Režie:
Dito MontielScénář:
Dito MontielKamera:
Eric GautierHudba:
Jonathan EliasHrají:
Robert Downey Jr., Chazz Palminteri, Shia LaBeouf, Dianne Wiest, Channing Tatum, Rosario Dawson, Eric Roberts, Melonie Diaz, Anthony DeSando, Michael Rivera (více)Obsahy(1)
Příběh vychází z režisérova života, zvláště z let dospívání, které prožil v newyorské čtvrti Queens. Když se Dito po dvaceti letech vrací z Kalifornie zpět domů, je nucen se vyrovnat se všemi démony minulosti. Jeho otec je těžce nemocný a Ditovi přátelé z mládí skončili buď na ulici, nebo ve vězení. Při vzpomínání na divoké roky adolescence, plné užívání drog, rvaček či prvních sexuálních zkušeností, Dita zachvátí pocit viny, že jemu jedinému se podařilo překonat hráz své čtvrti a odejít do velkého světa. Při hovorech se svým otcem poznává, kdo byli jeho opravdoví přátelé. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Před minulostí nikdo neuteče … Obhroublá slupka ukrývá citlivý příběh, jehož hlavní hrdina až po mnoha letech poznává sílu opravdového přátelství a soudržnosti. Kdysi dokázal odejít z ghetta, ve kterém vyrůstal - a zabouchl za sebou dveře. Napsal autobiografickou knížku o dospívání ve čtvrti, kde byste rozhodně bydlet nechtěli, ale to podstatné mu paradoxně unikalo. Snímek měl místy dokonale autentickou atmosféru, ale při jeho sledování mě opakovaně vytrhovaly z děje dvě časové linie. Nepřekážely mi proto, že tady BYLY - nemůžete jen tak vyloučit základ, na kterém je příběh vystavěný. Jenomže hlavního hrdinu Dita i jeho kamaráda Nerfa v mládí a v dospělosti představovali různí herci - a jejich vzhled byl tak odlišný, že jsem se s tím až do konce filmu nedokázala srovnat a tahle "maličkost“ mi dost kazila celkový dojem. ()
vydarený autobiografický film s veľmi vydareným (a výstižným) názvom, veľmi vydareným castingom a dusnou atmosférou letného queens-u osemdesiatych rokov, ktorá mi pripomenula "staršie" filmy z newyorských štvrtí (napríklad bronx tale, ale aj scorseseho prácu s geografiou týchto zákutí); formálne používanie scudzovacích efektov odkazujúcich na "knihu" (titulky, brechtovské predstavovania sa hercov pozerajúcich sa do kamery...) pôsobia paradoxne nie scudzujúco, ale vytvárajú pocit väčšej autenticity; plastickosť, reálnosť, autentickosť a životaschopnosť VŠETKÝCH vzťahov je tu naozaj na vysokej úrovni a film má aj silné, emocionálne, katarzné okamihy; a downey je sympaťák - záverečná scéna je veľmi silný záver filmu; ()
Díval sem se díval a celou dobu měl pocit, že mě to nebaví...když sem se dostal k titulkám zjistil jsem, že to tak vůbec nebylo a dost mě to vzalo....z osobních tak i společenských důvodů-musíte aspoň chvíli v něčem takovém žít nebo být v kontaktu s takovým světem aby se vám to hodně zalíbilo...podívám se určitě ještě několikrát:) Mimochodem podle mě skvělý herecký výkony ... ()
První třetina filmu byla dokonalá, bylo tam několik strhujících momentů, jenže po dokonalé půlhodince film začnou potápět nezajímavé dialogy. A právě v nich se postupně rozplyne i drsná atmosféra špinavých ulic. Na filmu je znát režisérova nezkušenost, protože některé scény působí značně nedokončeně a jiné jsou zase zbytečně zdlouhavé. Hlavní plusy filmu jsou herecké výkony teenagerů, velmi zajímavý a nadějný začátek a dále dokonalá hudba. ()
Není toho mnoho, co bych na Průvodci mohl pochválit. Film postrádá jakýkoliv dramatický oblouk, jednotlivé volně spolu souvidející scený spolu v podstatě spojuje jenom to, že se v nich sem tam objevují stejné postavy, které spolu cosi mají, a že jsou zpětně vyprávěné hlavním hrdinou (autorem), který se po letech vrací do míst, kde vyrůstal. Někdy je scéna přímo flashbeckem, který příjde v momentě, kdy protagonista přijde k nějakému místu, se kterým se spojují určité vzpomínky, jinak se "děj" odvíjí tak nějak samovolně, hýbou ho scénu od scény postavy jenom s naprosto vágní motivací, takže je z toho holé rozbředlé epizodické neštěstí. Do toho na vás režisér jako bonus přichystal ještě fůru rádoby dramatických scén plných křiklavého patosu, které diváka kvůli nemožnsti se vcítit do motivací postav (žádné nejsou, nebo jsou toho úplně nejprimitivnějšího druhu) nechají naprosto chladným, nebo jej ještě spíš podráždí a bude cítit nutkání scény přetočit (k čemuž se bez ostychu přiznávám); je tu zkrátka plno zbytečných scén a dialogů, jejíchž vypuštěním by se toho na filmu mnoho nezměnilo. Jediné, co tento film zachraňuje, je jeho sebeuvědomělá stylovost v zachycování atmosféry New Yorku přelomu 70. a 80. let, zkrátka nostalgický faktor a dobrá kamera. Pokud máte chuť vidět podobně zaměřený film (rodina, nostalgie), určitě se najde spousta lepších filmů, zejména doporučím filmy Jamese Graye. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (4)
- Dito Montiel nechtěl obsadit Shia LaBeoufa do role mladého Dita, protože měl záměr obsadit někoho neznámého. Ačkoliv byl také LaBeouf po první zkoušce zamítnut, přišel podruhé a vyrazil pěstí do zdi díru. Tím režisérovi dokázal, že má potřebnou dávku agrese pro roli, a byl nakonec obsazen. (CliffLee)
- Na konci titulků nechá režisér Dito Montiel krátce promluvit svého otce. (StevenW.)
Reklama