Obsahy(1)
Sirotek Tomáš (T. Materna) musel nastoupit do učení ke kominickému mistru Dýmalovi (P. Zedníček) a podřídit se tak rozhodnutí svého strýce. Začátky nebyly vůbec lehké. Vydržel mistrovo svérázné „učení“ i všechna příkoří jeho hašteřivé manželky a naučil se všemu, co patřilo ke kominickému řemeslu. Přesto snil o tom, že jednou bude pekařem, jako byl táta. Měl štěstí, že si ho vybral do učení cukrářský mistr, který rozpoznal jeho šikovnost a chuť do práce. To druhé řemeslo mu doslova učarovalo. Aby se však dokázal v tomto novém prosadit, musel ještě překonat řadu překážek, především však nástrahy svého rivala, cukrářského učně Vojtina. Velkou oporou mu byla cukrářova dcera Eliška (A. Neubauerová) a za svou houževnatost a píli byl Tomáš nakonec odměněn. (Česká televize)
(více)Recenze (82)
Zhlédnutím tohoto filmu jsem zažil velmi příjemné překvapení, neboť se přede mnou rozehrál téměř moderní dojemný pohádkový příběh s jasně definovaným zlem a dobrem. Chybí atributy klasické pohádky a i kouzelná babička je "zmodernizovaná", stejně tak jako kamera, navíc výprava je velmi slušivá a exteriéry malého městečka na Vysočině půvabné. Přestože tušíte, jak příběh dopadne, jste napínáni k prasknutí. Maličko mě zamrzel závěr filmu, kdy není příliš jasné, jak bylo potrestáno "zlo", protože já jsem si přál veliké zadostiučinění. ()
Tento film mi v době jeho zrození úplně unikl a teď mě mile překvapil. Má náladu, kameru, hudbu, herce, vše je vyvážené a to, že se vleče, nevadí. Jako vánoční pohádku pro děti to lze chápat jen v případě, že jsou děti otrlé, protože útrapy hlavního hrdiny jsou chvílemi velmi nesnesitelné a stále stupňované. Film dobře působí i jako dokument určité doby. Mile mě potěšil Pavel Zedníček, ostatně jako vždy, když ze sebe přestane dělat pitvorného blbečka a skutečně začne hrát. Ráda se znovu podívám. ()
O komickém učni a dceři cukráře je na první pohled vcelku nenápadný TV film na pomezí sociálního dramatu a vánoční pohádky, který na druhý pohled zaujme právě díky této žánrové hybriditě, ale i díky vizuálnímu pojetí v netradičních odstínech. Hlavní postava Tomáše zakusuje všelijaká úskalí ze strany zlých a závistivých lidí ve svém okolí, nicméně díky své neochvějné povaze a za pomoci de facto "kouzelné babičky" v přesném podání Libuše Havelkové se mu daří vše překonávat. Při projekci jsem Tomáše opravdu litoval a přál jsem mu, aby nakonec vše dobře dopadlo. V neposlední řadě chválím dobře zvolené exteriéry v Jimramově. ()
Kominictví jako profese je zajímavá, náročná obzvláště z hygienického hlediska. Sledujeme Tomáše, jak pod dohledem svého strýce se snaží proniknout do tajů tohoto nevšedního a přece tak potřebného řemesla. Není divu, že pokud se na učně nepůsobí dobře, tak z oboru uteče, a zkusí to, pokud přežije první učení a neskončí na úřadu práce, tak ještě jiný obor. Cukrář či pekař, to je daleko od kominického řemesla. Pekař, ten se nemůže dívat moc na televizi, a tak se kamery občas dívají na něho. Pekař vstává v noci a usíná ve dne. Cukrář to má naopak. A tak beru tenhle film jako příspěvek a ocenění lidí, kteří se věnují těmto pracem. ()
Trochu neobvyklá a hlavně poměrně zdařila tv pohádka, která se takhle na nedělní pošmourné odpoledne určitě báječně hodí...Klasický vánoční romantický příběh, zajímavý a hezký námět, méně známé herecké obsazení, které ale, co se týká hraníí celkem obstálo. Střet lidského dobra a zla jak to ostatně v pohádkách už chodí, příjemné překvapení po dlouhé době v tomto žánru a na této tv a v tuto hodinu.. ()
Galerie (10)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Ve scéně, kdy Vojtin (Oldřich Hajlich) během cukrářské výroby zkazí, na co sáhne, hraje skladba „Rag koksaře“ od Vladimíra Klusáka. (Nick321)
- V pohádce hraje několik herců a hereček, kteří hráli ve filmu Maharal - Tajemství talismanu, natáčeném rok předtím, a to Tomáš Materna, Adriana Neubauerová, Libuše Havelková, Bořivoj Navrátil, Ján Sedal a Petra Šimberová. (Nick321)
- Na 39. Dětském filmovém a televizním festivalu Oty Hofmana získal film "O kominickém učni a dceři cukráře" Zvláštní cenu poroty (za dílo s nejvýraznějším morálním akcentem). (Karlos80)
Reklama