Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (247)

Vědma 

všechny recenze uživatele

Zdlouhavé a bez toho aby fascinovalo. Absence veršů by nevadila, kdyby bez nich obzvláště Verlain nepůsobil jako prasácký ochlasta, který se nemůže rozhodnout mezi ženou a chlapcem - jak říká Belmondo ve filmu Zvíře "bestie nenasytná"... No a Rimbaud, ten ho jen využívá, Není přitom jasné, kdy vlastně napsali ty nesmrtelné verše a popravdě jsem k nim už napořád získala jistý odstup - asi tak jako k Máji po přečtení Máchových sprosťáren v jeho deníku. Jednoznačným kladem filmu je Leonardův herecký výkon, přičemž David Thewlis za ním nijak nezaostává. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Možná je to trošku nesmyslné, ale i přes famózní herecké výkony, reálný základ a výborně syrovou vizuální stránku, musím dát tomuhle dílu maximálně tři hvězdičky! A důvod? Ať jsou hlavní dva hrdinové jakkoli historicky přesní, odpornější dva kretény, dva nesnesitelnější ubožáky, dvě podřadnější namyšlený paka bych nenašel ani v nějaké buranské německé komedii! ()

Reklama

plechulka 

všechny recenze uživatele

Vždycky, když vidím takovéhle životopisné filmy, které se drží reality skoro stoprocentně a přesto (anebo právě proto) nás zasáhnou, bych si přála být učitelka literatury (anebo "výtvarky"- třeba u filmu FRIDA), nahrát a pustit je středoškolákům v rámci tématu - zde PROKLETÍ BÁSNÍCI. Pamatuju se dost přesně, jak většina mých spolužáků i tohle téma "odzívala" ... No myslím, že "božský Leo" jako Rimbaud a David Thewlis jako Verlain by jim to nedovolili ani náhodou! Parádně natočená smršť a směs lásky a nenávisti a Leonardo dokonale obsazený - vždycky jsem si Rimbauda představovala jako poměrně nesnesitelného fracka, až je člověku líto nejen Verlainovy manželky, ale především samotného Verlaina. Vsadím se, že po zhlédnutí tohohle snímku se začnete dívat na ty "starce z předminulého století" jinýma očima a snad i dostanete chuť si od nich něco přečíst, přestože číst dnes pozeii není IN.... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, ktorému nemám čo vyčítať. Prvotriedni herci, skvelá dobová atmosféra, istá réžia, metafory. Plnému hodnoteniu mi bráni fakt, že prekliati francúzski básnici sú mi akosi u prdele:) Som zvedavý, ako si poradí Holland s Jánošíkom, to jest málo peňazí, neznámi medzinárodní herci, prieťahi v natáčaní atď. Asi sa rýchlo vráti k profesionálom na západ. P.S.: Di Capriových haters vážne nechápem, je skutočne trieda ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nikterak objevně zrežírovaný milostný příběh dvou prokletých francouzských básníků sice má pár slušně zrežírovaných scén, ale cesta, kterou si Agnieszka Hollandová k dosažení cíle zvolila, zdá se mi být poněkud nešťasnou. Z básní Rimbauda a Verlainea uslyšíme sotva pár veršů a klidně by tedy mohlo jít o jiné dva výstřední homosexuály. V takovém případě by navíc nedošlo k rozporu mezi realitou a značně zdramatizovaným filmovým scénářem. Hollandové jako by skutečně šlo pouze o co nejvyhrocenější příběh o lásce a bolesti, jehož inspirace životy dvou milovaných i zatracovaných poetů má za cíl pouze přilákat pozornost lidí fascinovaných jejich dílem (ačkoliv právě o díle se nakonec nedoví kolem a kolem vzato nic). Pro ty, kteří si jméno ani jednoho z nich nespojují s nějakou básní výjimečných kvalit, tak opravdu může jít - jak píše Anthony - pouze o dva úchyláky, jejihchž (sebe)vražedné hry patří k těm nejlepším částem filmu. Celkem umírněné dvě hodiny děje se dost táhly, ve snaze o "absolutní" gradaci film navíc nekončí ve chvíli, kdy by skončit měl. Výkony DiCapria a Thewlise (ještě, že jsem Vězně z Azkabanu viděl již před Úplným zatměním, nevím jak bych na jeho vstřícnost k Potterovi pohlížel poté :) jsou pozoruhodné a na mnoha místech zcela logicky přehnané, nikoliv však kdovíjak dechberoucí a tudíž nepovyšující celý snímek na nezapomenutelný herecký koncert. 60% Zajímavé komentáře: Anthony, cold, GREGOIRE ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)
  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)
  • John Malkovich měl původně hrát postavu Verlaina, kvůli čemuž si vyholil část hlavy. (bfa)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno