Režie:
Edward DmytrykScénář:
John PaxtonKamera:
Harry J. WildHudba:
Roy WebbHrají:
Dick Powell, Claire Trevor, Anne Shirley, Otto Kruger, Mike Mazurki, Miles Mander, Douglas Walton, Ernie Adams, Donald Kerr, Fred Graham, Dewey Robinson (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv Phil Marlowe je najat neznámým mužem jako svědek při odevzdání výkupného za ukradený šperk. Zdánlivě rutinní případ se však nečekaně zkomplikuje, když se ukáže, že přišel na sjednané místo pozdě. Muž, který tu na něho měl čekat, byl někým zákeřně zabit. Při pátrání po vrahovi Marlowe narazí hned na celé klubko zdánlivě nesouvisejících podezřelých okolností, do cesty se mu připlete pár zlodějů šperků, věštkyně, stejně jako objeví další vraždy a korupci... Jeden z nejlepších detektivních románů klasika americké drsné školy Raymonda Chandlera převedl do filmové podoby režisér Edward Dmytryk. Ten se do diváckého povědomí zapsal především jako vypravěč silných, dramatických příběhů (Vzpoura na lodi Caine, Raintree County, Zlomené kopí, Mladí lvi, Warlock, Pod kopyty stád). Hollywoodský herec Dick Powell byl prvním představitelem Phila Marlowea. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (65)
Filmy nakrútené podľa dobrej knihy to nemajú ľahké. Čitatelia si vytvoria vlastnú predstavu o postavách a odvážlivec, ktorý sa podujme nakrútiť podľa knihy film, by ho mal nakrútiť tak, aby diváci, ktorí svoju predstavu uvidia na plátne zaplatili aspoň vynaložené prostriedky. Neviem či sa to u tohto filmu podarilo a je mi to vlastne úplne jedno. Edwarda Dmytryka nepovažujem za dobrého režiséra, ale obsadenie Dicka Powella do úlohy Phila Marlowa je úplná katastrofa. Iba diváci obdarení nevšednou fantáziou uvidia pod úradníckym zovňajškom Dicka nejaký kúsok z Marlowa. Tento film nemal byť nakrútený. Ublížil nielen divákom, ktorí Chandlerove diela ešte nečítali a omnoho viac tým, ktorí ich majú prečítané. ()
S výnimkou až surrealisticky podaných tripov sfetovaného Dicka Powella som pri drvivej väčšine scén mal pocit, že "šak toto som asi už videl!" No... nevidel. Lebo to šlo jak cez kopirák klasík Humprheyho Bogarta! Niektoré dialógy klasa (českému dabingu dávam bod navyše), ale najväčším plusom pre mňa je zistenie, že aj noir 40-50tych rokov sa točil občas len na objednávku. ()
Ničím nezajimavý a naprosto průměrný krimi-noir, který nemá čím překvapit a také bohužel stojí na Dicku Powellovi, který nemá naprosto žádné charisma a naprosto žádné herecké schopnosti. Dá se sáhnout určitě po zajímavějších dobových kouscích než je toto. Slavný Phil Marlowe by si zasloužil určitě lepší zpracování. ()
Dobrá kamera a cca hodina a půl času stopáže, který se mi však roztáhnul do třech ucouraných hodin času subjektivního, div mne neudolal hluboký spánek. Splachovacímu Dicku Powellovi v roli Marlowa navíc do Bogartova charismatu a drsné nonšalance chybí asi tolik, co Woody Allenovi na maskulatuře do Dwaina "The Rock" Johnsona. Inu, rok 1944 přinesl i lepší úrodu - namátkou vzpomenu např. legendární Lauru Otto Premingera či neméně profláknutou a neopakovatelnou Pojistku smrti páně Wildera. 2,5* s ušima odřenýma do chandlerovské krve. ()
Ak by som v tomto filme - noir mal nájsť najpodstatnejšiu chybičku, bol by to predstaviteľ hlavnej postavy. Charizma nulové, voiceovers nemajú hĺbku. Chicks sú dobovo krásne a záporáci podobne slizký, ale nieje dôvod na to, aby sa tento snímok vychvaľoval, aj napriek tomu, že nepostráda patričnú žánrovú atmosféru. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (4)
- Jean-Pierre Chartier v kritike uverejnej v periodiku La Révue du cinéma uviedol, že dielo je rýdzi thriller, pri ktorého sledovaní sa divák chveje od strachu a má obavy z neznámeho. Oslavuje i spôsob vyprávania príbehu kde sú Marlowove halucinácie a straty vedomia navodené štylistickými prostriedkami pripomínajúcimi cinéma pur skrz dvojexpozície, rozostrené zábery či nezvyklé uhly kamery. (Biopler)
Reklama