Reklama

Reklama

Případ Goldman

  • Francie Le Procès Goldman (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Paříž, listopad 1975. Odvolací slyšení krajně levicového židovského aktivisty Pierra Goldmana má začít. Goldman, odsouzený k doživotnímu vězení za čtyři ozbrojené loupeže, z nichž jedna měla za následek smrt dvou žen, odmítá obvinění z vraždy. Masivně sledovaný soudní proces vytvoří z Goldmana romantickou postavu a hrdinu intelektuální levice, i když vztah s jeho mladým právníkem Georgesem Kiejmanem skřípe. Věčný provokatér hlásající své ideály, nepolapitelný a rtuťovitý Goldman uvrhne svůj vlastní proces do chaosu a riskuje rozsudek smrti. Případ Goldman vykresluje psychopatologický portrét militantního revolucionáře, ale také společnosti zmítané vzorci rasismu a nespravedlnosti, které jsou vysoce nakažlivé i dnes. (Artcam Films)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (7)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Režisér Cédric Kahn připodobnil přelíčení s Goldmanem k procesu s O. J. Simpsonem. Zatímco však soud se slavným sportovcem a hercem umožňoval náhled do reálií USA v 90. letech, skutečný i filmový Případ Goldman je podobnou sondou do Francie let sedmdesátých. Zároveň jde o zdařilý soudní procedurál, nabízející všem fanouškům konverzačních dramat dostatek podnětné zábavy. Více zde. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mistrovská lekce toho, jak bez zbytečných okras, přitom maximálně poutavě zrežírovat (a sestříhat!) soudní drama odehrávající se skoro celé v jedné místnosti (a navíc nasnímané v televizním formátu, který odpovídá době, kdy se proces odehrál). Herecky i scenáristicky se to vyrovná Anatomii pádu, v jejímž středu stojí podobně komplikovaná postava a která si klade obdobné otázky (nevítězí u soudu ten, kdo dokáže odvyprávět přesvědčivější příběh, předvést lepší představení? nemají nakonec slova větší váhu než činy?). A ačkoli jde o kauzu ze sedmdesátých let (levicový židovský aktivista odmítá obvinění z vraždy), a film ve druhém plánu podává skoro sociologický průřez tehdejší francouzskou společností, ten střet pravice a levice, který v soudní síni probíhá, neschopnost vidět člověka mimo přihrádku, do které jsme ho na základě jeho politické orientace nebo původu strčili, a neochota vnímat, že některé skutečnosti mohou být černé i bílé zároveň, to všechno v lecčem připomíná dnešní kulturní války. 85% ()

Reklama

blondboss 

všechny recenze uživatele

Tento snímok ponúka iba čisto surovo natočenú súdnu drámu na motívy skutočných udalostí, v ktorej sa na jednej strane venuje zaujímavej téme antisemitizmu, ale na strane druhej je to natočené až príliš profesorsky a bez nejakej výraznej "šťavy". Podobné filmy vám proste buď sedia alebo nie. Ja som sa pritom dosť slušne nudil, aj keď ma nakoniec zaujímal verdikt. 55 % ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

Parádní soudní drama podle skutečného případu, které se sice pomaleji rozjíždí, ale postupem času nabídne hutnou a skvěle sestříhanou záležitost, které k utváření napětí stačí jen dobří herci, dobře napsané dialogy a taky fakt že to není jen o Goldmanovi, ale celý soud slouží i jako vhled do duše francouzské společnosti oné doby. Aniž bych o skutečných událostech cokoliv věděl tak sem si to užil nad očekávání…80% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdybych neviděl spoustu jiných soudních dramat, mnohé filmy a inscenace zasazené do jedné místnosti, neměl nakoukané starší francouzské filmy s podobně laděným společenským přesahem, neznal tvorbu Costa-Gavrase a jeho politické thrillery s Yvesem Montandem (který je tady dokonce na začátku zmíněn!)... možná, možná bych dokázal být z Goldmanova procesu plně nadšený. Zpočátku jsem chvíli nadšen i byl, ale brzy jsem začal mít pocit sledování jakési „béčkové“ verze Costa-Gavrase na poli poměrně tuctového soudního dramatu, jehož režisérovi se ne vždy stejným dílem dařilo udržet napínavou atmosféru během procesu. Mnohé zajímavé informace ze samotného případu jsou nám sděleny pouze v psaném prologu + epilogu na závěr, zatímco zpracovaná část soudního procesu se zvláště v první polovině táhne. Na (možná neprávem) odsouzeném Goldmanovi jsem si nenašel nic, proč bych mu fandil a většinu dalších postav bych za výrazné označit nedokázal. Herecké výkony, byť jim čistě technicky nelze nic vytknout, nejsou taky tak výjimečné, aby se tento snímek v mých očích přiblížil spřízněným starším klasikám 70. let, na něž se ponáší. Na druhé straně s prostřídáním svědků u soudu mě přes dlouhodobě chladnější vztah k celému případu Goldmanův proces opožděně chytl a ironicky kontrastní závěr během čtení výsledku procesu bych přiřadil k tomu hodně zdařilému. Oceňuji zpracování skutečného případu, netradičního zamýšlení, zda může vrah po šoku ze svého činu totálně vytěsnit z paměti, co vlastně spáchal, nebo více pěkných zmínek s odkazem na příslušnou dobu, včetně účasti jednoho ze svědků na Pražském jaru 1968 v Československu. [70%] [Art Film Fest 2023, Košice] ()

Galerie (11)

Zajímavosti (9)

  • Režisér Cédric Kahn objevil Pierra Goldmana 15 let před natáčením filmu díky jeho životopisu „Souvenirs obscurs d'un juif polonais né en France“. Byl ohromen jeho talentem a chtěl o něm natočit film, ale měl pocit, že jeho život je sledem neúspěchů a dramat, takže když došlo na psaní scénáře, rozhodl se raději zaměřit na soudní proces. (Johnny.ARN)
  • Scenáristka Nathalie Hertzberg začala s dlouhým dokumentováním soudního procesu, přičemž nejprve vytvořila 300stránkové shrnutí, které zkrátila na 90 stran, z nichž pak vznikl scénář. Ačkoli si dovolila jistou volnost, většina dialogů je doslovně převzata ze zápisu ze soudního přelíčení. (Johnny.ARN)
  • Vdova po Pierru Goldmanovi (Arieh Worthalter) Christiane Succab-Goldman, s níž tvůrci filmu nic nekonzultovali, zveřejnila svůj nesouhlas s filmem v rozhovoru pro deník Le Monde na začátku října 2023, v němž prozradila, že žalovala producenty, aby do filmu přidali titulní poznámku zdůrazňující fiktivní aspekt scénáře. Žaloba byla zamítnuta s odůvodněním, že již v titulcích je uvedeno, že několik scén bylo vymyšlených. (Johnny.ARN)

Související novinky

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

24.02.2024

V pátek 23. února 2024 proběhl v pařížské koncertní síni Olympia slavnostní ceremoniál 49. ročníku předávání cen francouzské Akademie filmových umění a technik (Académie des Arts et Techniques du… (více)

Reklama

Reklama