Reklama

Reklama

Film z dílny oscarového režiséra Petera Jacksona (trilogie Pán prstenů), inspirovaný oblíbeným a celosvětově úspěšným románem spisovatelky Alice Seboldové, vypráví o Susie Salmonové, které bylo pouhých 14 let, když byla v prosinci roku 1973 cestou domů ze školy zavražděna. Dívka po smrti pokračuje ve sledování své rodiny, zatímco její vrah zůstává na svobodě. Uvězněna v kouzelném a tajemném posmrtném životě, Susie je nucena volit mezi touhou po pomstě a přáním, aby její blízcí překonali tragickou ztrátu a mohli jít dál. Co začíná jako šokující vražda, pokračuje napínavým, vizuálně podmanivým dobrodružstvím skrz spojení vzpomínek, lásky a naděje směrem k překvapivému a emočně náročnému zúčtování. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 083)

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Je fajn, že Jackson jede proti zažitým konvencím při budování napětí. Po chvíli vás ovšem všechny ty makro detaily digitální kamerou a bezpohlavní nebeské výjevy začnou ubíjet stejně jako smutný kukuč nebohého táty od rodiny. Řemeslná síla a řvoucí kotel nápadů, hlavní devizy kdysi nápaditého režiséra, dostávají po několika výborných jednotlivostech (přípravy vraždy, kukuřičné pole) těžký knokaut od vycizelované nebeské selanky. Jak moc tomu chybí silná umělecká vize si člověk uvědomí u bezradné montáže Susan Sarandon i dalších zbytečných exkurzů do duhového nebe. A u toho rampouchového konce se máme vážně ukájet tím, že na každého jednou dojde? ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Vzhladom na to, ze ide v podstate o "jednoduchy" pribeh horlivo kvitujem zvoleny reziserov trojpohlad skrz postavy/identity - vraha, rodiny a nakoniec samotnej obete. A zatial co nahlad skrz vraha takmer vyhradne reprezentuje racionalnu zlozku v rozpravani s presne vykreslenym motivom a srkz nu nie je problem akceptovat i pristupit na vymedzene hranice priestoru a zakonitosti predkladaneho deja, rodinna linka funckne prepina medzi raciom a emocnou vlnou (prepinanie je krasne lavirovane prave dvojvyznamom samotnej existencie "dokazov" tak na strane dolapenia vraha ako aj potvrdenia skutocnosti, ci k zlocinu doslo). Je mostom k najvyznamnejsej (tak z hladiska zastupenia v celom filme ako i jej dolezitosti vo vztahu k vypovednej hodnote filmu) postave a jej pohladu. Je to pohlad nastrocnej dievciny, ktora sa prave citovo naplno otvara, ked je nasledne vytrhnuta do uplne ineho sveta, v ktorom prisna rozumova logika nehra prve husle. V pritomnosti Susie zasluzene do popredia vystupuje sled scen pracujucich pod taktovkou citu a duse (a vobec tym nemyslim emocnu zaangazovanost na jej smutnom osude, ide striktne len o fokalizaciu na to, akym sposobom sceny pred divakom defiluju - ako snove, t.j. vystupujuce podla nalad toho, srkz ktoreho su predkladane). A ked s zaverecnym aktom prichadza prezrenie hlavnej hrdinky, film nakoniec kauzalne aj uzavrie vsetko co mal a mna osobne potesil, ze tam kde svojho casu Duch s P. Swayzeym ostal "iba pri popularnom" nahlade na karmicke mlynceky osudu, Lovely bones ponukaju ovela komplexnejsie naplnenie. PS: Jacksonove cameo a jeho praca s kamerou a filmovym priestorom - tak ako su tieto prvky lahko identifikovatelne, tak su pre mna stale putave. ()

Reklama

Psema 

všechny recenze uživatele

Prvních cca 30 minut jsem to Jacksonovi žral i s navijákem a u scén jako "první polibek" a "Susieina smrt" jsem neměl daleko k emocionálnímu rozkladu. Jenže Jackson nezná míru a nemá ani šajna, jak by měl nebeské výjevy zobrazit. Jeho pojetí sterilních digitálních omalovánek je sice dokonale zpracované, ale z hlediska emocionálního naprosto chladné, sterilní a po pár minutách tamních dýchánků i otravné. Ani to by ale tolik nevadilo, kdyby scénář alespoň trochu spěchal k finálnímu řešení, zaměřil se více na postavy a nepostával věčně na místě a nenechával Jacksona masturbovat nad vizuálním pozlátkem a technickou stránkou obecně. Pevné pouto by mohlo mít bez problémů o 30 minut míň a šlapalo by jako hodinky. Takhle má přes dvě hodiny, přičemž celá prostřední část trpí zbytečnou natahovaností a co je úplně nejhorší, dává smysl opravdu jen těm, co čekají letní blockbuster o tom, jak si jedna holčička hrála v nebíčku. Proč Wahlberg nevybere bankovní účet a nevyvolá všechny fotky naráz (vzhledem k bohatým rodinným večeřím by to rodině zřejmě neublížilo)? Proč každá postava projde kolem Tucciho domu desetkrát (a to už s podezřením), než se odhodlá k činům? Proč chce Wahlberg zmlátit Tucciho a ne hledat především důkaz? Zkrátka a dobře, proč je ten scénář tak neuvěřitelně tupý a místo logice se věnuje všem možným postavám než té hlavní? "Konečně jsem si uvědomila, co jsem provedla," říká Susie ve chvíli, kdy dostává Marky Mark nakládačku, já měl ale pocit, že k uvědomění nedošla sama (jak by tomu mělo být), ale proto, že Jackson potřeboval opět zahrát trochu na city a využít delší dobu nevyužitý slow-motion. Neříkám, že mě Pevné pouto neoslovilo (výkon Saoirse Ronan a hned několik scén patří mezi kinematografické skvosty), jen mám dojem, že to celé mohlo dopadnout o pořádný kus lépe. Stačilo by, kdyby na Jacksona dohlížel někdo s bičem a mlátil ho za každou nadbytečnou kudrlinku do krve. Zasloužené komerční fiasko se zdviženým varovným prstem na fanoušky Hobita. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Peter Jackson dokazuje, že je jeden z najlepších režisérov na planéte a Rozkošné kostičky sú môj Avatar. Po vizuálnej stránke je to v podstate gýč, takisto mám výhrady k scenáru i využitiu postáv a kvalitných predstaviteľov (okrem tradične ukňučaného Wahlberga) ... ale je to tak podmanivo natočené, že keď vás zvláštna atmosféra filmu raz vcucne, zabudnete dýchať. Záver povznášajúci, dodatok skvostný - asi najlepšia filmová smrť roka 2009, smial som sa ešte 5 minút. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens / Predloha: Alice Sebold - Lovely Bones| Hudba: Brian Eno | Distribúcia: Paramount Pictures | Štúdio: DreamWorks Pictures, Film4 Productions, WingNut Films | Rozpočet: 65 miliónov $ | Tržby: 93,621,340 $ || Ani majster tesár nemôže odviesť bezchybnú prácu, keď má nekvalitný materiál. O to viac ma prekvapuje, že po neúspešnom jednaní DreamWorksu so Spielbergom nakoniec kúpil práva Jackson a jeho tým. --- Peter bol vraj unesený knížkou Alice Sebold, ktorá bola tiež zaintersovaná do filmového projektu. Film sa mal natočiť už na začiatku milénia, ale začiatočné scenáre sa autorke novely, Seboldovej, nepáčili. Spoločnú reč našli až s Walshom, Boyensom a Jacksonom v roku 2006. --- Snové predstavy otca Susie sú stvárnením orgastickými, gýčovitými predstavami Seboldovoj o medzipriestore medzi nebom a zemou. Tieto scény sú podporené Jacksonovým umením pracovať s digitálnym obrazom/scénou/záberom, a tvoria tak najrozporuplnejší vizuálny dojem na moje mozgové blany za posledné roky. A to by mi ešte ani tak nevadilo, než to, že to v skutočnosti vôbec nebolo zaujímavé, napínavé a nemalo to čo povedať. Na takéto halucinogénne experimenty bez rozprávačského umu nemám v inventáru vkusu miesto. Ani od môjho obľúbeného režiséra. Petre, rýchlo späť do stredozeme, tam si doma! 40% | Blu-Ray, THX, HU DTS | ()

Galerie (98)

Zajímavosti (68)

  • V pôvodnom románe Alice Seboldovej je detailne opísaná scéna znásilnenia, ktorú autorka zažila ako mladá žena. Scenárista, producent a režisér Peter Jackson sa rozhodol túto časť príbehu vynechať, pretože sa domnieval, že by to malo vplyv na pôsobenie filmu, ale taktiež bolo by to príliš traumatické pre mladú Saoirse Ronan. Alice Sebold údajne nesúhlasila s touto úpravou. Stanley Tucci zase uviedol, že bolo ťažké pre neho hrať scény, v ktorých George uvažoval o obťažovaní Susie a že by nikdy nesúhlasil so zahraním scény znásilnenia. (Pat.Ko)
  • Stanley Tucci založil svoju hereckú interpretáciu postavy Georgea Harveyho na sériovom vrahovi Dennisovi Raderovi, ktorý je známy ako "BTK Killer". (Pat.Ko)

Související novinky

Peter Jackson jde do války

Peter Jackson jde do války

19.12.2009

Dokonce hned do dvou. Není divu – jeho „rodinný thriller“ Pevné pouto prozatím sbírá rozpačité recenze, takže Jackson příště zrežíruje něco, co mu jde nejlíp – nějakou megalomanskou válečnou řež. Ve… (více)

Hobit bez přidané hodnoty?

Hobit bez přidané hodnoty?

20.04.2009

Peter Jackson má napilno. Stále dokončuje svůj „rodinný thriller“ The Lovely Bones (kdy konečně uvidíme nějakou ukázku nebo alespoň foto z natáčení?), nedávno rozjel postprodukci The Adventures of… (více)

Novinková smršť

Novinková smršť

30.08.2008

Čachrování s podzimními premiérami, Downey, Jr. jako komiksový padouch, Spielbergův Tintin a obrovští roboti na vás čekají v dnešním souhrnu. Přesun šestého Harryho Pottera na příští léto vyvolal v… (více)

Vzpoura na Brosnanově lodi

Vzpoura na Brosnanově lodi

18.07.2008

Danny DeVito se chystá na historicko-dobrodružnou plavbu pod napjatými plachtami. Zní vám to divně? Rychle si na to zvykněte. Dannyho nový režijní počin se začne natáčet už v září. Půjde o adaptací… (více)

Reklama

Reklama