Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Cabiriiny noci patří k nejvýznamnějším dílům Federica Felliniho, oscarového režiséra, scenáristy a matadora italské kinematografie. Snímek představuje poslední autorův příspěvek k neorealistickému hnutí a líčí několik epizod ze života římské prostitutky. Cabiria není již nejmladší, není ani hezká, ani příliš chytrá. Nepřestává však doufat, že se jí jednou podaří zanechat nenáviděného povolání a že začne žít novým životem. Dokonce je ještě schopna věřit v lásku. Avšak oba muži, v jejichž city bláhově doufá, jsou podvodníci, kteří usilují pouze o její nastřádané peníze. Cabiria je oloupena o vše, dokonce i o víru v člověka. Na rozdíl od předchozích filmů neponechává Fellini svou hrdinku chladně jejímu osudu. Cabiria si i přes hořké životní peripetie dokáže uchovat svůj někdy až dětsky naivní optimismus. V závěrečné scéně setkání se skupinou mladých lidí, která je vykládána jako klíč k celému filmu, jí Fellini dává novou naději… (Česká televize)

(více)

Recenze (120)

UncleG 

všechny recenze uživatele

Velmi solidně zbudované sociální drámo, jehož hlavní předností je jednoznačně výkon Giulietty Masiny. Její Cabiria je prostě "protivná sprostá holka", která se duševně pohybuje někde mezi toulavou čubou a latrýnou, a která přes všechny příšerný nedostatky (nebo možná právě pro ně) chytne člověka za srdíčko. Pohybově dokonalá a svou prostou manýrou neskutečně přitažlivá ústřední postava je jednoznačně tahákem celého filmu... na druhou stranu mě vyloženě štvaly strašný postsynchrony (který by byly špatný i na rok výroby 1957 před kristem) a klasická italská uřvanost, kde jeden bejká přes druhýho tak mocně, až se veškerej zvuk spojí v jednolitej hukot. Takže z původních 4 strhávám boda za ten strašnej "kopfšmerc"... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Fellini se vydal podruhé po stejné silnici, opět obsadil (svou) ženu sta tváří, aby diváky ze všech koutů země dojal těžkým údělem prostého člověka. Není to žádný zázrak (na který marně čeká i Cabiria), ale ten smutně krásný konec byl omračující. Pro mne i po filmařské stránce nepatrně stravitelnější než Silnice. 75% Zajímavé komentáře: sportovec, mortak, SeanLSD, tomtomtoma, elgreco ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Kdesi som čítal, že zrovna tento Masinovej, herecký výkon je považovaný, ako vôbec 21. najlepší v dejinách kinematografie, čo môže pre niekoho znamenať nie až tak prestížnu priečku, pričom na margo celej tejto veci si dovolím tiež podotknúť i to, že americká Akadémia filmových umení a vied, bola až natoľko cynicky slepou, že ju dokonca ani nenominovala, ale aspoň si FELLINI odniesol domov svojho ďalšieho „zlatého plešivca”, keď mal ešte poriadnu váhu! / Ak som trebárs minule do neba vychvaľoval jej stvárnenie životom skúšanej Gelsominy, tak tentoraz to ešte nie je nič v porovnaní s ústrednou protagonistkou, mimoriadne dôverčivou Máriou ”Cabiriou" Ceccarelliovou, ktorá je na tom v podstate o dosť „lepšie”, a to minimálne o jeden stupeň predčí svoj predchádzajúci výstup, ktorý bol z môjho pohľadu síce naprosto „majstrovským”, no v tomto prípade ide o vskutku ojedinelý zjav, a to asi v takom význame, že ja osobne ho považujem za „unikátny”, aký sa mimochodom nielen tejto herečke nepodaril už nikdy viacej zopakovať! \ Určite by som niektoré miesta v rebríčku poprehadzoval, aby som tým skrátka dosiahol práve to, že si jednoznačne zaslúži sa vyšvihnúť až do prvej desiatky. Zrejme sa s ním plne nestotožňujem, ale i napriek tomu si ho celkom vážim, pretože niektoré úvodné herecké výkony v ňom zahrnuté, rovnako veľmi uznávam. / Nateraz by už aj hádam stačilo sa venovať mojim, osobným postrehom k danej veci, aby som radšej namiesto toho začal trochu riešiť hlavnú postavu, ktorá, zdá sa, je viac-menej, úplne neriešiteľnou? Podľa názvu filmu Le notti di Cabiria, mi je jasné, že je „nočným vtákom”roztiahnutými krídlami. Totižto lieta po nociach, s prislúchajúcou sa profesiou v podobe „najstaršieho remesla na svete”, počas čoho určite stretáva kopec zaujímavých ľudí, medzi inými napríklad i druhoradého herca Alberta Lazzariho, alebo sa neskoršie "zapletie" s dobrým samaritánom či povedzme i s prefíkaným šarlatánom, a tak by som mohol pokračovať snáď donekonečna. konkrétne v druhej polovici sa jej rysuje veľká zmena, keď by sa na ňu predsa konečne mohlo usmiať šťastie, na ktoré tak extrémne netrpezlivo čaká, a či naozaj trpezlivosť ruže prináša? \ Federico ma svojim umeleckým spracovaním totálne uzemnil, čo by som následne vysvetlil asi tak, že z kombinácie I Vitelloni a La Strady, nakoniec vzišlo to, čomu sa momentálne teraz s plnou vervou, a k tomu i s pozoruhodným  entuziazmom venujem! A čím kvalitnejší obraz divák k dispozícii má, tým luxusnejšieho filmového zážitku sa mu automaticky dostáva. / Čo ešte napísať? Bolo už všetko spomenuté? Režisér a Herečka, odviedli kus poriadnej roboty, keď by sa zároveň patrilo zmieniť i o vynikajúcej, čiernobielej kamere od špičkového kameramana Alda Tontiho, samozrejme sa pridáva i hudba od dvorného skladateľa Nina Roty, že ani výprava Pieroa Gherardiho a strihová skladba Leoa Catozzoa, neostanú nepovšimnutými. \ Jedná sa presne o taký, vysoko návykový snímok, ktorý klasický fanúšik musí nanajvýš (d)oceniť, no podotýkam, že je pre dnešné, široké masy, maximálne nedostupným a neoceniteľným. Výnimočný, perfektný, mimoriadny a nezabudnuteľný, a to je len zlomok pozitívnych vlastností, ktoré vystihujú toto vrcholné, umelecké dielo. () (méně) (více)

Bachy 

všechny recenze uživatele

Není to úplně ono. První zkušenost s Fellinim nedopadla špatně, ale žádný extra pocit z ní taktéž nemám. Obsah je prostě malinko prázdný. Začátek navnadí a epizodka s filmovou hvězdou dokonce nadchne, ale pak už vše drží jen perfektní hlavní představitelka. Ne, že by byla nějaká překrásná, ovšem hraje jako o život a opravdu jsem moc jsem ji fandil. Tudíž ano, jsem rád, že jsem viděl. Jde o dobrý film, ale doufám, že najdu od Felliniho i lepší. Malinko okrouhat o nudu - nejlépe okolo náboženské pasáže - a bylo by to. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Poslední záběr filmu, v němž plačící Cabiria (či Maria) nesměle odpovídá drobnými pokynutími na pozdravy kolemjdoucích mladíků hrajících, s nelíčenými sympatiemi, k osamělé ženě na kytary, je syntézou celého jejího příběhu a současně i výrazem hrdinčina obrácení. Korunuje jej kratičký okamžik, kdy se podívá do kamery a svým pohledem si v tu chvíli získává cestu do těch nejposlednějších tvrdých srdcí, které její prostotě a přirozenosti dosud odolávaly. – Já jsem ale jejímu kouzlu podlehl na samém začátku její cesty a s každým návratem k tomuto Felliniho vyznání se utvrzuji ve svých sympatiích. Jakkoliv je ukřičená a ve své bezprostřednosti nevyzpytatelná a přirozeně i trochu sebestředná, je také neobyčejná, soucitná, něžná a přes pochopitelnou nedůvěřivost ochotná otevřít se. – Režisér složil tuto skrytou hagiografii z hrdinčiných nevšedních zážitků, které potvrzují její naprostou pravost, ryzost a současně odhalují, že je stále krok od naprosté proměny, za niž se modlí k Panně Marii. Tyto drobné příhody jsou přitom tak pevně přitahovány k tomu nejvšednějšímu, že s ním až splývají, a to, co je na nich zázračného, prosvětluje celou tu tíži, která ji tiskne k zemi. – Nakonec se ale projasní. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (6)

  • Giulietta Masina bola za stvárnenie Cabirie v roku 2006 zaradená magazínom Premiere na 21. miesto v ankete 100 najväčších hereckých výkonov všetkých čias. (Raccoon.city)
  • Po premiéře byl kvůli protestům katolické církve vystřižena kontroverzní scéna s dobrým Samaritánem. (Hans.)
  • Giulietta Masina obdržela cenu pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes. (Hans.)

Reklama

Reklama