Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1943 a Polsko je okupované německými vojsky. Spisovatel Witold přiváží z Varšavy životem poněkud znaveného přítele, režiséra a umělce Fryderyka do vesnici Powórna, na statek svého známého Hipolita. Ten si zde má na pár dní odpočinout, zapomenout na válečné dění a v klidu nabrat další nové síly. Místo toho však Fryderyk společně s Witoldem začnou cynicky manipulovat s lidmi. Ústředními postavami v této podivné hře je mladík Karol, jeho vrstevnice Hania a její přítel Wacław...
Film natočil režisér Jan Jakub Kolski, jenž se zde vrátil ke své oblíbené "vesnické" tematice (kterou dříve zachytil v titulech Pohřeb bramboru, Janek Vodnář, Ten, co hraje z talíře, Dějiny filmu v Popielawách). Pozoruhodným tvůrčím způsobem přitom uchopil stejnojmennou literární předlohu slavného polského spisovatele Witolda Gombrowicze. Na motivy jeho knihy, o níž se dlouho tvrdilo, že je nemožné převézt ji na filmové plátno, si také sám napsal scénář. Velký prostor dal hlavním představitelům: Krzysztof Majchrzak podává oslnivý herecký výkon v úloze Fryderyka, neméně působivá je vedlejší postava partyzána Siemiana, jehož hraje Jan Frycz. Film zaujme také vizuální stránkou, velkou zásluhu na tom má kamera, kterou vedl Krzysztof Ptak. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Pornografie, která je o úplně něčem jiném než by jste čekali. Svým pojetím a celým příběhem si mě však nedokázala získat a to by nezměnili ani žádná prsa hereček ve filmu. Je to škoda, protože film má myšlenku, ale některé jeho části jsou tak prázdné a bezvýznamné, že mě nedokázali obejmout a 117 minut držet před obrazovkou a jen zírat. Možná jindy, ale pravděpodobně to prostě není film, který bych si dokázal zamilovat a nebo alespoň nazvat průměrným. Všem ostatním, kterýms e líbí to přeji, určitě je v něm "něco", co mě neokouzlilo, ale jiné ano. ()

Tomco 

všechny recenze uživatele

Ten názov je fakt slušný a hlavne zbytočný prešľap (alebo žeby marketingový ťah?). Mám taký pocit, že tento film vo svojej podstate nie je taký zlý, ako vyjadruje moje výsledné hodnotenie. Bude to zrejme pomerne nízkym vekom, málo skúsenosťami a hlavne náladou. Vhodná nálada je v tomto prípade asi dosť podstatná. Mňa to celé akosi minulo a vlastne ani neviem, čo chcel tento film vyjadriť. Mne nedal nič. 40% ()

Reklama

Iggy 

všechny recenze uživatele

Podle románu Witolda Gombrowicze Pornografie (česky Torst, Praha 1997). Ovšem kniha a film mají společný tak leda příběh. Zatímco ve filmu působí manipulace Witolda a Fryderyka s mladými Karlem a Heniou jako pouhá hra nebo sázka z nudy (viz komentář Tygryse), která se poněkud zvrhne, tak u Gombrowicze má mnohem hlubší důvody, které vycházejí z jeho specifického vidění a chápání světa (především jeho dvě hlavní témata mládí a formy). Taky Fryderyk je výrazně dezinterpretován oproti románu přidanou ponurou minulostí. Nejsem zastánce otrockých adaptací, ale tenhle film je úplně mimo a tak když už přímo cituje Gombrowiczův text, nedává to téměř vůbec smysl, případně se snaží jakýsi smysl filmu přidat, protože z pouhého zhlédnutí nejde rozluštit. Navíc sám Gombrowicz byl častým vykladačem svého díla hlavně proto, aby byl správně pochopen, protože jeho knihy nejsou snadné, ale vše v nich má své opodstatnění. Gombrowicz se zkrátka nehodí pro okleštěnou adaptaci. Výborná byla ale hudba, resp. hlavní hudební motiv hraný na klavír, protože většina filmu se bez hudby obejde a také mizanscéna, jíž by ovšem neuškodila ještě větší míra stylizace. ()

Richie666 

všechny recenze uživatele

Jak to tady tak pročítám, věta o nepřeveditelnosti románu na plátno nebude daleko od skutečnosti. Motiv dvou hlavních hrdinů jsem nepochopil (možná, že není důležitý), nicméně děj mi nepřišel ani záživný, ona "poetičnost", kterou film určitě záměrně skrývá na mě taktéž nedolehla. Oceňuji líbivý hlavní hudební motiv, ale jinak mi z toho vyplývá dosti nadhodnocené a vesměs nudné dílo. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Tento film lze zařadit do kategorie tzv. zvrhlého umění. Deformovaně depresivní příběh, zasazený do okupovaného Polska r. 1943. Jsou tu ukázáni dva snobští umělci, kteří ďábelsky promyšleně usilují „zafixovat nevěru“ v polské venkovské rodině. Gombrowiczovu literární předlohu neznám, ale tento filmový příběh židovsko-polského režiséra Kolski-ho je dosti nepravděpodobný. Je na místě pochybovat, že by se takto chovali venkovští katoličtí Poláci a navázali důvěrný vztah s městskými kumštýři-povaleči a duchovními zoufalci. Jako by byl sám tvůrce takových děl nešťastníkem a snažil se do toho strhnou i všechny kolem sebe. ()

Galerie (52)

Reklama

Reklama