Reklama

Reklama

Zeptej se prachu

  • USA Ask the Dust (více)
Trailer

Obsahy(1)

Drama podle slavné románové předlohy Johna Fanteho se odehrává v období americké hospodářské krize. Temperamentní Mexičanka Camille (Hayek) doufá, že si polepší sňatkem se zámožným Američanem. Vše se ale zkomplikuje, když se setká s Arturem Bandinim (Farrell) – mladým Italem, který se chystá ukončit svou spisovatelskou kariéru a usadit se s nějakou půvabnou modrookou blondýnkou... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (108)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Román Ask the Dust mám veľmi rád. Jeho radosť čítať, jeho radosť prežiť v hlave, pretože sa jedná o poctivý kus literárnej roboty, kde každé slovo má zmysel a každá postava opodstatnenie. Tešil som sa na film. A je veľmi smutné že som sa k nemu dostal až teraz. Filmový Ask the Dust nie je zlý. Jedinou jeho chybou je že neobsahuje žiadne uchopiteľné čaro, ktoré by to povýšilo nad normálny romantický príbeh - ktorý je vlastne základom celého príbehu. Towne ako režisér len rutinne natáča scény, bez nejakého hlbšieho zmyslu a mám za to že ľudia, ktorý nečítali knihu tento film viac menej sklamal. Farrell je ale rozhodne uveriteľný. Arturo Bandini v jeho prevedený je rovnako pamätný ako Henri Chinaski Mickey Rourka. Film postráda silnú emóciu, ktorá by diváka zrazila na kolená, postráda nejaké silnejšie prepojenie z postavami, ale aj napriek tomu z neho cítiť určitú atmosféru. Je to film, ktorému som ochotný odpustiť veľa vecí. Možno preto, lebo ten príbeh mám naozaj rád a nemôžem tvrdiť že by ho režisér alebo hlavný predstavitelia pokazili. Len sa z neho dalo vyťažiť podstatne viac. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Vau! Manipulace filmu scénářem, který píše hlavní postava, manipulující se svým vědomím. ***** Extrémně podhodnocený, lavinovitě nepochopený film - kdysi jsem si tu málem založila profil jen proto, abych k tomuhle snímku zkusila nanovo otevřít cestu. Není to film o postavách a jejich milostné romanci (jejíž nevyváženost se tu hodnotí záporně). Je to film o začínajícím, váhavém spisovateli, který nad takovou romancí nejistě a zmateně uvažuje (a pak by se tu měla ta nevyváženost naopak hodnotit jako rafinovaná a přesvědčivá). Možná romantickou zá-pletku i zčásti prožívá a nezkušené literární pokusy se tu prolínají a ovlivňují s pokusy milostnými. Tolik křehkosti – v tom spočívá pravá romantičnost tohoto snímku: v obrazu zmateného mladíka, který by si přál být mužným milencem a spisovatelem, nejspíše ale o obojím jen přemítá a v hlavě se mu příběh jemně převrací jako vrcholky trav česané co chvíli jiným větrem. Přitom jediné, co film neudělá, je ten explicitní formální krok – nevidíme spisovatele, jak začíná psát knihu (to by stačilo, aby tu pak hned byly komentáře jiného slovníku a kalibru). Vidíme pouze spisovatele, jak přijíždí, ubytovává se, poroučí si pití (kávu? nebo pivo? úplně cítíte to existenciální váhání, aby svého hrdinu neztrapnil) – a zamilovává se do mexické číšnice. ** Kde nastává ten přechod od prožívání k představám, se nikdy nedozvíme, ve filmu to opravdu vyznačeno není – to je právě ten trik. Možná žádný románek nikdy nezačal, možná nikdy nezačal román. Neboť ani není jisté, že mladík v některou chvíli začal skutečně psát. Jako by ty jemné nenávaznosti, v atmosféře, v napětí, to kolísání, ty trhliny v chování postav či v jejich psychologii, byly spíše známky chaosu ještě v hlavě, protože papír nelogičnost nesnese, to hned spisovatelé v úzkých vytrhávají stránky ze strojů a zmuchlanými papíry posévají zem. Tohle je snad stav ještě před psaním, skicování, zoufalá nerozhodnost a touha. A přitom musíme přiznat, že talent ten mladík má, vedle žánrových klišé – noční koupání v moři, palmy, jižanské vášnivé pohledy, uhrančivé křivky a gesta, bosé nohy, nahé opálené paže, rozpuštěné vlasy, pýcha a vztek, a také zatoulané štěně, azyl v chatrči, zlověstná atmosféra nemoci – jsou tady i momenty jemné, dojemné, vtipné, originální - především v tom, jak se všechny přechody a skoky dají číst i jako mladíkova jízlivá sebeironie, mstí se těmi opravami na postavách a ději své naivitě a přehmatům, skoro až vesele, a to z něj už dělá zárodek sympatického, nadějného autora i neodolatelného muže. ** Ta milostná, erotická scéna – takto viděno uznejte, že bere dech – musíte za ní vidět mladíka, roztouženého, je sám v pokoji, představuje si, jak napsat – a nebo dramaticky prožít své první, a přitom už dávno mužně sebevědomé milování – s postavou na posteli si neví rady, je ještě holobrádek, zkouší to, napíše si ji různě, povolnou i ostražitou, svádějící i vzpírající se, svázanou i unikající, přibližně, váhá, neví, ale chce, touží, po milování, po virtuózním i animálním sexu jako z filmů, i po literární slávě. ** A to máte jednu scénu, ale jemu vří v hlavě celý divoký, vášnivý, romantický a tragicky dojímavý život s kráskou v ústraní, na kraji džungle, stranou všedního dění. Jak se mu tam míchají všechny ty šestákové rodokapsy, zbarvené osamělou touhou. Je to přece jen smutný kluk s naivními ambicemi, co je nad tím papírem nespravedlivě sám, vždyť by stačilo, kdyby tam byla, opravdová, ženská, a on už by poznal, co s ní - v životě, i v knížce. Talent a touhu má, ale jasno ne – chybějí mu zkušenosti, a tak se nikdy nedokáže rozhodnout, bezradně si osahává postavy, zkouší si různé dramatické zvraty (to noční koupání v moři), zkouší poskládat uvěřitelné puzzle tím, že v prstech toužebně otáčí figurkami a rozpačitě sleduje, že to pořád nesedí. Takhle se na ten film dívejte a budete tím mládencem něžně dojatí až do samého finále. A nepochybujte, že ten „návrat po letech“ je jen další žánrové klišé, které se tam ten dobrý hoch rozhodl přilepit. ** Aby to ode mně nezůstalo jen jako návrh na alternativní čtení – ve filmu je jedna postava a scéna, která se jinak než takhle ani vysvětlit nedá. Diváci s oblibou zapomínají, že tam vůbec byla, paměť všechno cizorodé ráda vyoperuje. Těžko ale v příběhu jasné žánrové romance vysvětlíte onu naprosto bizarní, shůry spadlou groteskní postavu nešťastné, absurdně tragikomicky zohavené ženy – spisovatel ji za takových podmínek nedokáže učinit šťastnou, a když ji hrdina zhrzenou opouští, celý fikční svět zachvacuje nepochopitelné zemětřesení, při němž se bortí domy i ulice. Tvrdit po tomhle, že se jedná o nepodařenou mexickou romanci, znamená sednout filmu na lep: je to totéž jako tvrdit, že Lynchův Příběh Alvina Straighta je dojemný snímek o klidném životě dvou starých lidí – protože musíte z paměti vymazat tu hysterickou řidičku, která každý den na dálnici na stejném místě srazí jelena, to máte už stovky a tisíce zkurvenejch jelenů. () (méně) (více)

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Počkejte si cca do třicáté čtyřicáté minuty, to Salma ukáže prsa, pak to můžete s klidem vypnout. Fakticky nechápu, co jiného vedlo Roberta Townea (mj. Oscar za scénář Čínské čtvrti) k natočení tohohle rozplizlého pokusu o noir. Atmosféra veškerá žádná, jediná akčnější scéna (zemětřesení) strašná, herci sice pěkní a mladí, ale mající na tvářích výrazy typu „kde jsem se to k čertu octl/a?“. Až do konce mi nebylo jasné, co cítí, co zrovna prožívají a jestli se ode mne vůbec očekává, že to budu vědět a následně nějakým způsobem interpretovat. Pakliže ne, bylo to opravdu jenom o jedné, max. dvou pěkných milostných scénách. 40% Zajímavé komentáře: k212, numi ()

haWranka 

všechny recenze uživatele

Tak. Nikdy jsem si nevšimla, jak je Colin Farrell dobrej (zvlášť když zvedá to svoje obočí:), ale ani on tomuhle filmu moc nepomohl. Sice se mi moc líbila hudba, nápad vůbec nebyl špatnej a i Salma se snažila, ale přesto je to jenom další film na večery, kdy člověk nemůže spát. A když u romantickýho dramatu neuroním ani slzu (a u mě je co říct), něco asi opravdu nebude v pořádku... ()

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Celý život som sa pýtala prachu, prečo som naň alergická... a keby len naň. Peľ trávnatých bylín, roztoče, latex... no nič. Odpoveď neprichádza, prach nečujne sedí na skrini. Nečujne ako tento bezpohlavný film, ktorým sa dá ale pomerne štýlovo prenudiť až do víťazného konca. A áno, Selma Hayek je obrovská krásavica. Raz darmo, tmavá krása akosi vždy víťazí nad tou jemnou "blondínkovskou" na celej čiare. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (8)

  • Většinu natáčení si prý herci velmi užívali, výjimkou byla podle Salmy Hayek (Camilla Lopez) erotická scéna, kterou musela s Colinem Farrellem (Arturo Bandini) točit v oceánu: "Příšerně mrzlo! Před kamerou jsme museli předstírat, že jsme v pohodě, ale mezi záběry nám dávali pít nějaké speciální nápoje na udržení tělesné teploty a jednou nás dokonce musel zkontrolovat doktor. Samozřejmě, Ir byl v pohodě, ale Mexičanku z té vody museli okamžitě vytáhnout... Celé by to byla úplná hrůza, kdyby nebylo Colina. Já jsem nejdřív dost protestovala a asi jsem byla hodně nepříjemná. Pak někdo zaklepal na Colinův přívěs a on z něj vyběhl úplně nahý a začal na té pláži baletit a šaškovat. To mě trochu uvolnilo. A při samotném natáčení se choval jako dokonalý džentlmen. Nikdy se mi nepodíval jinam než do očí... což určitě není obvyklé. Většinou se kolegové snaží využít příležitost. Ale Colin se nepodíval. Já si ho prohlédla, ale to víte, byla taková zima..." (NIRO)
  • Robert Towne nabídl postavu Camilly Salmě Hayek již během příprav projektu. Byl odmítnut, neboť se Salma nechtěla zaškatulkovat jako Mexičanka. Roli přijala o osm let později. (imro)
  • Robert Towne se seznámil s původní knihou již v sedmdesátých letech. Jejího autora tehdy potkal během rešerší pro scénář k filmu Čínská čtvrť (r. Roman Polanski, 1974). Začal se o ní zajímat a scénář dokončil až na začátku devadesátých let minulého století. Dlouho potom nemohl sehnat finance na natáčení a text si mezi sebou pohazovala studia i přesto, že se o něj zajímal Johnny Depp. (imro)

Reklama

Reklama