Reklama

Reklama

Co kdyby se všechna metra světových metropolí propojila v jeden světový obří dopravní systém?
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy se svět potýká s nedostatkem ropy a všechna městská metra v Evropě byla propojena v obří podzemní dopravní systém. Ve Stockholmu žijící Roger má však zvláštní starost. Kdykoli sestoupí pod zem, pohodlné cestování mu znepříjemňuje neznámý hlas v hlavě. Obrací se proto k tajemné Nině, aby mu pomohla utéci ze znepokojujícího prostředí spletitých tras metra. Čím se však dostávají dál, tím hlouběji je Roger zaplétán do neznámého spiknutí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (91)

Šakalík 

všechny recenze uživatele

Zajímavé, depresivní a velmi temné futuristické sci-fi, které svým obsahem spadá do kategorie „neradostná budoucnost“. Animace sice není bombastická, ale svou málobarevnou strohostí trefně dokresluje depresivní atmosféru, která je alfou a omegou tohoto severského dílka. Samotný námět není nikterak objevný, filmů o nadnárodních korporacích, které si vyhrazují právo kontrolovat životy a dokonce i myšlení lidí jsme již viděli několik. V tomto případě si ale dovoluji tvrdit, že samotný příběh není až tak podstatný. To zajímavé na filmu je forma. Po umělecké stránce je tenhle film hodnotný, i když to pravda mnoho diváku asi nedocení. Způsob vyprávění, který se mnohdy omezuje na zdlouhavé obrazy, poslouchání vlastních myšlenek a rozhovorů se sebou samým, není právě nejzáživnější. V jednom momentě jsem sebou přesto trhl – to když jsem poznal hlas, který V ORIGINÁLE (v dabingu to musí být přímo přeukrutná nuda) namluvil Stefana (operátora Trexxu, který má na starosti Rogera). On totiž Alexander Skarsgård je borec už jen po hlase. :-) ()

zsn 

všechny recenze uživatele

Nevím proč, ale okamžitě jsem si vybavila ponurou atmosférou i životem hlavního hrdiny Christiana Balea v Mechanikovi. Skarsgårdy jsem poznala po hlase okamžitě, tak jako lacinou Juliette Lewis, ponurost se mi pak z animovaných filmů ztotožňovala nejvíce asi se snímkem Mary a Max, ostatně tak jako nevhodné narážky v obsahu, které z obou filmů dělají tvorbu nevhodnou dětem, byť Mary a Max je o dost přijatelnější, veselejší. Poletující hlavy a veškerá žádná artikulace v Metropii mi zase připomněly South Park, celkově děj se mi ale líbil a nevadila by mi ani verze obyčejného života Rogera a jeho problematiky řídnutí vlasů a ztráty sexuální náruživosti. V tak nepřívětivé verzi bytí bych se coby pouhý divák opravdu vyžila. ()

Reklama

lennyd 

všechny recenze uživatele

Dopravní společnosti vládnou světu (resp. velké sjednocené Evropě) a systém metra pod Evropou je v jistém ohledu velmi unikátní (cesta z Moskvy do Madridu je pak jen otázkou několika minut). Roger má ale k metru nedůvěru, a tak dává přednost cestování po vlastní ose (kole), až do okamžiku, kdy mu kolo někdo zdevastuje, a tak Roger musí vzít zavděk globálním dopravním prostředkem. Jenže jakmile vkročí do podzemí, zaslechne ve své hlavě tajemný hlas ... U některých filmů si stačí přečíst popis, a zbytek si jen tak představovat - dopadne to lépe než sledování vlastního filmu. Po zajímavém začátku se vše začne docela brutálně zamotávat (co má společného šampón na vlasy, metro a tajemné hlasy, hm) a ke konci jsem nevěděl ani jak se vlastně jmenuju. Na druhé straně je celé prostředí (příjemně) depresivní, chladné a šedivé, a tomu odpovídá i celková animace (chvilku trvá, než si člověk zvykne - ale pak je to bomba). Film měl určitě mnohem větší potenciál, než nakonec nabídl... ()

tomeek 

všechny recenze uživatele

Depresivní atmosféra v příběhu ovládání lidského vědomí se docela podobá Matrixu, ale vizuální stránka zaujme natolik, že diváka opravdu pohltí. Pomalé tempo a temné scény přidávají na hutnosti a už samotné vzezření postav působí velice sugestivně. Kombinace 3D a 2D ploškové animace na mě dýchlo takovým způsobem, jaký jsem ještě nikdy neviděl - místy mi to připomínalo hodně kvalitní Southpark. Velice zajímavý počin, který je ale ze začátku docela matoucí, ale ve výsledku je to klasický boj jedince proti zlé korporaci. Hodnotím hlavně originalitu vizuálna a atmosféru. ()

whack 

všechny recenze uživatele

Európa neďalekej budúcnosti; Prírodné zdroje boli vyčerpané, globálne finančné trhy sa zrútili, korporačná skupina Trexx vynašla spôsob, ako ovládať ľudí. Hlasy, ktoré ľudia počujú vo svojich hlavách, nie sú žiadne paranoje, ale pochádzajú od iných ľudí sediacich za mikrofónom. Trexx takto neovláda len náhodne vybraných občanov (akým je aj hlavná postava Roger), ale aj prominentné autority, klimatológov a zástancov zelených technológií. Táto eko pointa je úplne v pozadí, dá sa brať rôzne. Môže reálne hroziť, že sa takíto ľudia chcene-nechcene stanú figúrkami? A čo keby Trexx nebol vykreslený v tak negatívnom svetle, vnímali by sme ho inak? Čo ak v neďalekej budúcnosti, keď bude Zem v takom stave, v akom je tu, nebude môcť byť akceptovaný priestor pre slobodnú voľbu jednotlivca v určitých oblastiach? A ak nebude, bude to zle? ()

Galerie (9)

Zajímavosti (7)

  • Vizuální podoba filmu byla inspirována díly Terryho Gilliama, Roye Anderssona a Jurie Norštejna. (Aelita)
  • Příběh a doprovodné materiály k filmu společnost Atmo připravovala čtyři roky, než se začalo s animací. (Aelita)
  • Salehova dystopická vize Evropy, v níž jsou jedinci kontrolováni systémem, odráží stopy orwellovských a kafkovských děl. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama