poster

Úžasná událost

  • USA

    Mr. Deeds Goes to Town

Komedie / Drama

USA, 1936, 115 min

Režie:

Frank Capra

Scénář:

Robert Riskin

Kamera:

Joseph Walker

Hrají:

Gary Cooper, Jean Arthur, George Bancroft, Lionel Stander, Douglass Dumbrille, Raymond Walburn, H.B. Warner, Ruth Donnelly, John Wray, Dennis O'Keefe, Ann Doran, Cecil Cunningham, Jameson Thomas, John Williams, Gustav von Seyffertitz, Paul Porcasi, Mayo Methot, George Meeker, Billy Bevan, Franklin Pangborn, George 'Gabby' Hayes, Charles K. French, Warren Hymer, Bess Flowers, Jack Mower, Irving Bacon, Walter Catlett, Charles Sullivan, Emma Dunn, Mike Lally, Bert Stevens, Dale Van Sickel, Sam Harris, Harold Miller, Pierre Watkin, Chuck Hamilton, Gino Corrado, James Millican, Stanley Andrews, Paul Hurst, Sherry Hall, Brick Sullivan, Arthur Hoyt, Charles C. Wilson, Larry Steers, Harry C. Bradley, James Conaty, Hank Bell, Oliver Eckhardt, Carlton Griffin, Frank Holliday, William Irving, Hal Price, Ky Robinson, S.S. Simon, Bud Osborne, Charles Lane, Edward Keane, Frank O'Connor, Bert Moorhouse, Jack Cheatham, Edmund Mortimer, Edward LeSaint, Joe Bordeaux, Arthur Rankin, Bobby Dunn, Barnett Parker, Jay Eaton, Eddie Kane, Broderick O'Farrell, Adolph Faylauer, Ellinor Vanderveer, Florence Wix, Edwin Maxwell, Gertrude Pedlar, Christian Rub, George Cooper, Ralph McCullough, Frank Mclure, Spencer Charters, Edward Gargan, Ann Kunde, John Tyrrell, Sammy Blum, Alphonse Martell, Larry Wheat, Boyd Davis, Florence Dudley, Robert Milasch, Arthur Stuart Hull, James Carlisle, Tex Driscoll

Producenti:

Frank Capra

Střih:

Gene Havlick

Scénografie:

Stephen Goossón

Kostýmy:

Samuel Lange
(další profese)
  • Anderton
    *****

    Jedna z najlepších "ztreštených" komédií, aké Hollywood vo svojej najslávnejšej dobe vyprodukoval. Mňa tu najviac pobavilo okrem záverečného súdneho pojednania, že ak by sa podobne dnes zachoval dedič takéhoto majetku (zarátavam aj infláciu), tak takmer všetci by sme ho považovali za blázna. Tým pádom považujem záverečnú Deedsovu reč za facku aj dnešnému nenažranému kapitalizmu a zároveň nám všetkým. Mnohým ľuďom sa určite bude film páčiť, aj jeho ústredná myšlienka, ale tiež by sa takto nezachovali. Asi ani ja nie a asi ani k tomu nebudem mať nikdy príležitosť. V podstate je tu to najčistejšie dobro ukázané takým prirodzeným spôsobom, až z toho nie že hreje, ale skôr mrazí. Po všetkých stránkach dotiahnutá záležitosť a tá pravá filmová klasika, ktorú myslím by si mal doplniť každý skutočný filmový fanúšik do zbierky videného.(18.7.2014)

  • Nathalie
    *****

    Dickensovský model převrácen z bosých nohou chudinské čtvrti do haciendy s hladce naleštěným zábradlím, po němž s oblibou klouzá venkovský prosťáček, průměrný hráč na tubu (merci, Berg), podprůměrný poeta a majitel imaginární přítelkyně Longfellow Deeds. Po úmrtí bohatého strýčka putuje do velkého zlého města, v němž na něj čeká dědictví a zlotřilá novinářská čmuchalka, která Pana Popelku Garyho Coopera vláčí bahnem, ale při putování poznává, že zlatý americký hoch má platinové srdce a železné ruce jako stvořené k pravým i levým hákům. Komediálně na výši, romanticky na vlně a sociálně nepřepjaté. Snad proto, že Capra konečně využil nadsázku, v níž chudí farmáři uctívají svého chlebodárce toastem od paňmámy. Půvabně zlobivá hlavní hrdinka Jean Arthur viděla svůj film až v o 36 let později na filmovém festivalu. Vy tak dlouho nečekejte, Gary Cooper je muž do každého počasí a závěrečná scéna u soudu jednou z nejhumornějších přestřelek v soudní síni...Are you pixilated?:-) 90%(26.3.2008)

  • lamps
    *****

    Pohádkové schéma na bázi "Jak Honzík ke štěstí přišel" převrácené ku potřebám i časoprostoru klasického hollywoodského snímku, jehož upřímný charakter patří navzdory a možná i zásluhou strašáku tehdejší hospodářské krize k tomu nejkrásnějšímu v dosavadních dějinách filmu. Úžasně natočený, ještě lépe zahraný a nesmírně oslovující nadčasový příběh o tom, že peníze jsou všechno, ale zároveň nic. Geniální v zábavných a inteligentních dialozích, v citlivě vsugerované romantické linii a v onom upřímném vyobrazení střetu dvou světů - neutišitelné hamižnosti s přirozenou laskavostí a solidaritou, který si speciálně zaslouží veškeré komplimenty, jaké může dát obyčejný divák obdařený alespoň špetkou sociální empatie a filmové lásky dohromady... 100%(6.12.2015)

  • Lavran
    *****

    Longfellow Deeds ~ zcela univerzální příklad někoho, kdo má v sobě, abych tak řekl, "příliš přírody", kdo je tak trochu "pixilated" (odchován skřítky) ~ někoho, kdo je skrnaskrz čestný, přímý, upřímný, lidský, spontánní, kdo se vůbec, ale vůbec nebrání hře (ostatně, sám hraje na tubu, skládá básně); pro mnohé jistě (zranitelný) prosťáček boží ~ učiněný Candide, nevinnost sama!, při tom ale příčetnější než kdokoli jiný a vnitřně svobodný k tomu. Nepřekvapivě jej mají v oblibě zvířata (již úvodní Deedsův nástup na scénu je doprovázen radostnou reakcí psa). Obdivuje se velkým postavám minulosti, těm zářným příkladům amerického snu. Při jedné příležitosti dokonce cituje Thoreaua ~ ano, toho advokáta všeho divokého a nespoutaného! (Kdo bez donucení cituje Thoreaua?) Zkrátka a dobře, už předlouho mě žádná filmová postava tak upřímně a ze srdce nedojala svou nezkažeností a prostou krásou prostou všech rafinovaností. Odít se tak do rubáše deedsovské skromnosti, nezištného zájmu o druhé, dětského nadšení... Kdo by o tom alespoň jednou nesnil?(3.1.2014)

  • Vančura
    ****

    O tomto filmu jsem se dozvěděl díky Bohumilu Hrabalovi, který o něm moc hezky píše ve svém textu Krasosmutnění (úžasná historka o tom, jak na tomto filmu byli jeho rodiče a tatínek žárlil na Garyho Coopera: "Mlč, mlč, proboha mlč, já jsem viděl, jak jsi se dívala na Garyho Coopera, takhle se slušná ženská nedívá, takhle se má dívat jedině na svého muže!.. - "Ale vždyť je to biograf, a pak ten Gary, vždyť po něm všechny ženy touží... krasavec a přitom tak chlapecký." - "Cože", zakřičel otec, "tak ty se přiznáváš, že po něm toužíš? Na kolena, a přiznej se! Kdybys ho někde potkala, že bys byla jeho, přiznej se!" - "Těžko bych se asi ubránila, ten Gary je silnější než všechny předsudky."). Když jsem si fim pustil, zjistil jsem, že je docela podobný jinému Caprovu filmu Život je krásný, který jsem už viděl v minulosti a který figuruje v TOP 300. V obou filmech se objevuje výrazné morální poselství a oba mohou působit z dnešního pohledu až naivně, ale stejně se mi to líbí, a jen málokoho ty filmy nechají chladným i po tolika letech od jejich vzniku. Viděl jsem od Capry jenom dva filmy, ale už soudím, že to byl pozoruhodný chlapík, který se navždy zapsal do filmové historie, a jeho filmy jsou dnes velká libovka (nejen) pro každého správného fandu starých zlatých časů Hollywoodu. Mně osobně se tam sice občas vkrádala nuda či pobavená přezíravost, ale stejně mě ten film oslovil a bavil - skutečnost, že film přežil všechny své tvůrce a oslovuje lidi i v novém století, je nejlepším dokladem jeho nesmrtelnosti. Gary Cooper byl vážně skvělý herec, člověk chápe Hrabalovu maminku i po těch letech :)(14.4.2016)

  • - Studio Columbia a Frank Capra chtěli natočit pokračování filmu opět s Garym Cooperem a Jean Arthur s názvem „Mr. Deeds Goes to Washington“ na základě příběhu „The Gentleman from Wyoming“ od Lewise Fostera, na místo toho však Capra v roce 1939 natočil film Pan Smith přichází s Jamesem Stewartem. (Trainspotter)

  • - Film stál na svou dobu závratných 800 000 dolarů. (Trainspotter)

  • - Film přinesl anglickému jazyku dvě nová slova „pixilated“ a „doodling“. (Trainspotter)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace