poster

Dilino a čert (TV film)

Pohádka

Česko, 2009, 58 min

  • Tom_Lachtan
    **

    Nejdražší na týhle pohádce bylo asi solárko pro Filipa Cíla, ale ani to mu nepomohlo v tom, aby vypadal jako cikán (hurá pohádka, která se nesnaží být za každou cenu korektní a držet do kolečka do kola označení rom) a je to vidět hlavně když "tancuje" (aneb louská prstama) s romskejma dívčinama.. Ne že bych od pohádek vyžadoval nějaký enormní rozpočty, přece jenom kostýmů jsou desítky volných, nějaký komparz se taky najde... Ale peníze zdá se chyběli na pronájem zámku, protože si nedovedu představit jiný důvod než časový press pro tak bídně natočení scény v něm, kde se hlavní postava tváří zmateně, nebo se lidi (obzvláště děti) neustále koukají do kamery (a to ani nemluvím, že z celého zámku je využita jedna místnost, předzámčí, nádvoří a na dvě scény zahrada), zatímco scény venku jsou minimálně herecky výborné. Scénář bohužel taky nic moc a konec je nechutně natahovanej, navíc použité písničky vyvolávají asociace jakékoli, jen ne k "romský" kultuře a je úplně jedno, jak často při nich bude kdokoli řvát hej.. Snad jedna z mála příjemných věcí byla sošnost princezny, ale jelikož tohle nenatočil Lars von Trier, tak to nemůže hodnocení z podprůměru vytáhnout nic.(18.5.2013)

  • Nonna
    odpad!

    Vražda na objednávku.Scénář i film museli zřejmě autoři natočit na příkaz shora, stejně, jako učitelky ve školách jsou z vyšších míst nuceny číst dětem v literatuře romské pohádky s kladným hrdinou a mravním ponaučením na konci (znám z vlastní zkušenosti) a stejně jak jsme kdysi před revolucí museli se sborem trénovat na soutěže aspoň dvě ruské častušky. Neuvěřitelně hloupý a naivní scénař, pitomé dialogy, kožené výstupy jinak dobrých herců, to vše působí skutečně kontraproduktivně. Tomu prostě neuvěří ani dítě, které na to se mnou koukalo a znechuceněn v půlce odešlo s poznámkou, že jediné, co ho na tom baví, je pěkná princezna. Princezna, které nevadí, že z růžových peřinek přejde do uhlárny.....to je vlastně opravdu skutečná pohádka.(19.1.2013)

  • Tiiso
    *

    Nejsem dítě, těžko hodnotit z pozice malého diváka. Zřejmě ve spoustě scénách potěší a rozesměje. Z pozice dospělého nelze přehlédnout záměrný výchovný podtext, kdy utlačovaná menšina, dostává prostor aby i ona mohla ke štěstí přijít tak jako odedávna chudý junák v pohádkách. Nechci se zde pouštět na tenký led koho tohle byl záměr a tak raději z filmového či spíše televizně produkčního hlediska mohu říci, že dílo je klasicky česky zfušované a herecké výkony krom Táborského nijaké.(25.12.2009)

  • dogrose
    **

    Ne úplně špatná pohádka s pár zajímavými neotřelými motivy (čert zavřený ve stromě, kouzelný žalud působící jen pod jazykem). Kánon je jasný (chudák dosáhne štěstí a vezme si princeznu), leč scénář někde zabloudil v hustých lesích, protože mnohé tu není vysvětleno a to mi vadí (jak to bylo s čertem?; byl Dilino skutečně hloupý?; čert mu neřekl, že až si přijde pro žalud, vezme mu bohatství, apod.), protože to působí jako schéma či dogma. To prošpikováno lekcí z rómštiny (asi aby děti rozuměly?) a sem nepatřícími fórky (král vydal stavební povolení). Táborský a Lábus jsou výborní, potěšila mne i Eva Horká, která se zřejmě vyléčila z nejapnosti a unylosti svých princezen, ubrala na svých psích očích, hlas posadila níž, takže výsledek je roztomilý. Filip Cíl se snaží, no... vedle princezny vypadá spíš jak mladší brácha. Zajímalo by mne, jak se pohádka líbí dětem. Ráda jsem pohádku viděla, na rozdíl od mnohých si ji zapamatuju, ale vidět znovu ji nemusím.(29.3.2015)

  • sportovec
    odpad!

    Pokud měla být záměrem pohádky rehabilitace proslulého Čunkova výroku o patologických přednostech osmahlosti před gádžovskou bělostí, lze mluvit jen o velmi problematickém úspěchu. Fabule pohádky je pokřivená do naprosté neprofesionality (král-schéma, nezvládnutá linie čerta, o jehož vysvobození či nevysvobození se nedozvíme vůbec nic stejně tak jako o osudu "zlatého uhlí") s pětiletkovým vrcholem v náhlém nabytí rozumu a zkušenosti hlavní postavy, výstižně pojmenované ne Honzou, ale Hlupákem. Za zmínku stojí i neorganické střídání oslovení Rom a Cikán, z něhož musí být jelenem i ten, kdo je o věci našich spoluobčanů poučen hlouběji. V pohádce nevystupují ani v náznaku živí lidé, ale schémata (princezna, které bez jakékoliv přípravy nevadí pronikavá "změna" životního stylu i to jak, suverénně rozhoduje o odnětí vyznamenání elitnímu vojákovi svého otce; moment věrohodný jako tvrzení o suchosti vody). Většinově záporné odezvy na webu ČsT jsou dokonce masově mazány. Nezvládnutá pohádka jen potvrzuje polistopadový úpadek tvorby pro děti a mládež a vzbuzuje vyhroceně kontroverzní pocity. Za tenčí konec v každém případě tahá ne rozmrzelý divák, ale tvůrci, kteří prokázali, že neví, co chtějí, a nedají pokoj, dokud toho nedosáhnou.(31.12.2009)

  • - Pohádka byla natočena v Mělníku, Lobči, Vojtěchově a na hradě Houska. (otík)