poster

Jak přicházejí sny

  • USA

    What Dreams May Come

  • Slovensko

    Ako prichádzajú sny

Drama / Fantasy / Romantický

USA, 1998, 113 min

  • Aelita
    ****

    Před léty viděný film, který ve mně tenkrát zanechal jen barevné vjemy, ale tak zvláštní, že jsem vůbec neváhala s opakováním. Teď bych již ten film mohla zařadit lépe, pořád ale nevím kam. Zůstal stejně zvláštní, stojící mimo řadu zdánlivě podobných filmů, jako poprvé. Ano, je to typická hoolywoodská produkce - silně romantický nadnesený příběh, pár slavných herců pro přilákání konzervativních diváků, avšak nálada, vyslovované myšlenky i obrazy nejsou ani americké, ani katolické, a možná ani filmové. Snad by něco z toho vysvětlilo to, že režisér je Novozélanďan. ___ Film by se dal popsat jako spojení Nolanova Počátku, Nekonečného příběhu, Matrixu a Tibetské knihy mrtvých a to celé vystavěné na obrazech Prerafaelitů a Bosche. Nakonec se však ukazuje, že sen není ani architektura, ani fantazie, ani cestopis, ani vědomá představa, ani jakýsi statický obrázek, ale reálný svět převáděný lidským mozkem do virtuálních symbolů a jejích okamžité a průběžné spojení v metafyzický neboli přesahový pohyblivý filmový pas mentálně-duševního života člověka v návaznosti na vesmír. Jednoduše řečeno sen je napojení lidského bytostného Já na pole kolektivního nevědomí a převod reálně zažitého do jazyka a obrazů tohoto pole se zpětnou vazbou. Ještě jednodušeji - sen je rozmluva člověka s vesmírem. ___ Nechci říci, že jsem nadšená tímto filmem. Nejméně pro mne byl přijatelný Robin Williams, přesněji řečeno jeho způsob "vyksichtění" role (a to ve všech filmech s jeho účastí). Naštěstí jsem se již snad naučila brát z filmů to, co je pro mne přínosné, aniž bych byla zmatená hollywoodskou velkolepostí nebo naopak céčkovostí obrazového příběhu. Jak ke mně přicházejí sny, na které si navíc ani nepamatuji, já nevím, ale každopádně si přeji, aby ty sny nebyly děsivé, jak občas bývá realita. Jaké sny se teď zdají třeba Japoncům, kteří zažili zemětřesení? A kdy ty jejích sny vplují z oceánu kolektivního nevědomí do našich tichých vod?(14.3.2011)

  • Slartibarkfast
    ****

    Velmi krásné fantasy, které je vizuálně opravdu vyšperkované a nebýt slabého a malinko zamotaného děje, bylo by to ještě lepší. Filmy s Williamsem už takové bývají. Po herecké stránce dotaženy téměř do dokonalosti, ale mnohdy diváka neosloví. Tenhle jsem viděl už kdysi dávno a tehdy mne zaujal. I po letech má docela silný náboj, ale už jsem si jej nevychutnal tak intenzivně. Celkově je to však dílo, které si zaslouží vysoké hodnocení a já z něj příliš neslevím. Silný citový zážitek zaručen. 70%(23.12.2011)

  • Crawler-D
    ***

    Film si udržuje velmi zajímavou formu do doby, kdy se posmrtný svět sestává z našich představ, které se v případě postavy Robina Williamse zhomtňují jako obraz jeho ženy a vizuálně je to skvostné a navíc kvalitně provedené. Pak ale začnou zabředat do klasických schémat, a přestože Ward přistupuje k látce velmi citlivě a atmosféra filmu je tedy značně poetická a jiná, emocionálně to navzdory Williamsově herecké snaze zaostává za vším, co by se s látkou dalo provést.(3.4.2011)

  • Orlau32
    *****

    V prvé řadě bych chtěla říci, že to není vhodný film pro mladé lidi, kteří mají život před sebou a pro které je slovo "smrt" velmi abstraktním pojmem, natož, aby nějak přemýšleli o reinkarnaci = o životě po životě. Mohu říci, že já věřím na posmrtný život, protože duše člověka se nemůže jen tak někam vytratit. Je vidět, že i režisér Vincent WARD se touto myšlenkou zabývá, jinak by nemohl natočit tak úchvatný film u kterého jsem ani nedýchala. Dostala jsem aspoň trochu odpověď, zda existuje mnoho věcí mezi nebem a zemí o kterých ještě nic nevíme. Je to tak vynikající zpracované, tolik efektů a znázornění snů ( co se děje v lidské mysli, má-li krutou bolest) o čemž při smrti dvou děti snad nikdo nemá nejmenších pochyb ! Ještě bych chtěla dodat, že Oscara by si plně zasloužil Robin WILLIAMS, protože takhle perfektně zahrát roli milujícího manžela jsem ještě v žádném filmu neviděla. Ale i půvabná Annabella SCIORRA nebyla marná. Ona to však měla jednodušší, nemusela krásu předstírat - ona nádherná je. Úžasný film pro náročné diváky !(16.2.2009)

  • Bachy
    ***

    Nadhazuje poměrně zásadní otázky a zabaluje je do hodně zajímavého a originálního obalu. Nicméně to stejně nefunguje, jak má. Proč? Protože všechny linky jsou přetáhlé a zbytečně zvýrazněné. V podobných dle mého správně visí Pevné pouto. Oba filmy používají přehnanou škálu barev pro pozitivní i negativní podbarvení s tím, že každému sedí jiný malíř. Za mne - Pevné pouto výborně vybalancované, emoce fungují a klišé odpouštím. Dokonce jej možná záměrně využívá. Sny bohužel utápí závažnější otázky v přetažených barvách. A minimálně scény z podsvětí jasně ukazují, jaká je to škoda. Dovedu si představit, jak z téhle předlohy třeba Gilliam vytáhne víc.(24.8.2014)

  • - Původně hudbu pro film složil Ennio Morricone, jeho hudbě ale nebyla využita a nebyl ani udán důvod, proč tomu tak je. (..Lucas..)

  • - Castingu na roli Annie se zúčastnila i Annette Bening. (..Lucas..)

  • - Annie Nielsenová (Annabella Sciorra) má nad postelí pověšený triptych „Zahrada pozemských rozkoší“ od holandského malíře Hieronyma Bosche. A její manžel Chris (Robin Williams) prochází kolem rytiny „Dante a papež Hadrián V.“ od francouzského grafika Gustava Dorého. (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace