Režie:
Je-kyoon YoonKamera:
Young-ho KimHudba:
Byeong-woo LeeHrají:
Ji-won Ha, Kjong-gu Sol, Joong-hoon Park, Jeong-hwa Eom, Ye-won Kang, Min-ki Lee, In-kwon Kim, Yoo-jeong Kim, Bo-geun Cheon, Oh-jin Kwon (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Haeundae je čtvrť v Pusanu proslulá svou pláží, na níž probíhá řada společenských a kulturních akcí, mimo jiné i pusanský mezinárodní filmový festival. Právě toto oblíbené turistické a obchodní centrum se stalo dějištěm historicky prvního jihokorejského katastrofického filmu. Nákladný spektákl, v němž se přes Haeundae přežene gigantická tsunami, staví na hollywoodských schématech, která ozvláštňuje lokálními motivy a především specifickým korejským lidovým humorem. Tradiční žánrové spektrum postav je zde naplněno figurami, které zastupují odlišné projevy každodenního života čtvrti – od nuzných rybářů přes zlatou mládež a managery až po developery. Jejich obyčejné životní útrapy tvůrci pojímají s burleskní nadsázkou, kterou nechávají probleskovat i skrz vypjaté scény, kdy hrdinové bojují o holé životy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (64)
Korejcania svoj prvy rydzo katastroficky film vystruzlikali striktne podla sablony daneho zanru, ktoremu kraluje hlavne Holywood. To znamena prva polovica deja predstavenie postav v cistom cierno-bielom spektre, ich vzajomne vztahy a problemy. Druha polovica prinasa zopar minut trikovej smrste (na azijske pomery vcelku slusne) a rozriesenie kazdej vztahovej interakcie. Cele je to samozrejme maznute obrovskym nacionalizmom a patosom. Ovsem, hoc trikovych scen s tsunami je menj ako som cakal, mame tu aj z toho mensieho poctu niekolko vybornych napadov (hlavne cela sekvencia na moste - vidiet to v kine s cistym zvukom bol fakt intenzivny zazitok) a hlavne prva polovica velmi dobre funguje vo vacsine komickych situacii (hlavne za prispenia domaceho publika), (ne)umyselne natiahnutych do pozicie "over the top". Korejci zlvadli svoju premieru v danom zanri uspokojivo. Nekona sa ziaden zazrak, ale rozhodne to nie je ani ziadna prehra. Navyse vidiet film Haeundae priamo na plazi Haeundae s interaktivnym domacim publikom a hereckym ansablom + reziser tiez pridava na celkovom dojme. ()
Neuchopitelně bizarní mix vypjatého katastrofického filmu a pitvořivé burlesky, aneb může Wile E. Coyote vyvolávat soucit a patos? Domácí publikum sice jako v případě otřesných "Dračích válek" film vynese na vrchol žebříčku návštěvnosti čistě kvůli národní hrdosti, ale schizofrenní dílko bude mimo Koreu fungovat spíše jako brakovka s otravně schematickými postavami, jejichž sledování je vykoupeno pár minutami nabubřele velkolepé destrukce. Výmluvný kontrast nabízí animák "Zataženo, občas trakaře", který ukazuje, že lze skloubit spektakulární podívanou z destrukce s groteskou, stačí jen držet jednotnou linii stylizace. "Haeundae" naopak těká mezi lidově pitomým humorem, nesnesitelně afektovanými postavami, zbytnělými vážně míněnými klišé, soapoperově umělými konflikty, nadutým patosem a žánrově příslušnou tvrdě nacionální linií. ()
K memu velkemu prekvapeni je Haeundae lepsi, nez jsem cekala. Ale i presto, ze je lepsi nez byla veskera ma ocekavani, je to stale dost spatny film. Reziserova historie oplzlych teenage komedii se tu bohuzel podepsala vice nez by bylo snesitelne. Nekolik strhujicich okamziku, ktere je ovsem mozno videt v jakemkoliv USA katastrofickem filmu, naprosto nedokaze vynahradit znechuceni z veskereho predchoziho i nasledujiciho deje, ktere pripomina stupidni parodii na bezne lidske chovani. ()
Porovnaním s 2012 máte pocit, že pri takmer rovnakej stopáži ste od Rolanda Emmericha videli o tri katastrofické filmy viacej. Haeundae je dobrý špatný film. Zdramatizovanie sa blíži príliš dlho a v príliš bojácnych náznakoch a celú túto dobu sme nútení sledovať bandu nezaujímavých postáv, obklopenú nie príliš vtipným humorom (nesmial som nielen ja, ticho bolo celé kino). Všetko sa to ale odohráva v atraktívnom prostredí reálneho kórejského mesta Haeundae so slávnou (VEĽKOU) plážou lemovanou mrakodrapmi a je to pekne veľkofilmovo nasnímané. S príchodom tsunami pekla potešia roztomilé efekty v dôkladne koncipovaných záberoch a príjemne prekvapí i zopár neohraných scenáristických nápadov (tanker opretý o most). Všetko nadšenie tu ale pochovávajú nehorázne prepálené sentimentálne scény lúčenia sa a nariekania milovaných s milovanými a nad milovanými, vedľa ktorých i ten najhollywoodskejší patos pôsobí ako bergmanovská úvaha. Finálne dojmy sú ale pozitívne - Kórejci sú technicky zdatní a poznajú pravidlá katastrofickej filmovej zábavy, tak ju tvoria - dá sa niečo podobné prehlásiť o filmároch zo strednej Európy? ()
Katastrofickej film, kterej se zarytě drží tradíčního scénáře a nenechá se téměř ničim odklonit od už předem vyšlapaný cestičky, ale ono to nakonec ani nevadí, dokonce si troufám říct, že je to dobře natočený a i když se na samotnou katastrofu čeká asi hodinu, tak to vůbec nenudí, protože je co řešit a nejedná se jen o bohapustý představení postav, nicméně samotná katastrofa je už bohužel horší, nejenže triky nejsou vždy úplně košér, ale jaksi děj začíná ujíždět na šílenejch nesmyslech, utápí se v trochu stupidním a naivním hrdinsvím postav a některý scény s tsunami jsou bohužel ustřihnutý, aspoň teda v normální verzi, ale je možný, že Director's cut je našlapanej daleko víc. No, aspoň, že ta Ji-won Ha tu je ()
Reklama