Režie:
Agnieszka HollandKamera:
Ashley RoweHrají:
Ed Harris, Diane Kruger, Matthew Goode, Ralph Riach, Phyllida Law, Joe Anderson, Angus Barnett, Nicholas Jones, Bill Stewart, Matyelok Gibbs, Viktoria Dihen (více)Obsahy(1)
Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (100)
Film je v jádru vydařený. Je to však hudba, silně emotivní Beethovenova hudba, která jej dostává do vyšší roviny. Vysoce hodnotím i scénář, kdy si scénárista pohrává s detailními popisy smyslu a pocitovosti skladeb psaných "maestrem". Ne každý člověk vidí onu nezaměnitelnou představu o vyjádření světa a věcí kolem sebe pomocí hudby. Zde se mu jí dostává na stříbrném podnose...Výše zmíněnému přikládám i vysvětlení takto nízkého celkového hodnocení uživatelů... ()
Film jednoho herce, jedné postavy, jednoho velikána a také jediné bestie. Ed Harris umí zahrát cokoliv od morálně založeného velitele vojenské jednotky, přes ostřelovače z druhé světové války až k malíři, který byl nepochopen. Ani tentokrát nezklamal a předvádí opravdu úchvatný výkon, který by si zasloužil aspoň nominaci za oscara. Jeho kreace je opravdu úžasná a v 80% scén jsem ho vůbec nepoznával a viděl v něm pouze tu bestii, kterou představoval. Diane Kruger není takové dřevo jako v Lovcích pokladů, ale ani velký zázrak. Škoda, že Agnieszka Holland trochu nepřidala na gradaci a atmosféře, protože scénář působí dost prázdně na to jaký mohl mít.. Beethoven měl velký potenciál a tn nebyl tentokrát vyždímán do poslední kapičky. Rozhodně za pozornost stojí dokonalá a božská sekvence, kdy Beethoven diriguje podle pokynů své pomocnice a rozehrává tak úchvatnou minimálně 10 minutovou jízdu hudebním nebem. ()
snimok odhalujuci posledne dni vynimocneho skladatela, nam ho predstavuje ako dynamicky zijuceho rojka, ktory dostal poslanie od boha...tento film je pravdupovediac urceny pre menej narocnych divakov, ktori si radi vypocuju unikatne muzicke diela (scena 9. symfonie mi priniesla peknych par zimomraviek) a taktiez beethovenove pohnutky... mna trosku film sklamal svojou tvrdostou a neschopnostou rozvinut hlbsiu myslienku nez tu, ze beethoven napriek hluchote bol genius, a preto mi postava anny holtz pride uplne zbytocna, aj ked kruger sa ako tak drzi, no oproti harrisovi je len sedou myskou...55% ()
Dějově mě film jaksi minul, ale jak zazněla božská Beethovenova díla, tak to byla boží fascinace, to nepopírám. Dost pochybuji, že Ludwig van Beethoven, skladatelský zjev to nevídaný, se takhle nějak opravdu ve skutečnosti nerudně projevoval. I když si samozřejmě nemůžu být jistý. Nicméně nebýt té hudby tak nadšení z filmu zcela vyprchalo. ()
Film plný Beethovenovy hudby ocení především milovníci tohoto skladatele. Ed Harris jako Beethoven je vynikající a ani Diane Kruger nezůstává ve výkonu pozadu. Nicméně je tu hodně zbytečných scén a kdyby se to trochu prostříhalo, bylo by to mnohem lepší. Takhle průměr, který se rychle vypaří z hlavy s jediným odkazem na božskou hudbu... ()
Galerie (49)
Photo © Myriad Pictures Inc.
Zajímavosti (8)
- Snímek získal nominaci na cenu Goya jako nejlepší evropský film, úspěch se dostavil ve stejné kategorii až na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastian. (imro)
- Rukopisy Beethovenovy hudby jsou připisované dvěma přepisovačům. Oba ale byli muži, a ne ženy, jak tvrdí film. (imro)
Reklama