Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Univerzitní profesor David Pollock (Gregory Peck) je specialistou na staré arabské civilizace. Jednoho dne jej na londýnské ulici unesou lidé arabského politika jménem Hassan Jena. Muž musí na jeho „žádost“ proniknout k bohatému Arabovi Beshraavimu (Alan Badel) a přeložit pro něj zprávu napsanou pomocí starých arabských hieroglyfů. Vzkaz totiž může obsahovat životně důležité informace, jejichž dosah nedokáže zatím nikdo ze zúčastněných domyslet. Půvabná Beshraaviho milenka Yasmin Azirová (Sophia Lorenová) však Davida varuje, že jakmile vzkaz rozluští, Beshraavi jej dá zabít. Tak to ostatně učinil s jeho kolegou Ragheebem. David ani neví jak, a ocitne se uprostřed mezinárodního zločineckého spiknutí, v němž někteří lidé nejsou těmi, za koho se vydávají, a v němž jde skutečně o život… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (59)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Označovat tuto nevtipnou slátaninu za thriller je neslýchaná drzost - ten film je protivně scenáristicky překombinovaný, únavně dlouhý a nudný, místy až dementní, a především, ó ano, strašlivě zbytečný. Jeho jedinou kvalitou je - kromě překvapivě výtečné kamery - úchvatný zjev Sophie Loren, která se mi snad v žádném filmu nelíbila víc a která je zde skutečně naprosto fantastická. Takto výjimečně krásné ženy - a k tomu báječné herečky - se rodí jednou za sto let v počtu, který by šel spočítat na prstech jedné ruky - po zhlédnutí této stupidní podívané jsem si paradoxně jen upevnil respekt k výjimečným hereckým kvalitám té mimořádné dámy, kterou nyní osobně řadím k tomu herecky nejlepšímu, co světu dalo 20. století. Sophia Loren je tomto filmu tak okouzlující, že člověk zapomene i na ten příšerný český dabing, ve kterém to ČT2 odvysílala, a jenom se tetelí blahem z každičkého záběru na její italské půvaby. Gregory Peck v roli profesůrka, který má hluboko do kapsy a který se náhodou připlete mezi kriminální struktury, jí zde tvoří pouze nedůstojnou stafáž, kterou byste si z celého filmu ochotně odmyslili - ten chlapík nemá elementární šanci získat si divákovy sympatie, protože nemá charismatu či osobní zajímavosti, ani co by se za nehet vešlo, a dívám-li se na jeho hereckou filmografii, s níž jsem vcelku slušně obeznámen, ujišťuji se pouze, že jsem toho herce vlastně nikdy neměl zrovna dvakrát v oblibě. Film, jemuž zde tato mimořádně nesourodá dvojice nechala vzniknout, jsem shledal téměř nekoukatelným, protože je dějově komplikovaný do té míry, že vás to ponouká k domněnce, jaký amatér si to proboha zkoušel tenkrát zaexperimentovat, co všechno jeho scénář ještě snese - v tom filmu je snad vše, od špionů, automobilových honiček, kaskadérských kousků, romantiky, politiky až po (zcela marné) pokusy o vtipné repliky - žel celá ta zběsilost je zoufale dysfunkční a tříští se v chaotickou změť dojmů, které se spolehlivě za chvíli vykouří z hlavy. Aby v ní po čase jako zářící maják zůstala pouze blahá vzpomínka - na úchvatnou Sophii Loren. Jednu hvězdu za ni a druhou za výtečnou kameru. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ach jo. Chtěl jsem vidět nějaký film s Gregory Peckem, který mne hodně zaujal ve snímku Zajeti vesmírem. Ale tohle tedy nebyla nejlepší volba. Ani Peckův zdejší profesor zapletený do špionážní sítě mne tolik nenadchl jako šéf NASA zapletený do morálních konfliktů kosmického experimentu. :o) I když lze říct, že právě Peck film v lecčem zachránil. Nicméně podobným béčkovým filmům "bondovského" střihu bez myšlenky kombinující krimi, akci a mystiku s politikou (zde únos atentát na jakéhosi arabského premiéra) opravdu neholduju. Prvoplánový příběh se nese postupně rostoucím tempem ve znamení z akce do akce, střídavě s průměrný dialogy. Všechno pak ke konci spěje k jedné velkolepé ujeté akci, kde jsem už hodně začínal váhat, zda to tvůrci ještě pořád myslí vážně nebo zda šlo spíše o parodii. K nejzábavnějším scénám filmu pak patří samotné zakončení, kdy během kratičké chvíle dokáže film přeskočit od akčního thrilleru k jakési romantické komedii. Nakonec si říkám, ještěže tomu nechyběl tak silný nadhled. I když onoho zmiňovaného anglického humoru tu bylo jaksi pomálu. Na oddechové odpoledne ještě... ehm, ehm, fakt nechci říci ideální, ale celkem obstojné. Ale moc mě to nebavilo. 55% ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Největší chybou tohoto filmu je Sophia Loren. Sice se snaží hrát podobně diblíkovsky jako Audrey Hepburn, dokonce od ní odkoukala pár triků, ale málo platné, Audrey je subtilnější a Sophia - prostě taková macatá italská mamina. Mně nikdy nepřišla nějak sexy nebo atraktivní, a tak to její trdlování tady není ani vtipné, ani zajímavé. Jinak ale skvělý Gregory Peck, skvělé dialogy a hlášky (miluju suchý, anglický humor) a dokonalá kamera (ta nahnutá rovina je sice opajcnutá od Orsona Wellese, ale ty záběry přes zrcátka nebo přes brýle se mi moc líbily. A jedna ze závěrečných scén v poli je úplně hitchockovská, fakt. Jinak děj je pitomý a nakonec člověk nechápe, proč se musel luštit nějaký chetitský nápis a proč kolem toho bylo tolik povyku, ale ok, viděl jsem řadu větších blbostí, a tady se aspoň snažili, aby to dávalo jakýs takýs smysl. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Vtipný triler so Sofiou Loren na štýl Bonda v sukni (alebo aj bez sukne) som neočakával, s touto sexicou minulého storočia sa mi spájajú skôr osudové úlohy. Nakoniec veľa neukázala, no bolo to aj zábavné aj vtipné, len nie príliš chytré a občas neprehľadné. Očíslované cukríky pôjdem hľadať do obchodu a arabská šifra v hieroglyfoch má svoje dni už za sebou. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Šifry mám rád, lenže tu nešlo ani tak o jej lúštenie, ako o jej hľadanie. To hneď posúva celý film z akejsi sofistikovanej dobrodružnej detektívky do veľmi nenáročnej oddychovej limonády. Situáciu zachraňujú slávni herci a hlášky. Predovšetkým hlášky! Pretože dej o tom, že šifra sa stratila a treba ju nájsť a všade sú samí agenti a cudzie záujmy, je prislabý na to, aby zaujal sám o sebe. Toto nie je hlavný chod kvalitných špionážnych komediálnych dobrodružstiev, toto je ledva ich mdlé predjedlo. Kdeže Hitchcock! Kdeže De Palma! K filmom zmienených pánov má Arabeska asi tak blízko, ako statický trojhodinový záznam majstrovstiev sveta v stolnom hokeji. Z roku 1966. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (5)

  • Yasmin Azir (Sophia Loren) řídí vůz Mercedes-Benz 230SL. (Cucina_Rc)
  • Sekvence na železničním viaduktu byla natočena na Crumlinském viaduktu v jižním Walesu. Byla postavena v letech 1853–1957 a s výškou 200 stop byla nejvyšší na Britských ostrovech a třetí nejvyšší na světě. V době natáčení už byla v plánované demolici. (sator)
  • Arabeska je označení pro literární žánr, má jednoduchou stavbu a nekomplikovaný děj a jejím charakteristickým znakem je lehce ironizující pohled. (sator)

Reklama

Reklama