Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (248)

zipper111 

všechny recenze uživatele

Možná je moje hodnocení ovlivněno, že jsme se na to koukali ve 4 rano po brutální kalbě, ale doopravdy se mi to nelíbilo...Úplně jsem si zkazil pohled na oba básníky, někdy je lepší nevědět, co byl kdo zač... A jelikož u "milostných" scén se mi obracel žaludek, nevím zda to bylo alkoholem, nebo DiCapriem přirážejícím Thewlise jako lacinou děvku hluboko do polštáře, ale fakt se mi to nelíbilo. Nech brouka žít, nic proti nim nemám, ale koukat se na to fakt nemusim..A jinak příběh celkově mě vůbec nezaujal, zuřívý a vzápětí uplakaný Verlaine (jak já bych mu dál asi u 5-ti scén přesdržku, choval se jak úplnej vocas), naprosto nekompromisní Rimbaud a ani vcelku pěkná Mathilda nezábranili tomu, abych se u filmu nenudil jak už dlouho ne. ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

70% - Lehce nadprůměrný film o sebezničujícím homosexuálním vztahu básníků Rimbauda s Verlainem. Nic víc. Jejich tvorbu i smýšlení režisérka upozaďuje, a soustředí se na onu „bulvární“ stránku příběhu. Ta bohužel bez jiných souvislostí žádné velké poselství nepřináší (snad kromě zamýšleného šoku z nahých scén), a tak tím jediným, co tento film dělá opravdu zajímavým, jsou herecké výkony obou hlavních představitelů. Zejména David Thewlis v roli Paula Verlaina se předvedl v mnoha přesvědčivých kontrastech, a udělal na mě ohromný dojem. Úplné zatmění je film s velikým tematickým a hereckým potenciálem, a proto mě dost mrzí, že byl jinak filmařsky zanedbán. Jako laikovi se mi nelíbil nápadně chaotický střih bez jakékoli formy, který se ani nesnažil korespondovat s hudbou. Ta se mi, tentokrát jako profesionálovi, nelíbila vůbec. Kaczmarek mi vadil už po samotné kompoziční stránce – statické střídání akordů, a mizerné vedení hlasů... zkrátka žádný xicht, žádný nápad, a školácké chyby v harmonii. Nebyl bych tak kritický, kdyby se zde skladatel nesnažil o neromanticky ostinátní, ale tonálně jasně romantikcou hudbu. Působí to pak na mě jako snaha o dobově znějící hudbu, s předpokladem, že posluchač o vrcholně romantické muzice nemá ani páru. Taková hudba mě ruší a kazí mi celý film. Cítím za ní totiž laciný přístup: „Chceme umění, hoď tam smyčce v moll“. Zkráceně: Filmařsky špatně, ale oceňuji herce a nápad pustit se do tohoto tématu. ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Jediný, co je nesnesitelný, je, že nesnesitelný není nic.." Životopisný snímek o dvou prokletých básnících Arthuru Rimbaudovi a Paulu Verlaineovi a (zejména) o jejich bouřlivém vztahu v některých pasážích nesnesitelný téměř je. Asi nejvíce ve scéně, kdy se Verlaine dožaduje po Rimbaudovi, aby mu řekl že jej miluje a ten mu na důkaz toho bodne nůž do ruky. Ten kontrast mezi tím, jak otřesně se občas jeden k druhému chovali, a tím jak v jiných momentech jeden druhého potřebovali, je vystižen poměrně silně. Přesto úplně nevím, co si mám o obou dotčených básnících po zhlédnutí tohoto filmu vlastně myslet. Moc jsem jejich chování (ať už k sobě či ke svému okolí) nerozuměl. Asi to opravdu byli "prokletí básníci", tedy nejen svoji tvorbou ale i svým životem. Zaujalo mě letmé vykreslení Rimbaudova pozdějšího života, kdy se zdá, že se tak trošku snažil vykoupit ze svých "hříchů mládí". Co jsem docela postrádal, byla poezie obou básníků. V tomto směru mi přišlo, že se Hollandová až moc soustředila na ten vztah mezi dotčenými. Jinak pokud jde o herecké výkony tak musím říct, že DiCapria v takovéto poloze jsem snad ještě neviděl. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Od úvodního obrazu je patrné, jak se tvůrci snažili navodit dobovou atmosféru pomocí jednotlivých obrazů? od vlakového nádraží, až po "hru" s nožem a dlaní... Jak Leonardo DiCaprio, tak David Thewlis vystihli rozpolcenost a bouřlivost "prokletých básníků". Líbil se mi dabing Jana Vondráčka. Nejsilnější scéna: pojetí básně Spáč v úvalu. ()

Ant 

všechny recenze uživatele

Musím se přiznat, že u těchto dvou velikánů jsem čekala o něco víc odvážnější zpracování. Celé mi to totiž přišlo takové nemastné neslané, spíše obyčejné než zajímavé. Hudba a herci výborní, ale pořád jsem čekala, že se dozvíme něco o Rimbaudově díle, když ho Verlaine po celý film opakovaně adoruje. Místo toho se dokola a dokola řeší vztahy. Zkrátka očekávání to zrovna nesplnilo. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)
  • John Malkovich měl původně hrát postavu Verlaina, kvůli čemuž si vyholil část hlavy. (bfa)
  • Původně měl Rimbauda hrát River Phoenix. Mladý herec však nečekaně zemřel, a tak Rimbauda nakonec ztvárnil Leonardo DiCaprio. (bfa)

Reklama

Reklama