Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
"A nevadí, že jsem homosexuál" - "A tak, no, vždyť je to dneska už vlastně regulérní záležitost" Aneb coming out na české dědině. Lidsky upřímně a bez pochybných společenských soudů, rozuměj aktivistických žvástů, podaný příběh o tom, že život prostě není jednoduchý a už vůbec ne, když jste homosexuál nebo opuštěná ženská na vsi. Liška a Bydžovská naprosto fantastičtí a ačkoliv mi slza neukápla, tak jsem ani nedutal a vážil si svýho štěstí. Tohle je pochopitelně pětihvězdičkový film pro duchem dospělé. ()
Pravý opak vyumělkovaných, na city zacílených Tajností (jež při druhém zhlédnutí jednoduše „nefungovaly“): syrový, realistický, avšak vnitřně krásný film. Jemná práce se symboly. Promyšlené kompozice dlouhých záběrů, které nikdy nesvádějí k podezírání kameramana z exhibice. Skvěle napsané, ještě lépe zahrané postavy. Slámovým hrdinům stačí pár slov, abyste poznali jejich minulost a zatoužili znát jejich budoucnost. A někdy, primárně v Liškově případě, není třeba ani těch pár. Nejčastěji zmiňovaný (protože opravdu excelentní) herecký trojlístek Liška, Bydžovská, Šedivý, doplňuje bezchybné obsazení ostatních rolí. Rodiče Zuzana Kronerová a Miroslav Krobot vnášejí do příběhu trochu toho humoru, aniž by byli redukováni na komické figurky – scéna na balkóně byla pro mne nejsilnějším momentem celého filmu (zvlášť Krobotovo lakonické „Maminka má pravdu“). Marek Daniel jako Jirka, frajer z velkého města, představuje takřka dokonalou antitezi subtilního Petra a na jeho prosté, všeříkající konstatování „Chybíš“, bych navázal zdůvodněním, proč mi některé scény z poslední třetiny brání v udělení nejvyššího hodnocení: „Vadí“. Vadí očividně pěší vycházka do Německa, jedna z částí nešikovně vystavěné Láďovy anabáze. Vadí bezdějové potácení, do nějž tvůrci trochu násilně komponují tři zásadní motivy - zloba, vykoupení, odpuštění. Vadí poslední záběr, sice žádoucí (vždyť oni si to zaslouží), ale na rozdíl od zbytku nevěrohodný a rušivý. Kvalitativní odstup od zbytku české produkce je stejně markantní. Venkovského učitele, snímek, kterému věřím, že vznikl z podobných pohnutek, jež člověka přimějí vylézt si na třešeň a pár minut hledět do dálky, lze zcela bez obav hodnotit dle standardů pro zahraniční festivalovou produkci, což potěší. Nesmírně. 85% Zajímavé komentáře: kiddo, Silence, Lennnnna, uzzi ()
Až neskutečně působivé a ač s pozitivním vyzněním, přesto "slámovsky" depresivní. Jediný problém, který s Venkovským učitelem mám je, že je tak hrozně pomalu vyprávěný. Na druhou stranu ale chápu záměr. Pomalu budovaná atmosféra, scény bez střihů, díky kterým se ještě intenzivněji sžíváte s postavami. A když se pak děje něco hodně vážného, vnitřně vás to přímo drtí - jakobyste byli účastníci situace. Bohdam Sláma je mistr a tenhle film dokonale obstojí nejen v českým měřítkách, ale i v celoevropských. Vážně. ()
Rozporuplné... Na jedné straně pevně uchopené formální zpracování tvořené dlouhými záběry, které fungují jako jakési mikropříběhy či ostře časoprostorově ohraničené kompozice a které pak Sláma konfrontuje mezi sebou, dále velký cit pro detail (zvuk (!), lidské tváře, gestikulace) umocněný jeho zmetaforizováním (zčeřená hladina rybníka jako paralela učitelovy mysli atp.) a nakonec velmi dobré herecké výkony (zvláště Bydžovská). Na druhé straně ovšem slabá zápletka s téměř osvětovým posláním, pro Slámu asi bohužel příznačný sklon k poněkud schematizující typizaci a konec filmu, ve kterém se takříkajíc vlk nažere a koza zůstane celá... - - - Dávám *** a stále doufám, že má Sláma na víc. ()
Bohdan Sláma se nám rozhodl předvést, že se v českých vesničkách nemusí jenom pořádat česko-francouzské svatby nebo modernizovat kravín. Může tam také přijet pražský učitel (v bezchybném podání Pavla Lišky) a zkusit si dát konečně život dohromady. Stačí, když ho obklopíte uvěřitelnými postavami, které se nesnaží jen existovat na plátně a může vám z toho vylézt velice dobré drama, které o hlavu převyšuje zbytek současné české produkce. 8/10 ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- Poté, co se Láďa (Ladislav Šedivý) vrací o berlích domů, můžeme na jeho oblečení vidět nášivky a doplňky odkazující na různé punk / punk-rockové kapely, jako například N.V.Ú., Visací zámek (jejichž skladbu uslyšíme ve filmu), Totální nasazení či The Exploited. (Nick321)
- Když dal Bohdan Sláma přečíst scénář Pavlu Liškovi (učitel), ten na něj zprvu reagoval rozpačitě. (Peat)
- Neherce Ladislava Šedivého, který hraje chlapce, našli filmaři na nedalekém odborném učilišti, kde se učil zámečníkem. (Siriuss)
Reklama