Reklama

Reklama

Barbar

  • USA Barbarian (více)
Trailer 2

Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (452)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Zacha Creggera šlo ještě pár měsíců nazpátek vnímat jako režiséra, který realizuje maximálně zaměnitelné a zapadlé komedie Po čem kluci touží? či Kámoš napořád a filmový svět vlastně nebude mít dvakrát důvod na něj jednou vzpomínat, protože nic zásadního ve své kariéře nerealizuje. A pak přijde nečekaný zvrat. Jeho 3. celovečerní film, který si sám napsal, je totiž pro změnu hororovým thrillerem, který toho o sobě v samotné kampani dvakrát neřekl a vzhledem k Creggerově pověsti film samotný dvakrát velká očekávání nevyvolával. Pak ovšem přišli zvěsti o jednom z kandidátů na hororů roku a faktu, že Creggera zřejmě cosi něco osvítilo. A při sledování Barbara je vlastně radost vidět, že pověsti nelhali. Cregger rázem působí jako neskutečná hračička, který servíruje uvědomělou hororovou podívanou, která za pochodu střídá atmosféru, chvílemi dostává příležitost se vrátit ke svým komediálním kořenům a přitom skutečně servírovat solidní práci s napětím, pro jednou zase funkčními lekačkami a především poměrně drsným průběhem událostí. Skutečně se ovšem vyplatí o průběhu Barbariana vědět co nejméně, na tuto horskou dráhu ovšem člověka stejně nic nepřipraví. Chvílemi to skutečně působí, že Cregger našel své druhé já, které zvládlo přijít s poměrně chytrým scénářem, který přeskakuje mezi moderním thrillerem, komediální satirou  a ryzím uctívačem béčkových hororů. Nemotorovi by se takto komplikovaně vystavěný scénář snadno rozpadl pod rukami, proto je radost vidět, že Cregger zvládl mile překvapit. Ano, v jistých momentech možná Cregger přeci jen zapomíná vypustit páru a samotný scénář se nevyhnul bodům, do kterých je velmi snadné rýpat. Jenomže za pochodu prostě Cregger přesně ví jak pracovat s atmosférou a kdy má jít do tuhého, především i samotný film vypadá po audiovizuální stránce velmi hravě a vyvolává dojem, že se během přeskakování mezi atmosférickým pojetím krapet mění i audiovizuální pojetí. Je to v zásadě šokující, protože Creggerem servírovaný horor ve finále neodolatelně připomene příběh o Pejskovi a Kočičce vařících dort, na rozdíl od morálně poučné pohádky Josefa Čapka ovšem experimentování nedopadne nikterak tragicky a Barbar tak dokáže za pochodu překvapit i tím, že zvládne přes všechny změny za pochodu držet při sobě. V druhé polovině i díky vystavení karet na stůl vlastně Barbarovi krapet začíná padat řetěz a může ve vyvrcholení krapet zaostat za očekáváními, které buduje jeho předchozí vývoj. Nedopečený finiš ovšem automaticky nesmaže solidně vedený průběh. I přes snahu o nějaké ty komentáře (především k Me Too) tu vlastně nevzniká horor, který by měl kdovíjaký přesah, Cregger v tomhle ohledu rozhodně nepůsobí jako další Jordan Peele. Přesto je Barbar přeci jen hororovým zážitkem, který nevzniká každý den a úkaz, že se i s očividně ohraným konceptem dá pracovat hravě a mile s ním překvapit. Tahle štědře pořízená záležitost i přes slabší finiš bez problémů vyvolá úsměv na tváři, především i díky skvělé volbě v oblasti hudební dramaturgie nakonec.  Justin Long tu navíc má svou nejlepší roli od Smrtonosné pasti 4 a to se také cení. Barbar nejspíš bude na konci roku patřit mezi největší filmové překvapení roku, kdy jen nyní bude zajímavé sledovat, kterým směrem se Cregger vydá příště a zda si dokáže udržet nastavenou kvalitu. Rozum by ovšem radil, aby se vydal spíše směrem dalšího hororu nežli návratu ke komediím....  . () (méně) (více)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Na tomto hororu mě nejvíce bavila totální nepředvídatelnost děje zejména v dlouhém úvodu. Poté už přeci jen snímek sklouzl do známých šablonovitých vod, které však díky režisérově hravosti rozhodně nenudily. Líbila se mi myšlenka i vyústění. Líbilo se mi, kterak byl film nesmírně hravý, jak dokázal mistrně přepínat z jednoho žánru do druhého a strašně mě bavilo, jak v úvodu hlavní černá hrdinka bořila veškerá hororová klišé, když si v neznámém domě počínala s maximální opatrností. Mohu upřímně říct, že po velmi dlouhé době jsem viděl thriller, který bych se nebál doporučit. [80 %] ()

Reklama

Happens 

všechny recenze uživatele

Tohle bylo tak krásně smícháno z pár postav, famózní střídání nálad, napětí až do strachu, CVAK, smích. Kdyby ten konec skončil odchodem z domu bez grandiózního a zcela zbytečného finále, tak se za mě jedná o jeden z nejlepších hororů. Prach obyčejné setkání dvou lidí a postupnou příměsí třetího. To bylo tak komorně dokonalé, místy jsem vzpomněl na The Descent. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Občas se stane, že hned po pěti minutách hororu poznáte, že i když se jedná o naprosto klasický vyvražďovací námět, něco je tu prostě jinak. Barbar je v tomto případě jinak. Je lepší. Vizuálně vytříbenější. Atmosferičtější. Napínavější. No a i když se to klasicky zvrhne do zábavného absurdna, po většinu času perfektně baví. Ano, takhle nějak si představuji kvalitně natočený horor dnešní doby. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Přijde mi trochu smutné a možná nefér, že příznivější divácké odezvy se v posledních letech dostává spíše hororům podvracejícím, satirizujícím a zesměšňujícím žánrové tendence, než některým snaživým vážně míněným a atmosferickým hororům tradičního střihu, jejichž hodnocení v lepším případě pak končí na nějakých 58%, nicméně zároveň nelze zapřít, že právě Barbar v té podvratnosti a překvapení skvěle funguje. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (4)

  • I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
  • Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)

Související novinky

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

15.06.2023

Po turbulentním období, příchodu nového vedení a nově naleznuté stabilitě to vypadá, že studio Warner Bros. opět hodlá začít pečovat o vztahy s uznávanými filmaři. Ty byly narušeny během pandemie a… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama