Reklama

Reklama

Faunův labyrint

  • Mexiko El laberinto del fauno (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Píše se rok 1944 a dvanáctiletá Ofélie jede se svou těhotnou matkou za otčímem, frankistickým důstojníkem, který kdesi v horách na severu Španělska potlačuje zbytky republikánského povstání. Život ve vojenské posádce ale nenabízí Ofélii pouze realitu poznamenanou boji s povstalci, všeobecným nedostatkem jídla a velmi chladným vztahem s otčímem – v nedalekém starodávném labyrintu potká dívka jednou v noci starého fauna, který ji prozradí, že je ztracenou princeznou kdysi mocné pohádkové říše a současně poslední nadějí na její záchranu. Než se ale opět setká se svým královským otcem, musí splnit několik úkolů. Fascinující podívaná a silný příběh o tom, že ve světě dětské fantazie se za život, čest a odvahu platí stejná cena jako ve světě dospělých. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 3

Recenze (1 605)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Mexický režisér Guillermo del Toro zjevně staví na piedestal synkretický tvůrčí přístup - skloubení dvou racionálním pohledem zcela nesouvisejících příběhových rovin, světa nehostinných reálií Frankova diktátorského Španělska a fantazijního světa pradávného antického či mediterianského mýtu docílil těžko myslitelného - povýšil obě dějové a významové roviny, které by samy o sobě byly jen jedněmi z mnoha variací téhož, na homogenní a komplexní velice osobitou uměleckou vizi... Ona osobitost je jistě na místě - ve Faunově labyrintu najdeme typické propriety del Torových filmů - fascinaci obrazem, fascinaci uniformou, fascinaci dobou druhé světové války a jakousi černou magií a mystikou fašistických elit (vzpomeňme na Hellboye), fascinaci světy pohanských mýtů... Tak právě Faun, Pan, Satyr či Silén, do jehož labyrintu nás mexický režijní mág zavádí (jehož podoba se mimochodem stala předobrazem středoevropského a zvláště německého zpodobení ďábla), toto přírodní božstvo spjaté s lokalitou lesa (,,bylo to v dobách, kdy les byl ještě mladý...") bylo původně v naračním světě mediteriánů chápáno jako bytost pozitivní, křesťanství ho však vytlačilo do sféry démonické, negativní. Už tahle konotace naznačuje, že Guillermo del Toro nechápal svůj fantaskní příměr jako pouhou variaci na surreálný svět Carrollovské Alenky za zrcadlem. Del Torova narace má hluboké kořeny v lidském podvědomí, čerpá a těží z archetypů a předkřesťanských fabulí... Propojení dvou světů, které toho mají na druhý pohled až překvapivě mnoho společného - z tíživé reality jednoho z nich je třeba utíkat do druhého (staroitalský bůh zemské úrody Faun(us) ne náhodou chránil lidi před vlky...), ten druhý zase nabízí symbolické obrazce světa prvního (tvor požírající děti, kořen mandragory coby zárodek lidské bytosti...), společnou styčnou plochou je i lokace lesa či metafyzické finále celého snímku... Zcela samostatnou kapitolou je del Torovo formální zpracování - vizualizace obou světů Faunova labyrintu je natolik originální a svojská, že se jen těžko hledají příměry. Mimo své dřívější tvorby se snad dá jeho imaginace připodobnit k fantaskním hraným i animovaným vizím Tima Burtona, Darrena Aronofsky či, zvláště té nepovedené Grimmovské, Terry Gilliama... Ti všichni točí pohádky pro dospělé, Faunův labyrint chce ale umožnit divákovi okusit ten dávný předracionální pocit z života v mýtickém světě, který se v dnešní pohádce už jen matně a nejasně odráží... Podobné filmy: Hellboy 2: Zlatá armáda, Hellboy, Princ bez království / Devil, Hvězdný prach, Beowulf, Kletba bratří Grimmů ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 125 nejlepších neanglicky mluvených filmů - 125 Greatest Foreign Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Zajímavé a křehké spojení strašidelného světa fauna a víl se strašným světem frankistického Španělska roku 1944, vše očima malé princezničky Ofélie, která přestává být v dospělém světě šťastná. Originální kamera - létající kudlanky měnící se ve víly, slizká obří ropucha a oživlý svět starých kamenů v kontrastu s krutým otčímem a jeho fašistickými vojáky. Moc příjemné filmové překvapení. Trailery: http://www.csfd.cz/film/221638-faunuv-labyrint-laberinto-del-fauno-el/videa/ ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Hezký film, ale nechápu jeho vynášení do nebes, když Del Toro natočil už dávno to samé. Zatímco Ďáblovu páteř moc lidí nezná, Faunův labyrint sbírá Oscary a v zámoří se o něm vypráví jako o filmu desetiletí, kteroužto rétoriku do velké míry přebrala i domácí média. Přitom Faunův labyrint je v mých očích doopravdy tím samým v bledě modré barvě, a to doslova. Jásá se tu nad učesanější (čti nudnější, leč populárnější) variací na dávno vyslovené, v níž se z Del Tora stává docela obyčejný pohádkář, který přišel o svoji hrubší podstatu. Ta se vtěsnala jen do pár brutálních scén. A to je málo. V nitru zůstalo u uhlazeného a neškodného příběhu o děvčátku, které když se bude hezky chovat, přitulí se zase k mamince. Pche. Hellboye na ně! ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Opravdu naturalisticky pojaté drama ze soumraku španělské občanské války, které svým půdorysem sousedících světů reality a fantazie (nadreálna) připomene režisérův počin "Devil". "Panův labyrint" se díky rozdílnosti obou světů štěpí do dvou odlišných rovin – do roviny bestiálního dramatu a do roviny goyovsky pitoreskního pohádko-hororu o světě za zrcadlem. Co mi na filmu opravdu chybí, je soudržnost a ucelenost obou fikčních prostorů, z jejich svazku jsem měl s výjimkou závěru dojem jakési nucenosti, nesvornosti, bezúčelnosti. Možná jsem až příliš uvykl burtonovské optice, ve které má všechno svůj řád. Guillermo Del Toro má řád především ve vizuálním a technickém pojetí, které je svělé a dělá z "Panova labyrintu" vysoce jakostní podívanou po stránce atmosféry, masek, výpravy a v neposlední řade hereckých výkonů. Nakonec i vyvrcholení filmu vneslo do celého schématu jasný moment motivace a trochu otupilo můj rozpačitý dojem z Del Torova scénáře. Pokud se tahle zvláštní žánrová míšenina v českých kinech neobjeví, měli by si distributoři vystavit papíry na hlavu, navzdory několika výtkám se totiž jedná o obrovsky atraktivní zážitek a bezesporu nejlepší počin Mexičanovy kariéry... řadím ho do poetického sousedství Tima Burtona a částečně i Terry Gilliama. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi nějak nejde do hlavy. Svým způsobem je originální, protože spojit realistické drama s fantasy pohádkou není moc časté, ale toto spojení alespoň v případě Faunova labyrintu moc nefunguje. Nebo já nejsem cílová skupina (ostatně jakému divákovi je tenhle film vlastně určen?) A ten konec mi přijde taky nějaký zvláštní (a taky díky rozuzlení vážně pochybuju, že to má být něco příbuzného pohádce, protože ty končí krapet jinak). Když tak přemejšlím o hodnocení, nebudu dávat * navíc jen kvůli prazvláštnímu "obalu" (příběh byl sice vcelku dobrej a nenudil jsem se u něho, stejně tak triky a vše kolem toho, ale hlavní hrdinka mi přišla docela nesympatická, což je, zvláště u malé holčičky, docela smutný), takže hodnotím průměrem. Výstižné komentáře: Kulmon, petaspur. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (57)

  • Režisér del Toro sa stretol s predstaviteľom kapitána Vidala (Sergi López) rok a pol pred natáčaním v Barcelone, kde sa ho hneď spýtal, či by úlohu prijal. Sergi López bol považovaný skôr za komediálneho herca. Producenti preto žiadali Del Tora, aby bol pri výbere herca opatrný. (Greenpeacak)
  • Při promítání filmu seděl vedle Guillerma del Tora samotný mistr hororu Stephen King. Během scény, kdy Ofelii (Ivana Baquero) honí bledé monstrum, se dle Del Torových slov King nervózně vrtěl. Režisér tento zážitek později přirovnal k vítězství na Oscarech. (Ajka1)
  • Zpěvačka Björk byla filmem tak dojata, že ihned po jeho zhlédnutí šla domů a napsala pod vlivem dojmů z něj song "Pneumonia". (DaViD´82)

Související novinky

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

22.10.2018

Oscarový režisér Guillermo del Toro (Tvář vody, Purpurový vrch) si zdá se konečně splní svůj dlouholetý sen a natočí stop-motion animovanou verzi Pinocchia. Domov mu přitom neposkytne nikdo jiný než… (více)

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

11.03.2018

Pětadvacátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest letos nabízí velmi kvalitní dramaturgii a zajímavé hosty. Tím jistě nevyhledávanějším bude francouzská herečka Catherine Deneuve… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama