Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Čihiro ItóKamera:
Hisaši EzuraHudba:
Kendži KawaiHrají:
Rinko Kikuči, Rjó Kase, Čiaki Kurijama, Šósuke Tanihara, Naoto Takenaka, Daisuke Hirakawa, Mabuki Andó, Juriko Hišimi, Jošiko Sakakibara, Hóčú Ócuka (více)Obsahy(2)
Kam přijdou po smrti válečníci, kteří bojovali na nebesích? Japonský animovaný sci-fi film o mladistvých pilotech a jejich dramatických bitvách. Mamoru Ošii náleží vedle Satošiho Kona, Hajaa Mijazakiho, Kacuhira Ótoma a Isaa Takahaty mezi přední režiséry japonské animace, kteří tvoří snímky spojující autorskou osobitost s komerční přitažlivostí. Ošii se realizuje především v oblasti filosofických sci-fi filmů, kde prostřednictvím dystopických společností, robotů a kyborgů zkoumá podstatu člověka. Jeho melancholicky zasmušilí hrdinové procházejí spektakulárním postmoderním světem. Ve chvílích, kdy nebojují s protivníky, proti nimž je zpravidla postavil nějaký mocenský aparát, přemítají o své roli ve světě a hranicích osobní svobody. Mezinárodní věhlas režisérovi přinesl kultovní kyberpunkový film Ghost in the Shell, který po premiéře v roce 1995 oběhl celý civilizovaný svět, byl uvedený na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách a utužil zájem o japonskou animaci v zahraničí. Volné pokračování Innocence bylo o devět let později za velké pozornosti světové kritiky uvedeno na vlivných festivalech v Cannes a Torontu. Zádumčivá sci-fi Nebeští jezdci byla ozdobou prestižních přehlídek v Benátkách, Torontu, Sitges a Locarnu. Vyprávění o mladistvých válečných pilotech, kteří bojují v táhlé válce dvou států, jež už dávno ztratila jakýkoli jiný než ryze ideologický smysl, mísí spektakulární sekvence leteckých soubojů s náladovými momenty rozjímání o smyslu a podstatě lidské existence. Ošiiho řemeslně invenční snímky vždy posouvaly technické normy animovaného filmu a také Nebeští jezdci uhranou dokonalým skloubením tradiční kresby s počítačově vytvořenými 3D modely letadel v dravých vzdušných bitvách. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (76)
----- "Být či nebýt. Člověku jsou souzeny pouze tyto dva stavy." ----- Nemilosrdná vzdušná válka věčných dětí "Kildren" - bez rozbořených měst a zničené infrastruktury. Nikdy nekončící, ostře sledovaná válka pro válku - jako účelový produkt doby, jako exemplární příklad. Nekomplikovaná, čistá a přehledná válka jako PRÁCE - s jednoduchými, jasně danými pravidly ... a bez možnosti vykoupení. Mrazivý, pomalu plynoucí příběh o beznaději, podbarvený melancholickou, zádumčivou hudbou. Jeho hloubka i jeho bolest jsou měřitelné jen nekonečnou blankytnou modří oblohy a nevýslovnou nádherou nestálých, proměnlivých mraků. P.S.: Vzdušné souboje jsou neobyčejně působivé, navzdory tomu mě dokonale odrovnala drobná civilní scéna po závěrečných titulcích. ()
Natočeno podle stejnojmenného románu Mori Hiroshiho. Scénář : Chihiro Ito. Hudba : Kenji Kawai. Nádherné kresby soubojů, strojů, domů a venkovního okolí. Docela povedený tajemný příběh. Akorát bych viděl jednu vadu na snímku. Postavy jsou tak jednoduše nakreslené, že jsem někdy problém je od sebe rozeznat. A někdy jsem měl problém dokonce určit pohlaví. Ačkoli jsou piloti ledatel mladí stále kouří, ale později zjistíte, kde je zakopaný pes. CITÁT - Pivo si nedávej........ CHYBA VE FILMU : Ačkoli je operace okolo 70 minuty přísně tajná, jak říkají piloti, je stejně v hospodě v televizi reportáž právě o této chystané operaci........ CHYBA VE FILMU : Tramvaj ze které Kannami a Tokino vystupují má jen jeden vůz a jede z prava do leva. Jenže po výstupu má tramvaj dva vozy a jede z leva do prava......... CITÁT - Musíme žít, dokud to nezměníš......... Film zanechává spoustu otázek. ()
Nechápu zdejší dost vysoké hodnocení. Příběh je vyprávěn hodně špatně a pomalu. Animace jsou kombinované 2D kreslené většinou postavy a prostředí, na které se skoro nedá dívat v kombinaci s výbornými 3D animacemi letadel, motoru, radaru atd. Celkově hodně pod průměr. Myslím si, že je daleko více lepších filmů např. Metropolis, Naušika atd. Za 3D efekty dávám *. ()
Vizuálně propracovaný japonský animák, vyprávějící příběh letců v alternativním historickém období. Pokud je nějaká akce, je se na co dívat ale problém je v tom, že akce je velice málo a film se z větší části zaměřuje na postavy a jejich pohled na válku. V tomto případě by možná filmu seděla neanimovaná podoba, která by více dokázala vyjadřovat emoce, hlavních postav. ()
Melancholicky bloumavé vyprávění o přízračném světě válečných pilotů staví na síle primárních okamžiků a pozadí postav i vlastního konfliktu odsouvá na okraj pozornosti. Ale právě při jejich uvědomění přichází i pochopení nálad všech postav, které sní o smrti, ale musejí žít s trpkým vědomím, že je pro ně nedosažitelná. Megalomansky precizní sekvence vzdušných soubojů i láskyplně detailní prostředí základy a jejího okolí dokládají Ošiiho fascinaci artefaktů tmavomodrého světa. ()
Galerie (61)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (8)
- Režisér Mamoru Oshii konkrétně chtěl, aby Rinko Kikuchi nadabovala postavu Kusanagi Suito. Když byl dotázán na důvod, Mamoru odpověděl, že to založil na intuici. (aporve)
- Příběh je zasazen do fiktivní Evropy místo Japonska, jak je tomu původně v knize. Z tohoto důvodu byly lokace vykresleny podle Irska a Polska. (Jigvell)
- Yuichiho nadřízená se jmenuje Suito Kusanagi. Stejné příjmení má i hlavní hrdinka předchozích Oshiiho snímků Kōkaku kidōtai (1995) a Innocence (2004), majorka Motoko Kusanagi. (Hromino)
Reklama