Reklama

Reklama

Saltburn

Trailer 3

Student Oliver Quick (Barry Keoghan), který se snaží vydobýt si své místo na Oxfordu, se nechá vtáhnout do světa okouzlujícího a aristokratického Felixe Cattona (Jacob Elordi). Ten ho pozve na Saltburn, rozlehlé sídlo jeho výstřední rodiny, kde prožijí nezapomenutelné léto. (Prime Video)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (182)

dubinak 

všechny recenze uživatele

Škoda té fakt zbytečně dlouhé úvodní půlhodiny, která mě začínala přesvědčovat, že ten film bude nuda. Kdyby se totiž zkrátila minimálně o patnáct minut, věřím, že bych byla schopná tomu přidat. Ač Saltburn působí svým příběhem jako moderní gay-zámecká-fantasy červená knihovna ve stylu harlekýnových romancí (takže ve zkratce romantický brak), má to určitou jiskru, o kterou su ta stará herecké osazenstvo v podání plochých povrchních postav, které zajímá jen to, jak si udělat život co nejvíce bezstarostný. Duchapázdnost těchto posh postav tomu dodává takové to pozlátko, na které se dobře kouká, ale špatně se s ní soucití. Středobod děje je tu totiž vztah mezi Olliem a Felixem, který podle mě nebyl vykreslen příliš zdařile, a tudíž divák nemá moc důvodů se s postavami sžít. Vizuálně a herecky je to super. Barry si podle mě zadělává na slušnou kariéru. Artový feel a krásné britské zámecké prostředí tomu dodávají zapamatovatelný design, ovšem ten ústřední vztahový motiv na mě dělal dojem spíše parodický než plnohodnotně emotivní. Možná to tak ale mělo být. Ten závěrečný twist a změna směru by tomu odpovídala. Těžko říct, co přesně si z toho divák má odnést. ()

Lenka.Vilka 

všechny recenze uživatele

Řekla bych, že v případě filmu Saltburn záleží asi dost na tom, jaké od snímku máte očekávání po obsahové stránce po shlédnutí traileru. Už jen ten si hraje s divákem úplně stejně jako film samotný. Protože je už poměrně brzo jisté, že se ve skutečnosti jede trochu jiným stylem. I já jsem si původně myslela, že to bude trochu jinam. A možná právě tenhle skutečný směr mě bavil ještě víc. Protože Oliver je od začátku jasný trouba. Zakřiknutý a bez přátel. Byť samotné retrospektivní vyprávění jasně naznačuje, že za ty dvě hodiny příběhu se toho změní hodně. A koho by nezajímalo, kam se až dostal? Film samotný totiž skvělě pracuje s myšlenkou, zda vůbec na tom všem záleží. Zda záleží na tom, co se stane bohatým. Zda vůbec stojí za tu námahu je litovat. Jsou to přece boháči, co mají jinak všechno. Co by ještě chtěli víc? A jak se Saltburn tedy povedl?    Předchozí film Emerald Fennell jsem neviděla. Saltburn jsem mě tedy utáhl na jiné jméno. Barry Keoghan. A musím říct, že to díky němu bylo možná právě proto tak dobrý. Byl to jeho herecký koncert ve všech ohledech. Všechna světla na něj, prosím! Protože to on je v téhle show hlavní hvězda. Ostatní? Jenom tupý panáci, kteří jsou po cestě, kteří mají nastavovat zrdcadlo společnosti, zatímco hlavní hrdina to svoje pro jistotu rozbil už dávno? Za celý film se o nich nedozvíme vůbec nic. Jenom ta zakladní rozdělní podle toho, jak bohaté lidi vnímají ostatní. Jenom prázdné schránky s základním charakterem, který prázdně sedí na každou rodinu a ty kolem nich. Nemají proto jak překvapit. Jsou to jenom šablony, které se chovají přesně tak, jak se od nich předpokládá. Ať tím, že jim to vyhovuje nebo tím, že musí kvůli tomu, kdo jsou. Prostě to tak je. Je to slabina filmu? Rozhodně ne. Právě naopak. Díky tomu všechno působí o to víc reálněji. Prázdně, ale reálně.    Proro je řada na důležitou otázku. Vyhrála forma nad obsahem? Asi bych teď možná mohla být negativní a psát něco v tom stylu, že všechna ta vizuální krása, která diváka oslepí, je tam z důvodu, aby schovala jednoduchý příběh, který od své prázdnoty potřebuje odvést pozornost právě těmi všemi blbinami. Ale to já neudělám, protože mám slabost pro užití barev jako částečného vypravěče. Jak se používají barvy a různě barevné filtry k prohloubení emocí a vyřčeného. Stejně jako kamery, která dělá přesně to stejné při zabírání postav, které je až kolikrát na hraně ohledně jejich výškového rozdílu. Podle toho, jak je to třeba a podle toho, o čem se spolu baví. A celkově celou dobu je tahle stránka filmu nadherna. To platí i o hudbě, jejíž výběr je prostě top, a hodí se tam. Všechno nejsou jenom osmdesátky. A například úplný zavěr diky ní prostě funguje a všechno skvěle uzavře. Jsem si vědomá toho, že tady vážně nedochází k žádnému objevení Ameriky...ale je to všechno spojené s tou sílou, kterou film má. Buď vás absolutně vtáhne, nebo ho vypnete do půl hodiny. A pokud vás vtáhne, ty dvě hodiny utečou neskutečně rychle. A budete nejspíš s tím vším spokojení. Pokud se budete nudit už na začatku, slibuju, že časem se to nezlepší, celou společnou cestu tady asi nenajdete. Nejvíc vtipné na tom je asi to, že v případu zrovna tohohle filmu budou mít obě skupiny diváků ve svém hodnocení úplně stejnou pravdu. Ještě mnohem víc než v případě jakéhokoliv jiného umění.    Skvěle natočený herecký koncert především Barryho Keoghana, který v tomhle psychologicém dramatu s luxusním vizuálem, ze sebe dává všechno. Tak bych film shrnula jednou větou. Zdá se to na první pohled málo, ale ve skutečnosti není... () (méně) (více)

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Těžkej rip-off Talentovaného pana Ripleyho, který jde mnohem víc po vnějškovém pozlátku, než po sofistikovanějším výrazivu a hlavně uvěřitelné psychologii postav. Při hlubším pohledu proto bohužel nepřesvědčivé a neuvěřitelné, byť je Emerald Fennell talentovaná až běda a moc jí fandím. Jen to chce trochu hlubší propracovanost a míň povrchní šokantnosti i exhibice. ()

UhLee 

všechny recenze uživatele

(6,5/10). Saltburn byl v konečném důsledku velice zapeklitým oříškem. Na jednu stranu měl tento film dokonale připravenou půdu. Režie se chopila osobitá režisérka Emerald Fennell, která má na kontě velmi hluboký zářez v podobě filmu Promising Young Woman. Tento film patřil k tomu nejlepšímu, co nám oscarová sezóna roku 2021 nabídla. Proto jsem s velkým očekáváním vyhlížel, co si pro nás tato britská režisérka připravila. O filmu Saltburn se jednu dobu šuškalo velice intenzivně a tato skutečnost tedy slibovala velice provokativní podívanou. A ve výsledku tomu tak skutečně je, protože některé scény byly opravdu velice kontroverzní a divákovi po zádech přejížděl nepříjemný mráz. Nemůžu se však ubránit pocitu, že to šlo udělat daleko lépe a vyždímat z toho daleko více. Neboť tady máme pospolu jedny z nejtalentovanějších mladých herců současnosti. Ďábelský Barry Keoghan je v hlavní roli až děsivě přesný a jasně dokazuje, že patří k největším hereckým objevům současnosti. Jeho role Olivera mi místy připomínala jeho dřívější roli ve filmu The Killing of a Sacred Deer, díky kterému se dostal do povědomí většímu spektru diváků. I zde hraje mladíka s nevinnou andělskou tváří, ale srdcem prohnilým zlem. Barry Keoghan předvedl famózní herecký koncert, který zarývá pobuřující scény z filmu hluboko do divákovy paměti. Osobně jsem Barrymu předpovídal zářnou budoucnost, ale až v takovouto hitparádu jsem ani v nejoptimističtějším snu nedoufal. Sekunduje mu Jacob Elordi, který známý především díky seriálu Euphoria. Tento vyzývavý seriál jsem vzhledem k mému překypujícímu watchlistu ještě neměl možnost vidět. Ovšem pokud tam bude Jacob Elordi předvádět něco podobného jako v Saltburn, tak se mám tedy na co těšit. Ostatní známí herci tady byli spíš do počtu, ale fanoušky určitě potěšily známá jména jako Rosamund Pike nebo hvězda již dříve zmiňovaného počinu Carey Mulligan. Celý film je oblečen do velice slušivého hávu, který se mi nesmírně líbil a přidává filmu na jeho kladech. Posledním kladem bych určitě rád vypíchnul hudbu, o kterou se postaral Anthony B. Willis. Podařilo se mu zkomponovat symfonii, která lahodí divákovu uchu a zároveň zachraňuje místy nevýrazná místa. Po technické stránce snímku nemám co vytknout. Herecky se taktéž jedná o chirurgicky přesnou záležitost. Kde však snímek výrazně pokulhává je scénář, který je hrozně nekoherentní. Kde snímek však nejvýrazněji ztroskotává, tak to je po komediální stránce. Obávám se, že snímek za nějakou dobu zmizí v zapomnění v propadlišti průměrnějších filmů. A je to spíše sbírka kvalitních střípků, které diváka po povrchu říznou, ale hlouběji se nedostanou. "I was a lesbian for a while, you know, but it was all a bit too wet for me in the end. Men are so lovely and dry." ()

halogenka 

všechny recenze uživatele

Vizualne fajn, ale tim to tak konci. Zapletka je asi tak nepredvidatelna jako ze po nedeli prijde pondeli. Chybi jakykoli twist. Tech par radobysokantnich scen z toho trci jak klacek z vody, protoze tam vubec nesedi a nehraji. O budovani postav nemusime mluvit vubec, protoze tam zadne neni, postradaji hloubku, motivaci i logiku. Ale tak aspon, ze je to dlouhy! Jako videoklip k nejake pisni od Eurythmics by to asi fungovat mohlo, jako celovecerak nikolivek. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (28)

  • Pri písaní filmu chcela Fennell ukázať, ako sympatizovať s nesympatickými ľuďmi: „Sú to tie druhy ľudí, ktorých nemôžeme vystáť, tie druhy ľudí, ktorí sú odporní - ale ak ich dokážeme milovať, ak sa dokážeme do nich zamilovať, ak dokážeme pochopiť, prečo je to také lákavé, napriek jeho hmatateľnej krutosti a nespravodlivosti a určitej divnosti, ak toto dokážeme, tak je v tom taká zaujímavá dynamika." (Arsenal83)
  • Jedna z nejvíce kontroverzních scén ve filmu, která se odehrává na hřbitově, byla kompletně improvizovaná. Barry Keoghan chtěl tímto ukázat, co by Oliver v tu chvíli nejspíše udělal. (UhLee)

Související novinky

Margot Robbie chystá filmové The Sims

Margot Robbie chystá filmové The Sims

23.03.2024

Loňský rok byl pro hvězdnou herečku a schopnou producentku Margot Robbie (Babylon) poměrně přelomový. Její produkční společnost LuckyChap přenesla na plátna kin svět Barbie, tedy nejvýdělečnější film… (více)

Reklama

Reklama