Režie:
Wes AndersonKamera:
Robert D. YeomanHudba:
Mark MothersbaughHrají:
Gene Hackman, Anjelica Huston, Gwyneth Paltrow, Ben Stiller, Luke Wilson, Owen Wilson, Bill Murray, Danny Glover, Andrew Wilson, Alec Baldwin, Jonah Meyerson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Royal Tenenbaum a jeho žena Etheline žijí se svými dvěma syny a adoptivní dcerou ve velkém domě na Manhattanu a zdá se, že rodině vůbec nic nechybí. Ovšem jen do té chvíle, kdy Royal, velký milovník žen a života, rodinu opustí. To se stalo před dvaadvaceti lety. Teď je Royal bez peněz, a tak si vymyslí smrtelnou nemoc a apeluje na soucit svých bližních. Horší okamžik si ale pro svůj návrat vybrat nemohl. Etheline právě dostala seriózní nabídku k sňatku a již dospělé děti mají dost starostí samy se sebou... Proslulý filmový solitér Wes Anderson rozdělil děj filmu do jednotlivých kapitol, mapujících etapy života Tenenbaumových. Jde mu nejen o Royalovo pozdní prozření, ale i o reakci ostatních členů rodiny, protože návrat nezdárného otce vyvolává léta zasuté vzpomínky a traumata. Příběh nabitý břitkými dialogy a melancholickým humorem umocňují výrazná výtvarná stránka filmu a výborné herecké výkony. Ostatně Gene Hackman si za své ztvárnění svérázné hlavy rodiny odnesl prestižní Zlatý glóbus. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (334)
Strašně ráda bych věděla čím to je, že mě tak míjí poetika a humor Wese Andersona. Asi to bude můj problém, ale já se u všech jeho filmů nudím. Sice občas nějaký nápad je fajn, ale vcelku se mi zdá, že to prostě není můj styl. Ale herci byli skvělí, takže za ně a za to, že můj syn jeho filmy miluje, dávám ***. ()
Asi nejkrásnější a nejdojemnější film Wese Andersona a jedna z nejlepších rolí pro Gena Hackmana. Nádherná podívaná, kterou prožijete se všemi Tenenbaumovými (a spol.) a budete se cítit, jako byste do té rodiny také patřili. Kdyby snad někdo chtěl, abych mu popsal, v čem spočívá kouzlo tohoto filmu, neobtěžoval bych se vymýšlením nevymyslitelného a rovnou bych ho posadil před televizi, protože tohle se zkrátka musí vidět. ()
Prvních dvacet minut jako vystřižených z Woodyho Allena, pak už si šel film vlastní cestou. A tou cestou, jež mi přesně vyhovuje. Nepřestává mě překvapovat Owen Wilson - jak jsem z něj byl unesen v Půlnoci v Paříži, že zvládl postavu "Woodyho bez Woodyho", stejně tak jsem netušil, že v rané tvorbě Wese Andersona mu pomáhal se scénářem. Herecká sestava je našlapaná, často poskládaná z jeho dvorních herců, to je ostatně základní rys Andersonových snímků. Nejvtipnější postava Pagoda, nejvíce sexy bláznivá a šílená femme fatale Gwyneth Paltrow. ()
Skvělý film s výborným obsazením. Už podle názvu je jasné, že film bude trochu zvláštní a on také je a ne jen trochu. Film se rozhodně nesnaží být něčím čím není a snaží se hlavně pobavit což se mu daří. Je sice pravda, že film občas sklouzne do dramatičtějšího tónu ale po většinu času to je pohodová a dalo by se řící, že i optimistická podívaná. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (27)
- Celosvětová premiéra proběhla 5. října 2001 na filmovém festivalu v New York City (New York, USA). (ČSFD)
- Jestřáb, jež ve filmu účinkoval jako Mordecai, byl během natáčení unesen a únosce požadoval výkupné. Produkce nemohla odložit natáčení, a proto byl jestřáb nahrazen. (HellFire)
H: "Nemyslím, že si kretén, Royal. Vieš, si len taký malý skurvysyn. R: No, tak toho si moc vážim." :-)_______Nebudem rozpitvávať povrchnosť a aroganciu zopár užívateľov, ktorým na uspokojenie stačí niekoľko bez(po)hlav(n)ých inzultácií typu "skoro odpad" alebo triviálne vyrieknutie otázky: "Čo tým chcel autor povedať". Byť tu diskusný krúžok, tak sa možno pustím do hájenia hradieb W.A., ale ten tu nie je a preto si vyhradzujem aspoň 101 riadkov na vyjadrenie môjho šifrovaného názoru. Ď._______Vrcholne senzačné. Nadpozemsky vznešená-nenapodobiteľne parodizovaná dráma na čudácke rodiny, v ktorých prevládajú rozbroje nad radosťami, ale-ako je už známe (napríklad) z juhoamerických telenoviel-nastávajú aj chvíľky kedy štastie nahradzuje smútok. Tenenbaumovci sa tomuto nepísanému pravidlu dostatočne približujú, i keď presne zadefinovať rozhárané citové väzby a ich generačnú evolúciu by bolo takmer nerealizovateľné. Skoro každý člen "kráľovského" rodokmeňa je totižto absolutistický živel (a to vrátane nevlastnej sestry, kamaráta "od vedľa", nadaného dyslektika, vyslúžilého spisovateľa či sluhu-informátora, pozn. úžasné vedenie fajnových hercov), ktorého rozkošne strelené a zároveň úsporné správanie by vopred neodhadol ani renomovaný meteorológ. (Teraz mám nutkanie vykonať menšiu zoznamovačku s prazvláštnymi, no ohromne fascinujúcimi charakteristickými črtami učinkujúcich, ale neurobím to, pretože by som ochudzoval o nenahraditeľný moment prekvapenia a to by nebolo fér.) Horko-sladké rozprávanie rozdelené do prológu, epilógu, 6 kapitol je sprevádzané literárnim "voice-overom", ktorý komentuje, vysvetľuje a dodáva svedčne spísanému scenáru-ktorý je už mimochodom sám o sebe maškrtou-patričné grády. Prvoradou devízou rozdrobeného syžetu sa stávajú neidentifikovateľné vibrácie plné melanchólie, "presušeného" žartu a kamennej apatickosti, ktoré cez vypointované konverzácie ústia do polôh pitoreskného absurdna. Typická "freak" poetika W.A., z ktorej možno poberať potechu vo forme magnetických zmiešaných pocitov. Ide v podstate o taký menší-väčší výsmech tým univerzálnym rádoby bavičským komédiam a slzopudným rádoby cituplným dojákom, ktoré sa opierajú o 100x omielanú (komercionalizovanú) omáčku alebo sa snažia servírovať "cool"/"crazy"/"Cameron" výstupy, ale pritom sa ani zďaleka nemôžu pýšiť nosnou dávkou invenčnosti, formálnej vypracovanosti či prevelice potrebnej úprimnosti ako tuto "Royal Tenenbaums". Čo sa týka montáže záberov a práce s mizanscénou je na mieste poznamenať, že to čo bolo symptomatické pre "Life Aquatic" má tu husto zapustené korene. Prevažuje statično, základom sú nonšalantné jazdy, vertikálne pohľady, a takisto detailné nájazdy na osoby/tváre. Zjavné sú stredovo vycentrované kompozície obrazu, v ktorých opäť vynikáju spomaľované úseky, šalamúnske šatstvo postáv, no a sekundové paužičky v podobe časopisových/knižných/plagátových obalov zabodujú snáď u každého. Svojrázny celok potom ešte dotvára diegetický pesničkový "soundtrack" od Marka Mothersbaugha, ktorého vychytený výber "passion" nahrávok slúži ako nástroj na reprodukciu skrytých indícií v druhom pláne._______"Taká zvláštna rodinka" znamená pre podpornú základňu W.A. obrovskú odmenu plnú zábavnej nadsadenosti, vážnej výstrednosti a trúchlodumného krásna. Ak existuje niekto, komu prináleží prezývka "žánrový maliar", tak je to práve W.A., pretože ako jeden z mála vie "namaľovať" a synkretizovať žánrové zákonitosti tak, aby výsledný dojem nebol trápny, nudný a ani tuctový, ba naopak všestranne skvostný. Preto vyhlasujem sviatočné oznámenie: "Amerika má klenot, klenot menom Wes Anderson". () (méně) (více)