poster

Pavouk

  • Kanada

    Spider

  • slovenský

    Pavúk

Drama / Mysteriózní

Kanada / Francie / Velká Británie, 2002, 98 min

Předloha:

Patrick McGrath (kniha)

Scénář:

Patrick McGrath

Hudba:

Howard Shore

Střih:

Ronald Sanders

Scénografie:

Andrew Sanders

Kostýmy:

Denise Cronenberg
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ***

    Absolutní mistr bizarností Cronenberg se tentokráte vydal po pěšině směřující od jedné choré mysli k druhé a zasvětil nás do života další rozviklané mužské identity. Minimalistický Pavouk vypráví o málomluvném, respektive mumlajícím Dennisovi, který je po letech propuštěn z blázince a během bezcílného bloudění špinavými ulicemi rozpomíná o svém (ne právě ideálním) dětství, ve kterém bylo všechno možná tak trochu jinak. Nezvyklé úhly kamery, vše přizpůsobeno hrdinově schizofrenii a tím pádem zvláštní optice, Cronenberg je opět krutý a zaměřující se na detail. Největším kladem filmu je pak bezesporu účast Ralpha Fiennese, v roli hnusně vypadajícího, zkrouceného podivína, přesto díky němu uvěřitelně ztvárněného, duševně nemocného člověka. Výsledek však nikterak neomámí..(19.4.2006)

  • misterz
    ***

    Síce ide o jeden zo slabších kúskov z dielne pána Cronenberga, to ale neznamená, že je zlý. Niečo však tejto exkurzii do podvedomia pološialeného a schizofrenického človeka chýba. Je celkom sympatické, že na rozdiel od svojich krvavých začiatkov sa Cronenberg snaží viac hrať na psychologickú strunu, len tak sa mi zdá, že nejde do hĺbky a nástroje či motívy pre vykreslenie pointy nevyužíva v plnej miere. Film mi v istých chvíľach pripomenul snímok Enemy (2013). Motív pavučiny pre zobrazenie obrany či útoku ľudského podvedomia premietnutá do reality je zaujímavá vecička. Tu však, na rozdiel od Enemy, nebol tento nástroj tak vycibrený, sureálny ani psychopodmanivý, taká polovičatá práca. Tiež by som občas zvýšil tempo, chápem, že v tomto prípade má komorná a lenivá atmosféra svoj význam, ale po celý čas zase nebola nutná. K Fiennesovi nemám skoro žiadne pripomienky, svoju postavu zvládol výborne. Len občas mi dosť vadilo to jeho šomranie popod nos, musel som niekoľkokrát pretáčať a zvyšovať hlas, čo bola otrava. Celkový dojem: silný priemer. 65/100(27.6.2014)

  • k212
    ****

    Čtyři hvězdičky dávám jen za předvídatelný závěr, nicméně ... o to v podstatě nejde, jde hlavně o myšlenkové postupy duševně nemocného člověka, o jeho pokřivený a deformovaný svět. Cronenberg mě zas až tak nepřekvapil, hlavní myšlenka je téměř stejná jako u jeho předchozího dílka ExistenZ - prolínání reality a snu. A Ralph Fiennes - NO COMMENT, všichni se už nejednou přesvědčili, že jeho herectví je něco extra.(26.6.2003)

  • Iroquaise
    *****

    Vynikající mysteriózní thriller, který diváka svírá po celou hodinu a půl, ale jeho skutečná hodnota přichází až s odstupem. Cronenberg se zde presentuje jako asketický a velmi sebejistý autor, který naprosto přesně ví, jakým způsobem dosáhnout cílů, které si vytyčil. Jeho režie je velmi ukázněná, až minimalistická, pozvolně plynoucí obrazy vyvolávají místy až voyeristický požitek z dívání se. Nádherně se tu otevírá rozpor mezi příběhem ( fabulí) a vyprávěním (syžetem). Prostinká fabule je převedena do rafinovaného syžetu, jež je - obdobně jako mysl hlavního hrdiny - jakoby zavinutý do sebe sama. Proměna či vzájemné prolínání podob jednotlivých ženských hrdinek působí velmi zneklidňujícím dojmem, přičemž Cronenberg dokáže vyvolat napětí i z takového detailu jako jsou falešné zuby. Samostatnou kapitolu pak představuje herectví Ralpha Fiennese, který opět prokázal svůj mimořádný talent a utáhl náročnou postavu duševně nemocného Dennise prakticky beze slov. Malý velký film.(6.2.2007)

  • Angerr
    ****

    Takhle smutný a depresivní film jsem už dlouho neviděl. Příběh pavoučka, který je ať už z jakéhokoliv důvodu slabý, neschopný a samotář, ale přece jen vyniká jednou vlastností, dokáže zjistit vše, co se týká jeho samého - takže také jasně ví, v jakého pavouka jednou dospěje. I přes "podvodný" konec (takové skutečně nesnáším) má příběh společné rysy s Bressonovou Muškou (vida, jak jsou ty názvy příbuzné) - takto, za první tři čtvrtiny a jejich převelice smutnou atmosféru, si pořád ode mně vyslouží 8/10.(7.4.2006)

  • - Scénář k filmu obsahoval pouhé čtyři stránky. (darek kartac)

  • - Spiderovy (Ralph Fiennes) potíže s rodinnou historií jsou skutečnou psychologickou diagnózou nazvanou Capgrasův syndrom. Jedná se o duševní poruchu, kdy si osoba myslí, že někdo z rodiny, blízký přítel, rodiče nebo partner byli nahrazeni identicky vypadajícím dvojníkem. Lidé s touto poruchou při pohledu na přátelé, partnera či sami sebe v zrcadle věří, že vidí dvojníky.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace