Reklama

Reklama

Pozemšťan

  • USA The Man from Earth (více)
Trailer

Poté, co se uznávaný vysokoškolský profesor historie John Oldman rozhodne k nečekané rezignaci na svůj post, schyluje se k rozlučkovému večírku na odlehlé chatě na samotě. Právě na této party chce také profesor svým nejbližším přátelům vysvětlit příčiny zkratkovitého počínání. Jak se ale záhy ukáže, odůvodnění není zdaleka tak prozaické, a už vůbec ne snadno stravitelné. Oldmanova slova všechny zaskočí. Profesor totiž tvrdí, že hlavním důvodem jeho odchodu je nesmrtelnost. Prý je na světě již čtrnáct tisíc let a každých deset roků musí měnit své působiště, aby jej nevypátrali nesprávní lidé. Nikdo mu pochopitelně nevěří, a tak brzy začne intelektuální, emocemi nabitá historiografická přestřelka vedená ve snaze prokázat profesorovu lež. Jenže trhliny nepřicházejí. A všechny dosavadní jistoty se začínají pomalu hroutit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 290)

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Vcelku zajímavý, avšak ničím ohromující, nízkorozpočtový film, který i přes svou krátkou stopáž, dokáže pěkně uspávat. Bez mučení přiznám, že jsem ho sledoval nadvakrát. Parta vědců sedí v odlehlé chatě a jeden z nich, který je musí opustit, jim vypráví svůj příběh o nesmrtelnosti. Kapacity ve svých oborech Johnovi zprvu nevěří a tváří se na jeho slova všelijak. Během chvíle však John dokáže, že v jejich myslích začíná vrtat červík pochybností, ale já to pro změnu nevěřím jim. Nevěřím jim ten náhlý obrat. A nakonec jsem čekal nějakou lepší pointu, tahle konstrukce byla dost chabá a nevytáhla příběh z průměru. Když to shrnu do jedné věty - dobrý nápad, ale slabý scénář. ()

petero 

všechny recenze uživatele

- Ty máš obraz od Van Gogha s venovaním? – Je to len dosť dobrá napodobenina originálu od priateľa. – Prečo zrazu po 10tich rokoch odchádzaš? – Robím to stále. – Kam pôjdeš? – Ešte neviem, niekde ďaleko... Takto začína príbeh učiteľa s ktorým sa v deň odchodu prídu rozlúčiť jeho kolegovia a kamaráti. Ľúbil sa vám K-Pax? Máte radi dialógové filmy? Nie, ani ja nie. Ale keď som na taký film dostal chuť voľba padla práve na The Man From Earth. Pútavé rozprávanie fantastického príbehu o človeku, ktorý tu je už 14 000 rokov, je mierne povedané filozofickou záležitosťou. Je to možné aby telo nepodliehalo starobe? Stačí pristúpiť na túto hru a o zábavu máte postarané. Ako by človek z prehistorickej doby dnes vyzeral? Čím by bol? Čo všetko by dokázal povedať o histórii Zeme? Ako to prežíval a ako vníma sám seba? Ako vidí vývoj ľudí, ich vzťahy, civilizácie ako takej? S akou významnou osobnosťou sa stretol? Stal sa on takouto z dejín známou osobnosťou...? V podstate na každú vec čo ma v priebehu pozerania napadla, a to som nevedel do čoho sa púšťam, sa tu téma rozobrala aj keď len okrajovo, no o to viac toho ostalo na premýšľanie. Škoda že je to posledný film tohto scenáristu Jerome Bixby (Fantastic Voyage, Star Trek, The Twilight Zone). ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

O tom, jak strohá forma vykrystalizovaná z finanční nouze může být nejenom plně funkční, ale navíc i divácky atraktivní, asi hodně ví nezávislý (tenhle pojem je hodně široký) režisér Richard Schenkman. Svůj tvůrčí záměr díky malému, v amerických poměrech takřka malichernému, rozpočtu, metamorfoval do podoby čistě konverzačního (ve své podstatě ryze divadelního) kusu podle scénáře amerického autora sci-fi Jerome Bixbyho. Ten se byl ovšem ukázal onou nosnou částí, která je ve struktuře dobrého snímku nezbytná. Čistě konverzační sci-fi bez jediného zvláštního efektu, s prakticky neznámými herci, dodržující divadelní jednotu místa i času, odehrávající se totiž prakticky cele pouze v jedné místnosti, které je navíc v podstatě toho slova strhující, to zní až neuvěřitelně, ovšem je to fakt. Nepochybná intelektuální síla, která je ukryta uvnitř dialogů, v nichž nejde ani tak o sci-fi zápletku, ale o možnost analyzovat základní filosofické a náboženské otázky. Byť by to celé bylo myšleno jen jako umělecká mystifikace, ta významová dualita je zvláště v dnešní postmoderní době skutečně přitažlivá. Vždyť co je dnes skutečně nezpochybnitelné? Jak přistupovat k realitě podléhající přechodným vědeckým teoriím? Richard Schenkman přinesl cenný důkaz, že vskutku dobrý film nestojí na rozpočtu, rozhodující roli hraje nápad a invence. Ruku v ruce s tím natočil skutečně chytrý a moudrý film... Podobné filmy: Svět podle Prota ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

S prižmúrením pravého oka to možno chápať ako vzorec toho, ako vznikajú konšpiračné teórie, s prižmúrením ľavého to môže byť príbeh ľudstva a jeho pamäti v podobe jedného človeka. Akurát, keď mám obe oči otvorené nič z toho nevidím, len lacný pokus upútať, šokovať a provokovať (navyše často s nelogickým chovaním postáv a naivnými dialógmi). Pri troške fantázie (a s pomocou wikipedie) niečo podobné môže vymyslieť hocikto a úroveň šoku sa rovná hociktorému dokumentu o Nostradamovi. Takto si výnimočný film nepredstavujem. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Pokud máte manipulátorské schopnosti, lze lidi přesvědčit o pravdě, či lži až nebezpečně jednoduše.. Diskusní kroužek s protipólem jepice v minimalistické, o zajímavou nosnou myšlenku opřené "what if…" záležitosti, kterou však místy hodně sráží tuctové zpracování a nepřirozené herecké výkony. Jinak myslím typická studie přístupu vysokoškoláka humanitního zaměření, který raději položí tisíc otázek, než aby se chopil masivní nohy od stolu a třikrát pořádně majzl nevlastního syna tesaře z Nazaretu po lebce. A teď ukaž znovuspojení ducha a těla, ty frajírku z jeskyně..! ()

Galerie (9)

Zajímavosti (14)

  • Celý film byl natočen na dvě poloprofesionální kamery Panasonic DVX100. (assass1n)
  • Jerome Bixby začal scénář psát již v roce 1960. Dokončil ho na smrtelné posteli v dubnu 1998. Jedná se tak o jeho poslední scénář. (Terva)

Reklama

Reklama