ta doba "uličních výborů" byla hrozná. Fuj, jen pomyslet. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Roli Hraběty psal scenárista původně pro Vlastimila Brodského. Když Jiřina Bohdalová četla scénář, představovala si v ní Josefa Somra. Autoři se jí zeptali, s kým by to chtěla hrát a ona uvedla, že právě se Somrem. Když jí ale představili svůj návrh, souhlasila s tím, že to je v pořádku, protože Brodský je velký hráč a roli zvládne. Jak se později ukázalo, Brodský neměl čas a roli tak dostal Somr. (cundak)

Reklama

Reklama