Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Vilmos ZsigmondHrají:
Will Ferrell, Neil Pepe, Stephanie Roth Haberle, Radha Mitchell, Chloë Sevigny, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Jonny Lee Miller, Wallace Shawn, Larry Pine (více)Obsahy(1)
Zápletka ve filmu MELINDA A MELINDA se objeví v úvodní filmové scéně, ve které si jednoho deštivého večera čtyři sofistikovaní Newyorčané dopřávají večeři v restauraci. Anekdota vyprovokuje diskusi mezi spisovateli Maxem (Larry Pine) a Sy (Wallace Shawn) o dvojí povaze lidského dramatu, symbolizovaného komedií/tragédií. Nakonec se rozvinou dva příběhy - komický a dramatický - oba soustředěné kolem trochu záhadné ženy jménem Melinda. Ve filmu defilují všechna obvyklá Allenova témata - křehkost lásky, manželská nevěra, sofistikovaná romance, neschopnost komunikace. Jak ve filmu říká jedna z postav: "Je malomyslný, zoufalý, má sebevražedné sklony. Všechny komické prvky jsou přítomny."
"Je to něco, co se mi v mých filmech stává často. Často mohou být vyprávěny komicky nebo dramaticky, a já se většinou přikloním ke komickému pojetí," říká Woody Allen. "Ale někdy můžete příběh vyprávět a přitom ho pojmout oběma způsoby."
Podle vlastních slov má scénárista/režisér Woody Allen mnohem víc filmových nápadů než může vůbec natočit. Koncept na MELINDU A MELINDU byl jen jedním z mnoha, o kterých v posledních letech průběžně přemýšlel, ale byl jeden z nejzajímavějších. V tomto filmu jeden z nejslavnějších režisérů posledních třiceti let zkoumá svůj nejoblíbenější terén - osobní boje s morálkou, identitou, intimitou, žárlivostí a rozmary romantické lásky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (117)
Allen a jeho filmy mi nikdy k srdci nepřirostly! Nejvíc se mi většinou líbila díla "nejjednodušší" a nejstravitelnější, které zároveň Allenovští pravověrní fanoušci kritizují (Darebáčci, Všichni říkají:Miluji tě)! No a Melinda a Melinda je další z této řady a mně se líbila moc! Z Allenových filmů zatím nejvíc!....Will Ferrell dokáže hrát, aniž by ze sebe dělal trapáka a Chloe Sevigny je ještě hezčí než byla v Kids! Povedené dialogy, které mi občas zapříčinily výbuch smíchu, já se bavil!...."Je to lepší než aerobik, jaký sport děláš ty?".."Hraju cvrčky a občas mám záchvaty úzkosti!"...8/10 ()
Melindu a Melindu sprevádzali nie príliš nadšené recenzie, dokonca aj niektoré podpriemerné, takže som si vtedy povedal, že tento film z jeho tvorby oželiem. Lenže išiel raz v noci v televízii a bol som akurát hore, zbadal peknú Radhu Mitchel a dal som senilnému Allenovi nakoniec šancu. A dobre som urobil. V jeho súčasnej filmografii solídny priemer, ktorý nenudí, má niečo do seba a pôsobí originálne. Znova poteší množstvo hviez vo vedľajších a ešte viac vedľajších úlohách. ()
Upřímně musím přiznat, že jsem se tohohle filmu bál. Totiž, Woodyho filmy jedu pěkné od nejstarších po nejnovější a nikdy se nedívám, kolik který film zde má procent. Ale aby Woody měl dva roky po sobě filmy v modré rovině, to je (zatím) pouze u let 2003 a tady. A přitom (teď mě klidně ukřižujte) ani jeden z nich není špatný a navíc speciálně u tohoto snímku jsem hodně dlouho váhal nad 90 %. Melinda and Melinda je parádní a pro mě jeden z nejchytřejších Woodyho filmů, co kdy natočil. Ony to totiž nejsou dva rozdílné pohledy pouze na film a jeho zpracování (komedie vs tragédie) ale na život celkově a na lidi. A když se vám to rozleží v hlavě, tak zjistíte, že tento film opravdu má o čem vyprávět, je originální a nebýt jednoho momentu (nechci spoilerovat, ale v tragické rovině příběhu mi neseděl ten zvrat, u kterého mi přišlo, že je tam jen proto, aby tahle rovina měla ten konec, jaký byste u tragédie očekávali) tak jdu na 90 % bez mrknutí oka. Takhle "jen" 80 % s tím, že jsem si opět po dlouhé době potvrdil, že hodnocení na CSFD není vždy úměrné kvalitám daného snímku. ()
Melindě a Melindě předcházející "Cokoliv" se mi zdálo podstatně nápaditější (zato Cokoliv předcházející Hollywood v koncích byl hodně slabý) - tento film tedy hodnotím jako Allenův průměr v rámci posledních několika let (ale jednoznačný podprůměr v porovnání s jeho tvorbou celoživotní) . Základní idea filmu (spor dvou dramatiků o to, zda je život spíš komický nebo tragický) je skvělá, ve výsledku mě však "tragická část" příběhu moc nebavila, a také měla nulovou pointu. Zato "část komediální" se nesla přesně v tom duchu, v jakém mám Allena rád - v zásadě je to zase o sarkastickém bojácném neurotikovi bojujícím o srdce jedné dámy - Woody však toto provařené téma dokáže pojmout vždy nějak invenčně, a tento film není vyjímkou. Konstantně se šklebící Will Ferrel v roli allenovského hrdiny obstál opravdu slušně - leč nedá se nic dělat, nejlepším allenovským hrdinou je stále Allen sám. Nebo aspoň byl. ()
Dlouho jsem se komentáři vyhýbal, ale zkusím už do toho kyselého jablka kousnout. S jedinou výjimkou jsem viděl všechny filmy Woodyho Allena a toto je ojedinělý případ, kdy jdu s hodnocením pod tři hvězdičky. Nápad vyprávět stejnou historku jednou jako komedii, podruhé jako tragédii, má tááákovéhle vousy, ale pořád i značný potenciál. Líbí se mi i to, že oba "rámcoví" vypravěči - gagman a vážný dramatik - jsou přesvědčeni, že smysluplnější je žánr toho druhého. Jenže: 1) Oba příběhy mají společnou jen Melindu. Prostředí, v nichž se ocitá, a postavy, s nimiž se setkává, jsou jiné a nehrají je stejní herci. Nejde tedy o dva úhly pohledu na tentýž příběh, ale dva různé příběhy. Ten komediální není moc vtipný, ten vážný má k tragice daleko. 2) Narychlo obsazená Radha Mitchell je bezbarvá, místy protivná a ani jedné Melindě nevtiskla punc osobitosti. Její osud mi byl tak vzácně lhostejný, že jsem měl problém dodívat se na to do konce. 30% ()
Galerie (61)
Zajímavosti (5)
- Radha Mitchell byla v průběhu natáčení jediná, kdo měl k dispozici scénář celého filmu. Její kolegové znali jen scény, v nichž vystupovali. (formelin)
- V snímke sa mal objaviť Robert Downey Jr., no nakoniec si Woody Allen musel poradiť bez neho, pretože hercova poistka bola po neslávnej minulosti príliš drahá. (classic)
- Woody Allen měl napsaný scénář za měsíc. (formelin)
Reklama