Scénář:
Alexander LukešKamera:
Eduard RozovskijHrají:
Jan Kanyza, Valentina Šendrikova, Boris Ščerbakov, Anatolij Solonicyn, Viktor Gogolev, Jevgenij Leonov-Gladyšev, Vladimír Ráž, Vítězslav Jandák, Jan Pohan (více)Obsahy(1)
Zážitky továrního řidiče n. p. Tatra při náročných zatěžkávacích zkouškách nákladních automobilů typu Tatra 148 v extrémně tvrdých klimatických podmínkách při stavbě ropovodu v oblasti Nižněvartovska. Schematický příběh, jehož obdoby se na přelomu 70. a 80. let objevovaly ve všech kinematografiích spřátelených v RVHP. Roli Karlovy matky (Jarmila Smejkalová) začala hrát herečka Slávka Budínová, ale odstoupila od ní. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (32)
To, ze uvidim legendarniho Solonicyna s kralem Miroslavem (Raz) vasnive debatovat nad kvalitou Tatry 148, to by me nenapadlo ani v nejdivocejsim snu. Jinak jde o takovy mix mezi Ice Road Truckers a Hell Drivers, ktery me osobne neurazi, a pri vybuchu sanitky jsem dokonce zaznamenal urcitou emoci. Myslim, ze kdyby to cely natocili rusove, bylo by to lepsi, nez toto natocene s pomoci ceskych soudruhu...neni to zas tak spatne, ze by to muselo mit 26%...postsynchrony jsou katastrofalni, to uznavam. ()
Parta soudruhů z ČSSR v čele s Kanyzou se vydá přesvědčit soudruhy ze SSSR, že Tatra 148 je minimálně stejně dobrej stroj jako KrAZ 256. Kdyby se o tom natočil dokument, ve kterym by se divák dozvěděl třeba nějaký technický informace, určitě bych se na to podíval. Jenže tady sledujete akorát Kanyzu, jak balí nějakou místní doktorku a jejímu bejvalýmu se to vůbec nelíbí a na pozadí toho sem tam pár záběrů na náklaďáky v akci. Pro toho, kdo by se chtěl pokochat akorát pohledem na tu starou techniku, by se z toho dal udělat sestřih tak na 15-20 minut. Zbytek je naprosto o ničem. Jinak si vzpomínám, že Jandák v nějakym pořadu vyprávěl veselý historky z natáčení tohoto filmu a řikal, že tam akorát v jednom kuse chlastali a že tam nějak rozbil záchod nebo co. To mohli rovnou natočit vožralýho Jandáka a byla by to asi větší zábava. Takhle dávám 2 hvězdičky - jedna za Tatru 148 a druhá za KrAZ 256. P.S. Většina herců, co je tady uvedenejch, ve filmu vůbec nehraje. Pouze nadabovali ruský herce... ()
Úžasný blábol. Ještě teď nevěřícně zírám. Pak hned vstanu a jdu si koupit Tatru. Joo, on ten podnik už neexistuje. Tak aspoň modýlek. Tohle je totiž hodinu a půl trvající reklama na Tatru. Včetně P,R,kovského pochlubení se stařičkou Tatrovkou (kampak asi zmizela, co? scenáristi) a jízd do vrchu, s kopce, na vlnitém plechu a tak. A zvládnou nakonec i drsné sibiřské podmínky! Netočit většinu ruský štáb, je to možná i zábavné. Kanyza a Jandák mají dělat komickou dvojku, ale evidentně sami celou dobu nevěří, čemu se to upsali. Ale jinak diialogy jak by je krávě z pr.dele vytáhl, někdy má člověk pocit, že se pár stran scénáře zatoulalo v sibiřském vichru, a tak co, no? Švenky kamerou, střihy, to je amatérismus nejhrubšího zrna. Div, že tenhle film vůbec došel až do závěrečné fáze výroby, že se neztratily kotouče s filmy nebo je nepocintali soudruzi vodkou. Hvězdička za naše herce, kteří pochopili, že hrají v idiotštině, a tak přehrávají, jak jen to jde, aby bylo jasné, že jsou v tom nevinně. Jinak jako vhled na tehdejší postavení člověka je to ale geniální - žádné city, žádné emoce. Plán se prostě musí splnit, a smrt nesmrt, nakonec si soudružsky podáme ruce. ()
Trasa dávno předběhla dobu i dnešní seriál Trucky na ledě:-) Z Kopřivnické pomyslné trilogie (Blízke diaľavy (1979) a Kdo hledá zlaté dno (1979) je tahle ,,prvotina" si nejcivilnější. Jasně, je to natočené na zakázku Tatry a zase nám tu cpou bratrsví se soudruhy ze Sojuzu... Ale oproti ostatním nám tu necpou plán, závazky, či chlapské zmoudření při náročné profesi řidiče... Tak o co tu jde:? --- SSSR uzavřelo s NP Tatrou Kopřivnice dvaceti-letý kontrakt na dodávku nákladních vozů T148 na náročnou stavbu ropovodu. Jak však stavba stoupá stále severněji do sibiřských oblastí, nezvládají jinak všeho schopné Tatry náročné klima a mrazy často pod - 50 stupňů. Kopřivnice tedy vyšle čtyř členný tým nejzkušenějších řidičů, kteří se zapojí do výstavby ropovodu a během jízd budou testovat a monitorovat závady na vozech. Zjištěné poznatky pak mají vést k modifikaci T148 jež dostane název Sibiřanka... Příběh je tak trochu podle skutečných událostí, protože modifikovaná verze T148 pro Sibiř skutečně existovala jako verze Arktik. V hlavní roli se nám tu objeví slaďouš drsoň Honza Kanyza, který nám příběh řidičů na trase okoření hned v úvodu tím, že se zamiluje do ruské lékařky jež má Čechy na starost.... Sledujeme tak dvě dějové linie, milostnou romanci a testování vozů... Jednou se to vidět dá, ale vícekrát asi ne. Každopádně za ty akrobacie s Tatrovkou dávám ještě jednu hvězdičku. Celkem tedy za 2. ** ()
Dost bylo metafor. Tohle je prostě sci-fi z minulosti. V žádném jiném filmu neuvidíte smyk a hodiny s tatrovkou, ani jak skočí, až jí vylétne korba! Samotný příběh by vystačil těžko i na pětiminutovou reportáž do televizních novin, proto se zde nadouvají milostné a jiné pletenice, které (snad tou zimou) nejsou vůbec důvěryhodné. Jako úsměvný obraz té doby je to ovšem hodně zajímavé. Ad 11 jízd na 28 uživatele "woody": těch 28 je samozřejmě kilometrů, protože každá plošina byla od lomu jinak vzdálená. A abyste věděli, tak Arkadij zvládal 13! ()
Galerie (4)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (1)
- Jan Kanyza si ve filmu zahrál se svou ženou Žofií Veselou. (M.B)
Reklama