Reklama

Reklama

Vysloužilí herci Ian a Maurice jsou dávní kamarádi. Oběma mužům je hodně přes sedmdesát, díky svému přátelství se však útrapám stáří snaží čelit s neutuchajícím humorem a nadhledem. Jejich ustálený a zavedený způsob života se změní, když se k Ianovi nastěhuje jako pomocnice v domácnosti mladičká příbuzná z venkova. I když je protivná, nevychovaná a nevzdělaná, světáckého Maurice osudově okouzlí. Pro něj je Venuší z Velasquezova obrazu. Snímek scenáristy Hanifa Kureishiho a režiséra Rogera Michella, zabývající se vztahem třiasedmdesátiletého muže a devatenáctileté dívky, je navzdory tématu prost jakékoliv laciné skandálnosti a předkládá citlivě natočenou úvahu o herectví, stáří, mládí a nalezení vnitřní rovnováhy. Na sklonku života i na jeho počátku. Ke kvalitě snímku zásadním způsobem přispívá herecký koncert pětasedmdesátiletého Petera O'Toolea, který byl za svůj výkon nominován na Oscara. Pozadu nezůstává ani třiaosmdesátiletý Leslie Phillips a debutující Jodie Whittakerová. Nepřehlédnutelná je i Vanessa Redgraveová v roli bývalé Mauriceovy manželky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (109)

honajz 

všechny recenze uživatele

Kdo dnes tuší, odkud se vzalo jméno Venuše? Co znamená „z vln zrozená“? A přece – stále ještě tu žije svět, v němž podobné pojmy měly své místo. Stačí je jen objevit. Třeba u dědka nad hrobem, i když nám je teprve šestnáct. Čím víc člověk ztrácí bujarost mládí a blíží se vidina maximálně důchodu, začíná se nějak více i ohlížet. Za sebou, za svým životem, co dokázal, co nikoliv, kolik se toho dokázal naučit a předat dál, zda si jen užíval, a nebo i pomohl druhým? Dva staříci také kdysi patřili k elitám anglického divadla. Ale nyní vysedávají ráno co ráno – pokud jim skleróza dovolí a vzpomenou si – v kavárně na rohu, u oprýskaného stolu, a přebírají nové pilulky, které jim předepsali doktoři. Na dny své slávy již jen vzpomínají, pokud vůbec, a nejlepším přítelem, kromě jich samotných, je sklenička whiskey s trochou vody... Vše se ale změní toho dne, kdy Ian dostane na výpomoc mladou, ulítlou dívčinu. A kamarád Maurice znovu najde závan života. Nejprve s dívkou vyrazí do divadla, pak do baru, a i když dívce je samozřejmě „starej geront“ spíše odporný, nakonec mezi nimi začne vznikat důvěrné pouto. A kupodivu – přes veškerou Mauricovu snahu – nikoliv erotické. Proto bych všechny, kteří snímek přirovnávají k Lolitě, chtěl upozornit, že tentokrát jde skutečně o něco jiného, byť vnějšková podobnost zde existuje. Díky Mauricovi si dívka konečně uvědomí sebe sama i to, co vlastně od života chce. A Maurice díky ní získá alespoň na chvilku pocit, že je zase mladý. Něco za něco a přesto tato podivná symbióza funguje. Samozřejmě Maurice musí následně čelit Ianově uraženosti, vysvětlovat své manželce, ale všechno mu za těch pár okamžiků radosti stálo. Ostatně, stačí sledovat film od samého počátku – mořské vlny, které se přenesou do obrazu, hrají pak v závěru velkou roli (nechci spoilerovat), a stejně i ten obraz samotný má pak další význam... Zkrátka u tohoto snímku člověk ocení nejen křehký a decentně, a přesto poutavě a vtipně podaný příběh, ale i jemné zpracování obrazu, práci se zvukem, jízdy kamery, hra s druhým plánem (jen si dobře prohlédněte jednu ze závěrečných scén, kdy dívka odchází od kavárny a na dveřích je cedulka Closed / Zavřeno). I takové věci jako vyšetřování prostaty přes konečník, jsou podány nikoliv nechutně, jak by se v tom vyžili američtí filmaři, ale prostě, bez nějakých hnusů, ale i příkras. Na filmu je prostě znát, že je skrz naskrz britský. Tragikomedie míchá jak suchý humor ve slovech („Kniha, víš? Dva kusy lepenky a mezi tím potištěné papíry.“), tak v obraze a narážkách ( z nichž některé českému publiku, neznalému britských herců, mohou uniknout), ale i třeba ve výslovnosti. Zatímco oba bývalí herci hovoří spisovnou britskou angličtinou, Ianova neteř mluví jako tatar a rodnou řeč komolí, jako kdyby byla z jiného světa. Kromě již zmíněných atributů kamera využívá i delší a zpomalenější záběry v polodetailu na tváře jednotlivých představitelů. Ale nikoliv v oné příliš dlouhé verzi jako u Tycových Smradů. Zde záběr netrvá ani pět sekund, a přesto je zcela působivý a dostačující, abychom pronikli do vnitřního světa hrdiny. Pár sekund bohatě stačí. Nesmíme samozřejmě zapomenout na herecké výkony, a to zvláště Petera O’Toolea, který mimochodem oslavil 2. srpna 75. narozeniny. Přece jen na plátně vypadá chvílemi jako stařec, jenž se neudrží na nohou, a o to větší proměnou jeho postava projde v těch několika okamžicích tichého přátelství. Nutno však vyzvednout i všechny ostatní, zvláště Jodie Whittaker, u níž jde o celovečerní debut, a vskutku důstojný, a dále i sekundantů jako Leslie Phillips nebo Vanessa Redgrave. Ve své podstatě jde o smutný, ale krutě pravdivý film, kde zazní nakonec i největší pravda života: „Když umřeš, každý chce být tvůj přítel...“ Krutě pravdivý film s přiměřenou dávkou suchého britského humoru. () (méně) (více)

killjezor 

všechny recenze uživatele

Nádherný film o tom, že chlap zůstane chlapem ikdyž mu táhne na 80 a vždycky se rád "koukne" a taky o tom, že si mládí začne uvědomovat důležitost a jedinečnost až v době, kdy o ně začnou přicházet. Peter O'Toole podává jedinečný výkona a Oskara by si za roli opravdu zasloužil. V některých okamžicích jsem se opravdu od srdce zasmál, některé scény musely věřící trochu nadzvednout ze židle, třeba scéna na hřbitově, když spolu staří pánové tančí. Na druhou stranu se filmem pořád nese určitý druh smutku, který spěje k nevyhnutelnému. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Michell /Yncident 2002, Neznicitelna Laska 2004/ natocil tentokrat len priemerny film, skor len taku spolocensku konzervacku, ktora velmi nema dej a prakticky tu niet strhujucejsieho momentu. Ale asponze herci ako Peter O´Toole /Caligula 1979, Lawrence z Arabie 1962/ a krasna Dzodi Whitaker /cerne More 2014/ sa do toho slusne opreli, takze vydalo na priemer : 60 % ()

kikuka 

všechny recenze uživatele

..aj by som napísala, že ďalší úctyhodný zástupca "kvalitnej anglickej produkcie" a skončila, ale nadá mi aspoň kúúúštiček rozviesť, že čo to a prečo to, že štyri starletky..jednak pre cynizmus a sarkazmus ohľadom vlasntej osoby, nádharné dialógy, kde "múdrosť vekov" pokorne odpochoduje pred bežným udaním polohy okuliarov (máš ich v pravej ruke; máš ich na krku) s pridaním nie práve lichotivého pomenovania..čiernohumorne nevydieračský je aj ne-komentár samotného vzťahu výzarne postaršieho seriózneho pána (kedysi hviezdy hereckej) fascinovaného mladou Venušou..a tak.. ()

dopita 

všechny recenze uživatele

Jednak nehodlám akceptovat, že by se veterán nad hrobem zamiloval do devatenáctiletej holky a ta si to ještě nechala líbit a za druhé se všechny postavy filmu chovali jako debilové. Což je velká škoda, bže kdyby se příběh i zpracování pootočilo trochu jiným směrem, mohl to bejt výbornej film. Takhle je jen průměrnej se scénama, který mě lezly krkem. Peter O´Toole dostal nominaci za Oscara spíš za zásluhy, než že by byl tak skvělej. Ale hraje dobře, to zas jo, ale nic víc. ()

Galerie (109)

Související novinky

Zemřel „modrooký ďábel“ Peter O'Toole

Zemřel „modrooký ďábel“ Peter O'Toole

16.12.2013

Odešla jedna z velkých hereckých osobností. Legendární britský herec byl v pátek hospitalizován v londýnské nemocnici Wellington, kde v noci ze soboty na neděli vydechl naposledy. Dožil se 81 let,… (více)

Tvůrci Tirzy a Venuše zavítají v dubnu do Prahy

Tvůrci Tirzy a Venuše zavítají v dubnu do Prahy

07.04.2012

Filmoví fajnšmekři mají jedinečnou příležitost shlédnout dva úspěšné snímky současné světové kinematografie a navíc se vůbec poprvé osobně setkat s jejich tvůrci. V rámci 22. ročníku mezinárodního… (více)

Reklama

Reklama