Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (248)

mortak 

všechny recenze uživatele

Hampton je velice dobrý dramatik a scénarista (a objeví se zde v roličce soudce) a věřím mu (jak se píše na začátku), že vše ve filmu vychází věrně z historických pramenů a korespondence obou básníků. Přesto film zůstává spíše ilustrací Schopenhauerových tezí o geniovi (Svět jako vůle a představa) a DiCaprio uchopuje svou roli spíše vnějškově. Jakoby pod tou krásnou tváří už nebylo nic a tak film musí názorně dovysvětlit, že básníkova duše je poušť, kterou se Rimbaud marně svým dílem a svojí neutuchající touhou snaží přetvořit v živoucí mořskou pláň. Mou veškerou pozornost měl tak Thewlis, který přesně odstiňuje slabošského a labilního Verlaina a jeho potřebu závislosti na ženách, mužích a alkoholu. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Dva prokleté francouzské básníky nehrají Francouzi - to snad ne! A co víc, jeden je Američan a druhý dokonce Angličan! Avšak zdá se, že to vůbec nevadí. Režisérka se pokusila zobrazit bouřlivý vztah dvou osobností, dvou temných básníků. Osobně mi vůbec nevadí, že je pominuto jejich mimořádné dílo ( zejména Rimbaude stojí ještě o stupeň výš), jelikož to si lze přečíst. Verše přenechme čtenářům či nějakému dokumentu. Že jejich vztah byl zničující lze odhadnout velmi brzy. DiCaprio opět prokázal, že není jen hezounkem z Titanicu. Fanynky ovšem možná tenhle film nevydýchaly... ()

Reklama

d-fens 

všechny recenze uživatele

môj základný pocit z filmu vystihol presne užívatel mortak: "Mou veškerou pozornost měl tak Thewlis, který přesně odstiňuje slabošského a labilního Verlaina a jeho potřebu závislosti na ženách, mužích a alkoholu.".... postava, ktorá mala byť hlavnou, Rimbaud, sa tak stáva iba nástrojom, ktorý manipuluje dej filmu, a jeho skutočné "básnictvo" ostáva ukryté v nespočetných hádkach, rozchodoch a opätovných stretnutiach s chorobne závislým Verlainom.... nie, to nepíšem preto, že by som Verlaina odsudzoval. Práve naopak, v jeho slabošstve, labilite a sebadeštruktívnej túžbe podliehať akejkoľvek závislosti som sa až príliš videl :-/ ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

70% - Lehce nadprůměrný film o sebezničujícím homosexuálním vztahu básníků Rimbauda s Verlainem. Nic víc. Jejich tvorbu i smýšlení režisérka upozaďuje, a soustředí se na onu „bulvární“ stránku příběhu. Ta bohužel bez jiných souvislostí žádné velké poselství nepřináší (snad kromě zamýšleného šoku z nahých scén), a tak tím jediným, co tento film dělá opravdu zajímavým, jsou herecké výkony obou hlavních představitelů. Zejména David Thewlis v roli Paula Verlaina se předvedl v mnoha přesvědčivých kontrastech, a udělal na mě ohromný dojem. Úplné zatmění je film s velikým tematickým a hereckým potenciálem, a proto mě dost mrzí, že byl jinak filmařsky zanedbán. Jako laikovi se mi nelíbil nápadně chaotický střih bez jakékoli formy, který se ani nesnažil korespondovat s hudbou. Ta se mi, tentokrát jako profesionálovi, nelíbila vůbec. Kaczmarek mi vadil už po samotné kompoziční stránce – statické střídání akordů, a mizerné vedení hlasů... zkrátka žádný xicht, žádný nápad, a školácké chyby v harmonii. Nebyl bych tak kritický, kdyby se zde skladatel nesnažil o neromanticky ostinátní, ale tonálně jasně romantikcou hudbu. Působí to pak na mě jako snaha o dobově znějící hudbu, s předpokladem, že posluchač o vrcholně romantické muzice nemá ani páru. Taková hudba mě ruší a kazí mi celý film. Cítím za ní totiž laciný přístup: „Chceme umění, hoď tam smyčce v moll“. Zkráceně: Filmařsky špatně, ale oceňuji herce a nápad pustit se do tohoto tématu. ()

Vědma 

všechny recenze uživatele

Zdlouhavé a bez toho aby fascinovalo. Absence veršů by nevadila, kdyby bez nich obzvláště Verlain nepůsobil jako prasácký ochlasta, který se nemůže rozhodnout mezi ženou a chlapcem - jak říká Belmondo ve filmu Zvíře "bestie nenasytná"... No a Rimbaud, ten ho jen využívá, Není přitom jasné, kdy vlastně napsali ty nesmrtelné verše a popravdě jsem k nim už napořád získala jistý odstup - asi tak jako k Máji po přečtení Máchových sprosťáren v jeho deníku. Jednoznačným kladem filmu je Leonardův herecký výkon, přičemž David Thewlis za ním nijak nezaostává. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Původně měl Rimbauda hrát River Phoenix. Mladý herec však nečekaně zemřel, a tak Rimbauda nakonec ztvárnil Leonardo DiCaprio. (bfa)
  • John Malkovich měl původně hrát postavu Verlaina, kvůli čemuž si vyholil část hlavy. (bfa)
  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)

Reklama

Reklama