Režie:
Alejandro González IñárrituScénář:
Guillermo ArriagaKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Brad Pitt, Cate Blanchett, Peter Wight, Harriet Walter, Trevor Martin, Matyelok Gibbs, André Oumansky, John O'Mahony, Adriana Barraza, Elle Fanning (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Babel je již třetím snímkem vzešlým z úspěšné spolupráce režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárrita a scenáristy Guillerma Arriagy (Amores Perros, 21 gramů). Stejně jako v jejich předchozích společných projektech se i nyní náhodně proplete několik zdánlivě nesouvisejících lidských osudů. Dvojice Američanů, Richard a Susan, je na zájezdě v Maroku. Kvůli Susanině zdraví však musí svůj pobyt zde narychlo prodloužit... Chůva Amelia se bojí, že nestihne svatbu příbuzných v Mexiku. Spolu se synovcem se rozhodne, že tam tajně odjede i s opatrovanými dětmi... V Japonsku řeší mladá hluchoněmá dívka své psychické problémy. Ty jsou způsobené jednak sebevraždou matky, jednak neschopností komunikace s otcem... Synové marockého pastýře dostali kvůli hlídání ovcí od otce loveckou pušku. Samozřejmě ji chtějí vyzkoušet. Kulka letí dál, než mysleli... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (906)
"Film má množstvo veľmi silných momentov, no na rozdiel od živočíšneho Amores Perros aj niekoľko hluchých, či nepríliš presvedčivých chvíľ. Páčil sa mi a jednoznačne ho odporúčam, aj keď som občas pociťoval mierny kalkul s diváckymi emóciami. Pokiaľ ma však už niekto má citovo vydierať, nemám nič…" více
"Stěžejní místo opět zaujímá hudba Gustava Santaolally. Pasáže, v nichž regionálními motivy inspirované instrumentace překrývají obyčejné zvuky a nechávají proud obrazů jakoby unášet jímavou melodií, však onen dokonalý vizuální ponor nečekaně distancují. Od postav se film obrací jakoby sám do sebe,…"
"V Babelu našel Iñárritu ideální rovnováhu mezi formou a obsahem. Co mu v porovnání s 21 gramy schází na progresivnosti a emotivnosti, dohání sondáží mezilidských vztahů v globálním měřítku. Tento film si rozhodně nenechte ujít. Iñárritu postavil Babel stejně jako své dva předchozí snímky…"
"Problém Babelu ovšem je, že několik těchto dějových linek mizí úplně do ztracena. Nejmarkantnější je to u Richarda a Susan, kteří vlastně nemají uzavřený konec. O tom, jak to s nimi nakonec dopadlo, se dozvídáme mimoděk z televizní obrazovky, ale jejich motiv ztracené lásky, která může být objevena…" více
"Tri kontinenty a v zásade štyri príbehy (v Maroku dva) vytvárajú sieť variácií na túto tému. Každý osebe inak silný, inak štylisticky poňatý. To, čo sa na prvý pohľad javí ako zaujímavý klad, je však príčinou nesúdržnosti filmu. Príbehy lokalizované v Maroku a v Amerike výrazne pracujú okrem…" více
"Babel není komplikovaný, ani výrazně ožehavý. Je jen standardně působivý ve stylu, jakým umí Iñárritu věci podávat. Tedy dlouhý rozjezd a pak prudký útok na emocionální soustavu. Jen jedna chyba ho potkala: Přemíra hvězd mu zabránila dostat se divákovi více pod kůži, přestože minule mu tahle…" více
"Poetickou působivost filmu podtrhuje i prostředí. Vyprahlé a větrné marocké pohoří střídají záběry z ploché a sluncem sžírané mexické pouště, v zajímavém kontrastu s obrazy hypermoderního, světélkujícího Tokia. Scény z temperamentní svatby v Mexiku se mísí s výjevy z japonské taneční party, již…" více
"Tématům vyprávění podřídili tvůrci i formální stránku filmu a do značné míry je to právě formální a obsahová symbióza, která tvoří z Babelu divácký zážitek. Pro každé z míst, na kterých se odehrává, je použitý jiný způsob snímání, jiná hudba, barvy, emoce. Kluby pro pubertální japonskou mládež…" více
"Nedorozumění mezi lidmi, ilegální přistěhovalectví, život s handicapem i strach z terorismu, to všechno jsou témata a traumata dneška, ale Iňáritu chce tolik ukázat na jejich palčivost, až mu nezbyl čas pro ty, kdo je prožívají. Je a není s podivem, že se takhle nechali uhranout američtí akademici.…" více
"Film Babel připomíná slavný fenomén mávnutí motýlích křídel, které způsobí na úplně jiném místě a třeba mnohem později vše ničící hurikán. Meditaci nad zdroji fyzických i duševních bolestí a nad skutečnostmi, které mohou tyto stavy provázet, odhalovat a zdůrazňovat, dokáže Iňáritu vystavět způsobem…"
"Na rozdíl od svých předchozích filmů režisér Iñárritu a jeho scenárista Guillermo Arriaga vynechali hrátky s chronologií příběhu. Stejně efektivně jako v minulosti však využívají metody skládačky, která jednotlivé střípky příběhů navzájem staví do nečekaných kontextů. Jednotlivé nitky se…"