• eraserhead666
    ***

    Romantika ve víru idealistického nadšení a kostnatění síly nabírající ideologie (a tedy jejího odhazování pláště). Šajze, to je doják. Cyril je hroznej idiot (a Mojmír Fašung hroznej "herec"). Filmařsky to není špatné, takové "civilní" (prostě socrealismus jak vyšitý), Kačer s Prachařem hrajou výborně. Hudba výborná, dělal ale Liška jinou než výbornou hudbu?(10.6.2014)

  • ybuko
    *****

    Filmova deziluze z budovatelskych padesatych let dvacateho stoleti, ve ktere jako vzdy kraluje jeden z hereckych symbolu Nove vlny Jan Kacer (a skvely je i Ilja Prachar). Vzhledem k tomu, ze Skalskeho nasledujicim velkym pocinem byl pseudodokumentarni shitoidni http://www.csfd.cz/film/220053-andel-blazene-smrti/, o praci nasich statecnych soudruhu delajicich ve spionazi , tak se da predpokladat, ze vysoce postaveni statni cinitele z Cesty hlubokym lesem asi nebyli dvakrat nadseni.(11.10.2009)

  • Flego
    ****

    Jedna z prvých lastovičiek, keď sa náš film začal kriticky pohrávať s kolektivizáciou družstiev v našej spoločnosti v 50-tych rokoch. Dietlov scenár je vyzretý, poctivo napísaný a dobre odpozorovaný. Ide tu predovšetkým o súboj dvoch tvárí socializmu, na jednej strane tej "ľudskej", na druhej tej odpudivej, ktorá sa stala napokon skutočnou...(12.10.2020)

  • Cushing
    *****

    Ty vole. O tomhle snímku jsme neměl tušení do roku 2010 -- mea maxima culpa! Přestože tu je hledisko stále ještě ideologické, je rozostřené a rozlišuje nuance v rámci stran, dokonce "tříd", jak učil marxismus-leninismus. Je nuvěřitelné, že tohle bylo možné točit v roce 1962. O deset, dvacet let později už to možné nebylo, neostalinismus normalizace tyhle odvážné černé kvítky zašlapal. Kolektivizace byla potom už nekritizovatelná. Zatímco tenhle bytostně pravdivý film... klobouk dolů před ním. A je teď jedno, že dnes bychom asi všichni byli na straně Matouše a těch, kteří se družstvům a světskému poměstštění vesnice bránili zuby nehty. Zničující důsledky kolektivizace jsou patrné dodnes. "Zničující důsledky" politiky jedné zločinné politické strany, páté kolony bolševického kolonialismu, vrážející železný klín nenávisti mezi kamarády, dokonce příbuzné -- o tom je tenhle temný smutný český skvost. (Omlouvám se za pitomý patos.)(26.5.2010)

  • slunicko2
    ****

    Potřebujeme...vypořádat se s bolestmi a chybami minulosti... 1) Spoiler. Když se stranický funkcionář během kolektivizace zamiluje do dcery vesnického sedláka a začne se chovat byť i jen trochu lidsky, přestanou mu ostatní členové aparátu věřit._____ 2) Film dodržuje dobová ideologická schémata, i když se chvílemi tváří, že ne. Pojímá je tak nějak...s lidskou tváří. O důležitých věcech se mluví jen lehce (hospodářský úpadek nově vzniklého družstva) nebo jsou jen nenápadně naznačeny (nadcházející politické procesy). Stalinova teorie o zostřování třídního boje vládne._____ 3) Ve své době musel tento snímek se spoustou dnes pro širokou veřejnost jen nepříliš čitelných kritických až tvrdě žalujících detailů působit doslova jako zjevení...a asi i jako příznak nadcházejících lepších časů. Pojď za nima. V každým případě musíš jít za nima._____ 4) 44letý Štěpán Skalský natočil na scénář tehdy už značně zkušeného 34letého Jaroslava Dietla neobyčejně působivý snímek. Do hlavní role obsadil budoucího emigranta do NSR Mojmíra Fašunga (zamilovaný Cyril). 27letému Janu Kačerovi s účesem, s nímž by i dnes mohl směle vykročit do módních klubů, sedí fanatický stranický funkcionář více než rozhněvaní mladí muži intelektuálních šedesátých let nové vlny.(28.1.2014)

  • - Film bol natáčaný v okolí mesta Sušice a na Šumave-Povydří. (dyfur)

  • - Film podle skutečné události. (M.B)

  • - Václav Lohniský ztvárnil roli agitátora. Roli agitátora si zahrál i ve filmu Procesí k panence (1961). (M.B)