Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (247)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Na to, jací byli Rimbaud s Verlainem bohémové, drží se tento film dost při zemi. Je to docela tradiční zpracování, které občas působí možná až schematicky - R. přijede za V., pohádají se, R. odjede, zase přijede, odjedou spolu, rozejdou se, sejdou se.. atd. atd. Na konci už nám na nich vlastně ani tak moc nezáleží. Přesto hodnotím nadprůměrně, protože jisté kvality film přece jen nabídnout může - kamera, hudba, herecké výkony... Jen kdyby tuto látku dostal do ruky třeba Stanley Kubrick... ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Výtečné dílo. Už jenom proto, že Leonardo DiCaprio, oloupaný na kost ze svých hvězdných manýrů, předvádí fantastický výkon. Ale také proto, že se jedná o silný příběh, kde vděčné téma homosexuality neslouží jako šokující vykřičník, ale pouze jako jeden z motivů ve strhujícím příběhu dvou velkých básnických osobností. Navzdory hloubce a obsažnosti látky neztrácí Úplné zatmění srozumitelnost, přesvědčivost, přirozenost. Výtečný film, který možná nijak doširoka neotevírá poezii Verlainovu a Rimbaudovu, ale přesto o ní něco vypovídá... ale je to především strhující drama dvou lidských osudů. Škoda jen závěrečných sekvencí, jejichž zhuštěnosti nedokážu přijít na chuť... ()

Reklama

easaque 

všechny recenze uživatele

-4* po dlouhém odkládání jsem konečně zhlédnul tento životopisný snímek o prokletých básnících. Poezie je mi sice na hory vzdálená, ale s bohémským životem mám docela osobní zkušenosti, tak proto mě toto téma zajímalo. Podle mě si s ním režisérka poradila velmi slušně. Emocemi nabitá atmosféra je po celou dobu filmu a taky uvěřitelná, protože úplné zatmění mysli a takové rozporuplné pocity se zažívají, když je láska takto intenzívní - prostě jako každá závislost. Nikdo nemůže čekat, že to bude mít dobrý konec. Jak moc nemusím Leonarda DiCapria, tak do své role zapadl a zvládl ji myslím na jedničku. Ve výsledku se i ve mě mísí emoce co mám dát za známku - ale po dlouhém rozmýšlení musím dát 4 hvězdičky, když režisérka zplodila hezké dítko, kterému bych rozhodně nechtěl být otcem, ani mít s ním něco společné ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()

stub 

všechny recenze uživatele

Poprvé jsem toto dílko viděl kdysi ve francouzském institutu (btw za přímé účasti Agnieszky Holland) se simultánním překladem do sluchátek, a přesto to bylo působivé. Režisérka má bezpochyby poctivý přístup, výborně zvládá řemeslo a vybírá si atraktivní (tohle slovo začíná pomalu ale jistě znít jako nadávka, teď tak ovšem není míněno;) témata. Tentokrát navíc projevila neuvěřitelný cit pro výběr herců - nejlepší je asi Thewlis, ale i DiCaprio nebo Bohringerová předvádějí skvělé výkony a typově jako by se s nimi počítalo už od scénáře. Skvělý psychologický film o dominanci a submisivitě, sebereflexi, svobodě, lásce (často sobecké, jak už to tak bývá), závislosti, umění a jednom mýtu, který bylo už dávno potřeba zbořit. K tomu bod navíc za skvěle vystiženou dobovou atmsféru. Btw je zajímavé, kolik slušných věcí, v období mezi Gilbertem Grapem a Romeem a Julií, DiCaprio natočil; je škoda, že mu po zmíněném období začal docházet dech, potenciál byl obrovský... ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Takže máme tu spleť postáv, kde Rimbaud je mladý manipulátor - geniálny, ale odporný, Verlaine je sebaľútostivý slaboch, ktorý si svoju frustráciu vybíja na manželke a čaká, že ho bude ľutovať. Takéto typy by človek v živote stretnúť nechcel a preto divák jednoducho nedokáže sympatizovať s hlavnými hrdinami a nemá sa čoho chytiť. Inak herecké výkony sú tu dobré, ale dej nudí a priznám sa, že som nemal chuť stále sledovať bozkávanie medzi Jackom Dawsonom a profesorom Lupinom. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)
  • Původně měl Rimbauda hrát River Phoenix. Mladý herec však nečekaně zemřel, a tak Rimbauda nakonec ztvárnil Leonardo DiCaprio. (bfa)
  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)

Reklama

Reklama