Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (83)
Naprosto parádní orientální krimi-thriller, který připomíná a může se rovnat žánrovým fincherovkam a přesto je dostatečně osobitý aby ta podobnost nebyla rušivá. Pro našince, který podobně jako já měl Írán zafixovaný jako nekompromisní náboženskou totalitu, kde pouliční prostituce a drogy nepřipadají v úvahu, je to zajímavý kulturně sociologický exkurz a když vidím jaké neřesti jim tam kvetou, hned je mi ten blízkej východ o poznání sympatičtější. Klíčové role jsou parádně zahrané. Hodně atmosféry tvoří hudba. Cením, že přesto, že je to k poměrům v Íránu kritické, nešlo to do nějakých hysterických absurdit a drželo si to zdravej nadhled. ()
Zdánlivě by to mohlo vypadat jako kriminálka, obohacená o syrový naturalismus sociálních dramat. To ovšem pouze pokud by to kriminálka byla. Samotné pátrání po vrahovi zde nemá jakýkoli procedurální atribut, protagonistka akorát naráží na jednu mysoginní bariéru za druhou, dokud se nerozhodne udělat jedinou věc, kterou její skutečný předobraz neudělal, aby se dostala k vrahovi. Bohužel ona sama není ničím zajímavá, pouze další Strong Woman v nepřátelském mužském světě zaplněném klišovitými násilníky a arogantními zástupci institucí. Nevím, jestli jsem si je tam nevložil sám, ale v některých scénách jsem měl pocit referencí na film Se7en (monolog sériového vraha o tom, jak vraždami vykonává boží dílo a chrání svět před úpadkem) či Moorův komiks From Hell (mashdanský rozparovač je chráněn konspirací z vyšších míst, skrze své činy dosahuje paranormálních vizí, film dává důraz na vykreslení beznadějného života prostitutek, vrah sice není svobodný zednář, ale je alespoň... zedník). Nicméně i když pomineme některé silné sekvence, důležitá témata apod, zbyde vlastně jen docela špatně napsaný film bez jakékoli vlastní vizuální řeči. Ono koneckonců, když na csfd chválí emancipační film ten největší póvl, tak je holt nabíledni, že se asi něco nepodařilo. ()
Marně jsem očekával íránského Zodiaca a dočkal se dramatu, kde je vrah prezentován jako ctihodný občam a samotné vraždy, nejsou tím nejhlavnějším. Spíše kritika íránské společnosti a jejího pohledu a přístupu k ženám, než plnohodnotný krimi thriller o pátrání po vrahovi, který je zde v tomto případě skoro za hrdinu. Zajímavé pouze tématem než zpracováním, které ničím nepřekvapuje. ()
Trailer k filmu mě popravdě vůbec nenalákal ale všeobecně kladný ohlasy mě přiměly k tomu abych dal "Pavoukovi" šanci. A jsem rád. Jak se říká jinej kraj jinej mrav v tomhle případě je to naprosto jiná kultura a mentalita. Tuhle sondu do íránský společnosti musím hodnotit jako velmi zdařilou. Film působí velice věrohodně především díky režii a scénáři Ali Abbasiho, který je sám původem íranec. Ačkoliv jsem k filmu přistupoval bez větších očekávání tak nakonec se z toho vyklubala hodně povedená a silná podívaná. Nemusí ale sednout každýmu. ()
Síla filmu je v jeho obyčejnosti a v odlišnosti kultury. Dá se říct, že i vrah byl nudnej, ale všechno to vypadalo tak reálně a bez záhad, že to vůbec nezapadalo do šablony filmů o sériovým vrahovi. Před koncem asi všechny napadla myšlenka, jak může zabít tolik lidí a dostat se z toho? Film ke škodě není bůhvíjak napínavej, ale jako zajímavej pohled na kariéru sériovýha vraha to bylo velmi slušný. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Saeed Hanaei tvrdil, že v detstve bol týraný svojou matkou. Vraj ho svojimi nechtami porezala do krvi a chcela okusovať jeho mäso. (Sunwheel)
- Saeed Hanaei tvrdil, že začal so zabíjaním prostitútok potom, ako si jeho manželku na ulici s nimi pomýlili. (Sunwheel)
- Na konci premietania na filmovom festivale v Cannes v roku 2022 film zožal 7-minútový potlesk v stoji. (MikaelSVK)
Reklama