Reklama

Reklama

Ve službách papeže

  • USA The Agony and the Ecstasy (více)

Obsahy(1)

Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michelangela Buonarrotiho a papeže Julia II... Počátkem 16. století proslul během svého pontifikátu „papež válečník“ Julius II. (R. Harrison) zejména svou výbojnou politikou za účelem posílení pozice Papežského státu. Také však i jako mecenáš umění, který po sobě hodlal zanechat dílo velebící slávu Boha. K tomu mu měl posloužit geniální, ale vzpurný sochař Michelangelo Buonarroti, jemuž papež nařídil, aby se postaral o výmalbu stropu Sixtinské kaple. Umělec excelující zejména jako sochař sice zakázku přijal a na freskách začal pracovat roku 1508, ale často se vůli papeže vzpouzel. To vyústilo v několikaletý spor dvou neústupných osobností… Historický snímek Carola Reeda nominovaný na pět Oscarů a natočený podle předlohy Irvinga Stonea "Agónie a extáze" nabídl vedle impozantní výpravy hlavně herecký koncert Charltona Hestona a Rexe Harrisona v úlohách zcela rozdílných individualit, jejichž náhled na svět se často různil. Jako poctu velkému sochaři, architektovi, malíři a básníkovi Michelangelovi také tvůrci natočili krátký prolog o jeho díle, který předchází vlastnímu filmovému příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

monolog 

všechny recenze uživatele

Charlton Heston v nejlepších letech, historickej velkofilm, kvalitní scénář, zábava i poučení. Zajímalo by mě, jak dalece se drží skutečnosti, protože takhle mluvit s papežem si snad nemohl dovolit ani sám Michelangelo. Obrázek papeže je tu taky docela neobvyklý. Dnes ho máme všichni zažitýho jako člověka míru, kterej se sotva hýbe a i s problémama mluví (JPII), ale papež tady je něco docela jinýho. Vsadím se, že pro kázání jde dál, než pro ránu. Výprava je nádherná a příběh zábavnej a příliš krátkej. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Započít film jako sérii záběrů na sochařská díla vzešlá z rukou Michelangelových, doprovodit je zasvěceným, dokumentárním komentářem... Proč ne... Ale k čemu to slouží? Sám mám pocit (a nemohu ho dokázat :( ), že k implantaci toho správného diváckého očekávaní. Zdůrazněním fakt, že M byl především sochař a malovat nechtěl, nás film tlačí k touze odhalit, co jej nakonec přimělo. K touze spatřit, jak jej práce nakonec "chytne". Předtravuje pro diváka prostředí, které snad by mu mohlo udělat těžko v konzumním žaludku. Věnuje mu záchytné body, pocit, že on tématu rozumí, ač je mu rozumněno za něj. Ale vem to nešť, sochy jsou krásné, jejich záběry střídmé, komentář pravdivý. Reedovi zřejmě o pravdivost šlo. Film příjemně zaujme spoustou detailů ve výzbroji vojáků, průběhu bitev, malířského náčiní, vzhledu postav (obsazení herců), architektury, interiérů, malířských technik... Věrohodnost zřetelného připadá mi značná, mé oko však není tak zkušené a má znalost dobových reálií dostatečná. A přece nemám pocit, že mi před očima ožívá Michelangelův svět. Mohou za to postavy a dialogy, které spolu vedou. Dialog se snad vždy skládá s ohledem na dvě věci: aby postavy mluvily v souladu s tím, co nám chce říci autor (či co s námi chce udělat) a aby mluvily v souladu s tím, jak by mluvily samy za sebe, podle svých tužeb a možností. V tomto Reedově filmu cítím převládnutí autora nad svým stvořením. Vzdělávání nám věnuje hodnotící glosy, snaha bavit slovní přestřelky a stěry hodné detektývů staré školy a uhlazených grázlů, obojí pak dětinské špehování Michelangelovy práce papežem s typicky infantilní otázkou: "A kdy už to bude"? neomylně následovanou odseknutím naštvaného dospěláka: "Až to bude!" Jen závěrečný rozhovor papeže s M o celém díle a stvoření vnímám značně pozitivně, ač i na něj bych mohl uplatnit svůj zlý metr. Existuje i druhý důvod, proč mi Řím oné doby nepřipadá věrný - sociální téma. Sociální téma o střetu moci s pracujícím. Ti druzí věrně drží spolu proti prvním. Jsou hrdí a vznešení. I prostitutka se vysmívá vojákům, neb je víc než oni. Ti první zase nechápou problémy druhých. Neuznávají je. Neříkám, že doba s sebou tento problém nenesla, divil bych se však, kdyby jej tak palčivě vnímala a narozdíl od toho se tak málo zabývala bohem, jak se film zabývá. Minimálně zasahuje láska mezi mužem a ženou. Je to vlastně až legrační. Zdá se, že jakási příručka HW říká, že mezi mužem a ženou se ve filmu něco musí dít. Žena se tu jakoby objevuje jen proto, aby vysvětlila, proč nebude mít ve filmu žena významnější úlohu. Tedy... Není tu milostné vzplanutí, není tu mnoho nábožesnství, i to sociální téma je spíše okrajové... Film vypráví především o tvorbě výzdoby Sixtinské kaple. Jak a proč začala, jak a proč probíhala, jak skončila. Kterak ji zformoval nejen Michelangelův tvořivý génius, ale i papežova neústupnost, tvrdohlavost, lišáctví a nakonec i vkus. Konečně, elektřina vzniká v ebonitové tyči (M), jen je-li třena liščím ohonem (p). I přes dílčí, byť dlouze rozepsané výhrady si v tomto ohledu film vedl dobře. Snad jen si mol odpustit největší klišé "malířských" filmů, umělce ztvárňujícího to, co zahlédl v přírodě, viděl v hospodě, potkal na ulici a co ho osvítilo ve snu. Byť k tvorbě ten málem mystický okamžik náhlého osvícení, kterému říkáme inspirace, dozajista patří, jde v mnoha případech určitě i o intelektuální proces, nejen manický záchvat kreativity. Kéž by mi toto nějaký film dokázal zprostředkovat. Ve službách papeže se tomu jen trochu přibližuje v již zmíněném závěrečném dialogu obou hlavních protagonistů. Jen přibližuje. Silné ***. () (méně) (více)

Reklama

Kmotr 

všechny recenze uživatele

Nádherné histoické drama o jednom z největších sochařů na světě( Buonarotim). Filmy jako je ve službách papeže, nám ukazují skutečné muka umělce a jeho vlastní boj( nikoli s papežem, ale se svými díly). A Agamenon se mýlil, plánovaný pomník papeže Julia II. měl mít 21 soch a z toho byla vytvořena pouze jedna a to socha Mojžíše. Jedna socha na pomníku by trvala čtyři roky . David byl vytesán do mramoru, který byl již rozpracován a nedokončen a tak se toho Michelangelo chopil a z mramoru vytvořil sochu Davida( inspoiraci viděl v chlapci co mu zahříval pelíšek). David neměl být jednou ze soch na papežovým pomníku. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Další vynikající snímek s Charltonem Hestonem v hlavní roli. Režisérsky velmi slušně zpracovaný historický námět o zřejmě nejvýznamnější části života Michelangela. Hodnotu snímku podtrhuje skutečnost, že režisér se poměrně verně řídil historickými fakty, což je v dnešní době věc téměř nevídaná. Výkon Ch. Hesona a Rex Harrisona nelze označit jinak, než jako herecký koncert. Jedinou pochybnost ve mě vzbuzují některé dialogy mezi papežem a umělcem, kde měl režisér značný prostor pro fabulaci a postoje umělce vůči nejmocnějšímu muži tehdejšího světa jsou někdy na hranici uvěřitelnosti. Ale to nijak neubírá na kvalitě snímku, který si jednoznačně zaslouží 5*. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Oldschoolové historické drama se všemi klady i zápory které k danému žánru téhle doby patří... Oba chlapíci hrajou velmi dobře(a kupodivu ani moc nepřehrávají) a i scénář vykazuje známky toho, že tady někdo nepřemýšlel jen prdelí, ale ta vnitřní živost a dynamika příběhu je utopená v zaprděnosti filmových postupů té doby. Jedním příkladem za všechny je finální odhalení Michelangelovy práce, kdy vlastně všechen ten předchozí boj příjde tak trochu v niveč, protože se filmaři nedokázali odpoutat od zavedených postupů a pohled který v realitě bere dech(a žádá si tak odvážnější filmový přístup) odbyli jen sterilními záběry jako z učebnice. Přes všechny tyhle výhrady bych tomu klidně dal i 4, ale to bych nesměl v poslední době vidět pár filmů, které se s tématikou zápasícího umělce poprali přecejen trochu lépe. Každopádně jsem se bavil. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (18)

  • Vlhká sádra, která kape ze stropu do Michelangelovy (Charlton Heston) pusy, byl ve skutečnosti čokoládový puding. (liquido26)
  • Doly, které ve filmu využívá Michelangelo (Charlton Heston) jako zdroj mramoru pro své sochy, byly stejné doly, které využíval skutečný Michelangelo. (liquido26)
  • Charlton Heston byl v jednom interview dotázán, koho z postav, které ve filmech hrál, by si pozval na večeři. Odpověděl, že Michelangela, ale dodal, že malíř by se - stejně jako ve filmu - neukázal. (liquido26)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno