poster

Muriel neboli v čase návratu (festivalový název)

  • Česko

    Muriel aneb čas návratu

    (neoficiální název)
  • Francie

    Muriel ou Le temps d'un retour

  • Itálie

    Muriel, il tempo di un ritorno

  • USA

    Muriel, or The Time of Return

Drama

Francie / Itálie, 1963, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dionysos
    *****

    Resnais nebyl auteur - jeho filmy stály na kvalitě spolupracovníka, tvořícího scénář. "Muriel" i z tohoto důvodu startuje režisérovu progresivní paralýzu: "Hirošima" od Durasové, "Marienbad" od Robbe-Grilleta, přičemž třetí celovečerní "Muriel" stojí na scénáři a dialozích Jeana Cayrola, který byl sice kvalitním spisovatelem (něco málo přeloženo i do češtiny) tehdejší moderny, ale velikosti předchozích jmen prostě nedosahoval. Téma prolínání časových rovin a jeho vztah k subjektivitě postav (blízké všem zmíněným autorům i Resnaisovi samotnému) je i zde... vlastně stejně jako vše, co již bylo obsaženo v předchozích dvou filmech. A v tom se projevuje resnaisovská paralýza - vrcholu dosáhl ve svých dvou prvních dílech, vše poté je již rozpačitým epigonstvím sebe sama (ale jen zčásti sebe sama, protože je vidět, že Resnais se snažil napodobit ducha Durasové/ Grilleta "svých" raných filmů, ač na to sám prostě neměl), nebo prázdnou kopií příslušných formálních postupů (flashbacky/ forwardy atd.) jako ve Staviskym. /// Bylo by ale nespravedlivé poměřovat "Muriel" jen interními kritérii režisérovy kariéry - stále se jednalo (a jedná!) o dílo narací a formálními postupy bezpečně převyšující drtivou většinu ostatních filmů. V geniálních sekvencích střih nesleduje časovou následnost, ale tvoří časoprostorové krystaly, jejichž plochy v různých směrech odráží různé časové sedimenty, sbližujíc minulost s přítomností, prostor i postavy podle jejich vnitřních vztahů a v neposlední řadě anticipující události zapříčiněné již dříve v jiné rovině, kterou teprve odhalíme.(21.4.2016)

  • Martin741
    ***

    Toto je pre mna pravy Resnais, ne tie planoby ako Loni v Marienbadu a Hiroshima - Mon Amour. Vo filme zenska zije sama, + riesia sa veci z Alzirskej vojny - Resnais si asi uvedomil, ze mnou vymenovane filmy boli mierne povedane kontroverzne /ja tie dva filmy otvorene nenavidim/, tak aspon tocil tieto slusne veci. Jo a tuto plavam proti prudu /vacsinou idem s mainstreamom, len 5 - 7% si vyclenim na plavanie proti prudu/, najlepsie filmy Resnaisa su u mna Prozretelnost 1977 a Muj Strycek z Ameriky 1980. To este okomentujem, len ne hned. 65 %(29.9.2018)

  • S.Dedalus
    *****

    jak se má člověk vyrovnat se svou minulostí? a je to vůbec možné? co všechno je nutné aby se člověk mohl posunout dál? je možné věřit vlastní subjektivní paměti? tyto a další otázky se klade resnais v tomto neuvěřitelně detailním snímku doporučuju podívat se dvakrát za sebou protože le temps est en retour(5.4.2011)

  • Houdini

    Zlatý Lev - výběr(10.1.2006)