Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (791)
Když splaskne bublina oku lahodících záběrů na krajinu a dekolty hrdinek, co zbyde? Jan Tříska naléhavě recitující verše jdoucí zcela mimo mě? Nulová chemie mezi Vilémem a Jarmilou, podepřená minimem společných scén? Nevadí mi vyloženě jednoduchý děj, dokázal bych vyjmenovat i pár scén, které se dají považovat za atmosférické (Vilémův žalář a poprava), jsou to ale jen krátké momenty, které v zápětí přebije dojem promarněné šance. Máj utopený v kýči. Ano, dalo se to čekat. 40% ()
Byl pozdní večer, sychravý prosinec a povinnost mi velela pustit si Máj. Před očima se mi začal odehrávat důvěrně známý, a přece v mnohém jiný, příběh tragické lásky. Vilém je fešák (ale strašný lesů pán fakt ne), Jarmila zase lehčí děva (příliš, příliš!), kat s libým hlasem pak jakýmsi strůjcem osudových událostí. Mácha se občas vytrácí, ale z mého pohledu zůstalo zachováno to nejdůležitější - duše. Víc by se mi sice líbilo, kdyby Brabec adaptoval poctivěji, jenomže to se to tak někdy sejde: jste duševně rozněžnělí a onen příběh v kombinaci s nádhernými obrazy a překrásnou hudbou ve vás opět probudí romantika, který už nějaký ten pátek hibernoval... Takže přes všechny výtky za plnou! Protože jak každý správný romantický hrdina ví, citům se vzpírat nelze. ()
Zklamání, utrpení, nuda a promrhaný čas. Toto vše se mi vybaví, když se řekne Máj a F. A. Brabec. Nejsem asi první a ani poslední, kdo čekal podobně zajímavý a atraktivní film, jakým byla Kytice, ale Máj prostě byl špatně uchopen a výsledkem je ohromná nuda. Přičemž to je ale samo o sobě ohromná škoda, protože nemalý potenciál zde rozhodně byl. Když už tvůrci dokázali vybrat nádherné lokace, které opravdu jako by vypadly ze stránek Máchova Máje, když už tvůrci dokázali sehnat vynikajícího herce Jana Třísku, jehož role kata zde byla tím nejcharizmatějším, s čím se měl divák možnost setkat, tak se nedá ve výsledku mluvit o ničem jiném než o prošvihnuté příležitosti nabídnout divácky atraktivní filmovou adaptaci notoricky známé klasiky. Zkrátka jako divák nemohu být s výsledkem spokojen a na rovinu říkám, že kdybych ze školy nevěděl, o čem vlastně báseň Máj je a co se v ní děje, tak bych se v ději tohoto filmu nebyl absolutně schopný orientovat, a v tom případě není pochyb o tom, že film je špatný. Nicméně za výše zmíněné klady filmu (charizmatický Jan Tříska, vynikající přírodní lokace) alespoň tu jednu hvězdičku tomuto filmu uděluji. ()
Prázdná manýra obrazu, povrchní kecy o metafyzice, PR kampaň na okolí Macháče, krásná Třískova recitace veršů. Herecké obsazení s výjimkou Jana Třísky je částí přehmat, částí smutná situace, kdy není s kým, není o čem a každý je v sobě sám. Vůbec mě nepřekvapuje, že Brabec přes všechny vlající cáry a kříže podél cest zase nedošel dál než k banální milostné slátanině. Jedna hvězda ze recitaci a neustále se obnažující ženskou hrdinku. ()
Hezké obrázky pěkný film neudělají. To by si měl F. A. Brabec, který se nejspíš nadosmrti režijně vyčerpal na Kytici, konečně uvědomit. Tohle totiž byla fakt nuda s hezkejma obrázkama, který se vám ale stejně tak za čtvrt hodiny okoukaj. Brabec tím asi chtěl zachytit nějakou tu poetiku, ale úplně zapomněl na postavy. Kdo má uvěřit osudové lásce Viléma a Jarmily po jednom kouknutí na sebe v kostele a následné souloži někde u stromu? Zvlášť, když Jarmila nevíme proč nemluví a Sandra Lehnertová neumí hrát, tak vypadá jako ta největší běhna široko daleko. Komentář Tosima to tady vystihuje úplně přesně. A charismtický Tříska v roli kata a docela dobrý Javorský v roli kněze toho opravdu celé nezachrání, i když jejich postavy měli potenciál. Chudák Hynek se asi obrací v hrobě. ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)
- Originální hlas Matěje Stropnického se režisérovi nezdál dosti romantický, a proto jej v postsynchronech namluvil Josef Pejchal. (funhouse)
- Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)
Reklama