• Sarkastic
    ****

    „Tak abyste věděla, já s ním promluvím, a kdyby mě i 10x vyhodil…“ - „To je docela možné, co potom?“ - „No, já ještě nevím…tak bych vás třeba unes.“ - „Jé, vy byste mě unes?“ - „No ovšem, kolik vážíte?“ Pavel Haken je boháč, který díky falešným telefonátům prchá ze spárů slečen, nutí matce šlehačku, hraje sám se sebou šachy, vášnivě chytá ryb…u, pěstuje si směšný knír a nabízí ženám různé věci …třeba bobkový list! Haas je tu perfektní. Má navíc dobré spoluhráče, ať už věrného Trégla, noblesní Šlemrovou („Václave, odkliďte tady to smetí.“), prostořekého Neumanna…či chvílemi i zábavnou Ferbasovou (silnější momenty převládají). A nevím, co je ještě práce Scheinpflugové a naopak už Cikána s Haasem, ale ty vtipné, hravé dialogy je radost poslouchat. Škoda, že tempo kolísá a ke konci filmu trochu dochází dech. Přesto spokojenost a solidní 4* navrch. „Já to vemu rovnou od elektriky, doprava, doleva, rovně a už sem tady.“ - „A jako vždycky o půl hodiny později!“ - „Jako vždycky prosím ne…byly doby, že sem chodila až i o hodinu.“(8.9.2019)

  • dr.fish
    ****

    Film je obvyklou prvorepublikovou pohádkou o tom, jak chudá holka ke štěstí přišla. Andula si vzala do hlavy, že dostane boháče. Boháčem není nikdo jiný než Hugo Haas, který, nutno říci, natočil už i lepší filmy. Andulou je Věra Ferbasová, která pod dobrým režijním vedením občas i podá herecký výkon. V těchto komediích jde většinou o vzájemný poměr nudy a zábavy, kdy zábava většinou jen mírně převažuje nad nudou, a tak je tomu i tentokrát. Přesto to není zas tak velký průšvih a své místo v mé videotéce si nakonec film vybojoval. 70%(14.12.2011)

  • Luxocculta
    *****

    Asi nejzábavnější Haasův herecký výkon v jeho prvorepublikové filmové tvorbě. Haas si tady dovoluje předvést mnohem více emocí a výrazů a je tu opravdovější, než kdy před tím. Pro mě rozhodně parádní zážitek, kdy jsem si jeho herectví užíval stejně tolik, jako výborných hlášek a fórů, kterých je tu nepočítaně. Bavil mě i Václav Trégl, který jde s Haasem vždycky skvěle dohromady. Příjemnou sestavu doplňoval také Saša Rašilov, Růžena Šlemrová a Stanislav Neumann. Diblíkovský typ Věry Ferbasové mi obecně není moc blízký, spíše naopak, ale do tohoto příběhu se hodí a neumím si úplně představit herečku, která by tu k Haasovi sedla lépe. Bez Ferbasové by to byl hodně jiný film, který by dost možná tak dobře nefungoval. Pochopitelně bez Hugo Haase by ten film byl jen vzduch …strom …šiška. Co šiška…(6.1.2019)

  • Marthos
    *****

    Situace na podzim 1938 nebyla nakloněna sebemenším náznakům bezbolestného ukončení mnichovské krize. Podpisem jedné z nejtragičtějších úmluv v dějinách našeho státu pomalu mizela naděje na klidné zázemí mnoha židovských obyvatel, nacházejících se v zoufalé situaci ještě nedlouho po ovládnutí sudetského pohraničí krvežíznivým Hitlerem. Strach a nejistota přepadaly také Hugo Haase, vystavovaného den co den sílícím vulgárním atakům budoucích kolaborantů z řad pražských Němců. V létě onoho roku bylo ale ještě všechno jinak, režisér Miroslav Cikán jej po boku Věry Ferbasové angažoval do své prázdninové komedie Andula vyhrála a zdálo se, že prosluněnou atmosféru a nakažlivý humor nelze ničím zarmoutit. Haasova obvyklá gesta a ironické glosy neutrpěly ani tentokrát, snad také proto, že zdrojem jeho mimořádné tvůrčí geniality zůstával povznesený výraz nad sebou samým. V tradiční roli zde nalézáme jak Věru Ferbasovou, překypující mladistvým elánem a příjemným hereckým projevem, tak jako vždy skvěle připravenou Růženu Šlemrovou, výborného Václava Trégla v roli všetečného sluhy, Sašu Rašilova a Stanislava Neumanna. Při premiéře by možná ještě nikoho nenapadlo, že další film s populárním Židem Haasem už v Československu nikdy nevznikne. Doba se rychle proměnila, v mnoha případech šlo o hodiny či minuty a na hrdinská gesta jaksi nezbyl čas. Haasova potupná a tichá emigrace v únoru následujícího roku byla zoufalým činem zoufalého člověka a pro českou kinematografii znamenala jednu z nejcitelnějších ztrát.(4.10.2008)

  • Véronique
    *****

    Dříve jsem se proti tomuto filmu tak trochu ošívala - kvůli hlavnímu hrdinovi, protože mi svým vzhledem nesedl k mému tehdy nepřekonatelnému žabci Věře Ferbasové. Postupem času jsem ale Hugo Haasovi přišla na chuť velmi. Co mu příroda nedala do fyzična, to mu dala do duševna. Jeho specifický druh humoru se tak projevil i v tomto filmu. Moc se mi zde líbila atmosféra prvorepublikového léta v přírodě, spolu se stanovým táborem (řekla bych, že tento symbol se v čs předválečném filmu objevil poprvé a naposledy) a organizovaným programem doprovázeným rozjívenými děvčaty. Kromě H. Haase a V. Ferbasové se zde objevili i mí další oblíbenci, tradičně věrni svému "filmovému naturelu" - Růžena Šlemrová jako matka Haase či Stanislav Neumann jako povedený bratr Andulčin. Ve filmu se mi také líbil závěr, kdy se Andula emancipuje a vychovává sama svá dvojčata - ovšem jen do chvíle, než její manžel zmoudří a poslušně se vrátí. Přítomnost dětí na plátně jsem ocenila taktéž, nebylo to v prvorepublikové filmové tvorbě moc obvyklé. Objevila-li se v ději zmínka o dítěti, buď to skončilo tou zmínkou, anebo jen několikasekundovým záběrem na dítě na konci filmu. Opravdu milá,letní, oddychová podívaná.(17.1.2008)

  • - Autorkou původního filmového námětu i románového zpracování byla Olga Scheinpflugová. (NinadeL)

  • - Film bol natáčaný v Kamenici na Sázave. (dyfur)