Reklama

Reklama

Strašák

Trailer

Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (178)

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě opravdu mile překvapilo. Docela obyčejnej příběh o tom, jak jeden zevlák nabídne druhýmu svou poslední sirku, aby si moh zapálit doutník a stanou se z nich kámoši na život a na smrt. Upřímně řečeno, těšil jsem se spíš na road movie, což tenhle film zase až tak moc neni. Ze začátku to sice mělo na road movie docela našlápnuto, ale pak jsme se v ději postupně dostali spíš mimo silnice. Nicméně to nebylo vůbec na škodu. Příběh sám o sobě sice neni až tak zajímavej, ale Gene Hackman i Al Pacino doslova vytahujou celej film skoro až na 5-ti hvězdičkovej vrchol. Mam ovšem i několik výhrad. Jednak mi teda ve srovnání s Hackmanem a Pacinem všichni ostatní herci připadali naprosto ubohý (většinou strašně přehrávali nebo naopak nehráli vůbec nic) a pak jsem od samotnýho závěru čekal trochu víc, než jenom odpověď na otázku, proč Gene Hackman spí s botou pod polštářem. Myslim, že by si závěr zasloužil trochu víc prostoru. Takhle zustal dost otevřenej... No ale rozhodně tenhle film patří k tomu lepšímu, co jsem zatim viděl. Nějak mě po zhlédnutí napadla akorát jedna otázka: Proč tohle nedávaj v televizi a místo toho běží 3× ročně Kameňák a podobný hovadiny??? ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Pro mě je ten film přesně na pomezí tří až čtyř hvězd. Na jednu stranu má oba výborné představitele Hackmana a Pacina, jejichž výkony jsou skutečně úchvatné a místy berou dech (hlavně kreace tehdy méně známého Pacina). Pak je tu ale až moc roztříštěný příběh, který je spíš epizodický a nedrží moc u sebe. Na můj vkus nechal Schatzberg všem až příliš volnou ruku a někdy jsou jejich improvizace až lehce za hranicí mého vkusu. Film taky postrádá nějaký emotivní náboj. Jsou tu dvě opravdu silné a těžko zapomenutelné scény - pokus o znásilnění a následná odplata a samotný konec. Mezi tím se ale děj hrozně táhne a hlavně začátek je místy dost úmorný. Být režisér, přitlačil bych i na atmosféře, protože ta mi tu trošku chyběla. Má to být depresivní a bezvýchodné, atmosféra tomu bohužel moc neodpovídá. Líbil se mi ale dost kritizovaný konec, který je sice otevřený, ale realistický. Vzhledem ke všem těmhle faktům nakonec dám nižší hodnocení, abych měl rezervu pro případné další zhlédnutí. 65% ()

Reklama

StarsFan 

všechny recenze uživatele

První scéna je příkladem toho, že film může vyprávět příběh bez dlouhých dialogů, zatímco závěr dokazuje, že i komedie může do děje začlenit několik temnějších scén. A jako celek je to dokonalá ukázka toho, že na natočení dobrého filmu nepotřebujete stovky milionů dolarů ani překombinovaný scénář. Občas stačí prostě stačí jen výborné obsazení hlavních rolí a citlivý přístup k tématu. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Schatzbergův snímek se snaží kráčet ve stopách Půlnočního kovboje a věnuje svou pozornost dvěma outsiderům na periférii města a společnosti, jenže něco tam skřípe. Podle mě nefunguje tak, jak by měla, dramatická rovina příběhu, protože film jsem sledoval v 10 hodin dopoledne a především v první půli jsem se nevyhnul mikrospánkům. Ten, kdo zná Schatzbergovu tvorbu, nemůže počítat s rychlým tempem, ale tempo není to, co bych Strašákovi vyčítal. Spíš sám příběh a jeho peripetie a možná mi i chyběl tak silný hudební motiv, jako Everybody's Talking at Me. S hereckým projevem Hackmana a Al Pacina problém nemám, přesto je výsledný dojem průměrný, tak na 55 %. Sympatická mi ale je volba tématu. Moc filmů s touhle tématikou ve Spojených státech nevzniká. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ja mám pri súčasných nezávislých európskych (ale aj svetových) filmoch pocit, že čerpajú predovšetkým z nového hollywoodu konca 60tych a 70tych rokov. Z filmov ako Polnočný kovboj, Malé životné etudy, Coming home, Posledné predstavenie, Easy rider, alebo priamo z tohto filmu. Námety sú jasne dané: spoločenská lúza, dezilúzia ľudí bez budúcnosti, odvrátená tvár kapitalizmu, depresívne konce, absencia falošnej nádeje, násilie. No ako v súčasnom arte. Scarecrow sa rozbieha možno pomalšie, ale vďaka hercom si k nemu nájdete cestu skôr, ako by naznačoval epizodický scenár. Mňa zaujala neukotvenosť postáv v rámci spoločnosti, ktoré si na začiatku vytýčia nejaký konkrétny cieľ svojej cesty, avšak nakoniec sa ukáže, že tým skutočným cieľom je ich vznikajúce priateľstvo, ako jediná skutočná hodnota v ich životoch. Silný film, ktorý síce možno nezaujme každého náročného diváka, ale niektoré scény musia zarezonovať aj u tých skeptickejších. Akýsi Polnočný kovboj 2. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (7)

  • Ve scéně, kdy jsou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) vyhozeni z kuchyně, kde žádali o práci, Liona polije jeden z kuchařů vodou. V dalším záběru, když dvojice odchází, má však Lion košili suchou a následně zase mokrou. (Marator)
  • Gene Hackman byl tak zklamaný komerčním neúspěchem filmu, že se od té doby začal zaměřovat výhradně na komerční projekty. (akisha)
  • Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)

Reklama

Reklama