Režie:
Joe WrightScénář:
Susannah GrantKamera:
Seamus McGarveyHudba:
Dario MarianelliHrají:
Jamie Foxx, Robert Downey Jr., Catherine Keener, Tom Hollander, LisaGay Hamilton, Nelsan Ellis, Rachael Harris, Lorraine Toussaint, Justin Martin (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Život novináře Stevea Lopeze se ocitl ve slepé uličce. Novinový průmysl je vzhůru nohama a jeho manželství je v troskách. Nedokáže si vybavit, co že to vlastně miloval na své práci. Jednoho dne se prochází po losangeleských ulicích, když vtom spatří muže, který podmanivě hraje na housle. Muž se jmenuje Nathaniel Ayers a je evidentní, že trpí psychickou poruchou. Během rozhovoru se Lopez od něj dozvídá, že studoval na slavné hudební škole Juilliard. Stevea zajímá, proč student prestižní školy skončil na ulici. Zjistí, že Ayers po dvou letech studia zanechal, protože u něj v raném věku propukla schizofrenie a sen o velkých koncertních síních se brzy rozplynul. Další den Steve Ayerse vyhledá a znovu mu řekne, že by o něm chtěl napsat sérii článků. Rozhodne se, že se pokusí změnit hudebníkův život, a vydává se do boje s větrnými mlýny. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (250)
Symfonie velkoměsta Ludviga van a Daria Merianelliho. I přes sympatickou ústřední dvojici a tradičně bezchybný vizuál v rukou Wrigtha se nakonec celý film opírá právě a jen o tu hudbu. Tu, která mi tak připomněla symfonii sedmi milionů se všemi barvami svých obyvatel a harmonií tisíce nesvárů. Na pozadí toho se navíc odehrává skutečný příběh, který nemá happyend, vlastně žádný end. Pouze proletí kolem, jako nekonečný zvuk sirény sanitky projíždějící ulicemi, který je dramatický právě pod mými okny, když jej slyším tak jasně jako vidím setkání a spřátelení L-O-P-E-Ze a A-Y-E-R-Se, ale přitom je to jenom krátká cesta přes obrovskou metropoli; taková, kterou podstoupí do konce šichty ještě stokrát. A stejně rychle a nečekaně, jako mě vyrušila na ni znovu v každodenním spěchu zapomenu. Nebo ne a možná si zrovna tento zvuk budu pamatovat. Doufám že se bude celému světu spát dobře. ()
Joe Wright vyměnil Keiru za Downeyho Jr. a matičku Anglii za slunný Hollywood. Přeměna jde znát na výsledku, odlehečná evropská scéna je znát, ale americké dravé prvky tvoří kontrast a proto to dopadlo tak trochu neslanně a nemastně. Nedokončeně. Dvouhodinový příběh je silný v momentech, ale v celku působí obyčejně. Říkám působí, protože doopravdy tomu tak není, když se člověk zamyslí, je to citový trhák, ale nezaujatý divák musí vynaložit hodně námahy, aby to objevil. Výborní herci, Robert ať se objeví kdekoliv, vždycky září na míle daleko a Jamie Foxx (asi) díky Stanislavskeho metodě se stal Natem Ayersem. ()
Joe Wright potretie stavil na natočenie filmu podľa knižnej predlohy, no tentokrát je film (konečne) zasadený do súčastnosti. Krásne herecké výkony, krásny príbeh o zlomenej duši nadaného muža, ktorý si nevie nájsť cestu do nepochopenej reality. Pomerne jednoduchý príbeh je šikovne zastieraný krásnou hudbou a perfektnými, precítenými hereckými výkonmi. Diváci, ktorí pre podobné veci nemajú primeranú súdnosť si bohužiaľ film asi dostatočne neužijú. Jamie si za svoj výkon zaslúži nekončiaci aplauz. Je až neuveriteľné akú rovnováhu si dokáže tento môj obľúbený akčný herec nájsť medzi charakterovo obtiažnymi úlohami a blockbusterovými oddychovkami. Samozrejme Foxx ale nie je mrzutý herecký sólista a dostatok miesta dostáva aj Robert Downey Jr. 80%. ()
Po režisérovi vynikajících děl jako je Pokání a Pýcha a předsudek Joeu Wrightovi jsem čekal další vynikající snímek, jelikož se trailer vyvedl. Ovšem na mě čekalo jen zklamání. První půl hodina byla povedená, ale potom na mě čekal jen nezáživný příběh o schizofrenickém bezdomovci/muzikantovi.. - "Joe Wright (jak už napsal Isherwood) se upsal hollywoodskému ďáblu, který jeho talent vycítil přes celý oceán." ()
Joe Wright se nám přesunul do současnosti, vyfásnul Downeyho Jr. s Foxxem a natočil letošního Reportéra z ringu, ve kterém akorát místo boxera figuruje violista. Nemám ponětí, jak se to jedné z největších britských režisérských nadějí povedlo, ale Wrightův třetí film je šablonovitá nuda, která se diváka snaží opít hezkou kamerou a spoustou vážné hudby, jenže v sobě neskrývá vůbec nic zajímavého. Záběry bezdomovců zabíjí Wrightův až příliš čistý filmařský styl, Ayers je ve Foxxově podání jen otravným podivínem z ulice a celý Sólista vlastně působí jako klasický útok na filmové ceny, kdy si někdo v drahém kvádru řekl "natočíme tu knihu a lidi to sežerou, protože to je podle skutečných událostí". Cestou se však něco pokazilo (a ve studiu to dobře věděli, protože film raději uklidili na duben) a já teď horko těžko sázím tři hvězdy za solidní řemeslo a Downeyho, bez kterého by ten film zřejmě putoval rovnou na DVD. ()
Galerie (54)
Photo © DreamWorks SKG
Zajímavosti (9)
- Vo filme je Steve Lopez (Robert Downey Jr.) zobrazovaný ako rozvedený. V skutočnosti je šťastne ženatý a samotnému Stevovi to bolo vraj divné o sobe počuť ako rozvedenej osobe. (Skleni)
- Skutočný Nathaniel Ayers je vo filme na konci filmu v scéne s koncertom. (Skleni)
- O filmovou hudbu se postaral Dario Marianelli. Po Pýše a předsudku a Pokání se jedná o jeho třetí spolupráci s režisérem Joem Wrightem. (Parlay)
Reklama