poster

O kapitalismu s láskou

  • USA

    Capitalism: A Love Story

  • Slovensko

    O kapitalizme s láskou

Dokumentární

USA, 2009, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Danula13
    ****

    Kousavý Moore tímto dokumentem reaguje na světovou finanční krizi, odstartovanou hamižností světových finančních a bankovních kruhů. Vzal si proto na mušku krom Wall Streetu a bankéřů také fungování kapitalismu jako takového. Může existovat kapitalismus bez krizí a bez milionů nezaměstnaných ? Proč na ekonomické expanzi nejméně vydělají obyčejní pracující, ale nejvíce tratí při ekonomických krizích ? Ti, kdo krize způsobují, dostávají z daní pracujících ještě další dotace. Přijde to někomu normální ? Moore je kritizován za údajnou neobjektivnost a nevyváženost, ale proč by měl být vlastně objektivní, když druhou názorovou stranu slyšíme a vidíme denodenně v tisku, rádiu a v televizi ? A jak by měl vypadat takový objektivní dokument o světové finanční krizi a jejích důsledcích pro lidi na celém světě ? Vše se dnes děje ve jménu modly a tou je globalizace. Světové finanční, hospodářské a politické elity ji podporují a také na ní nejvíce vydělávají. Obyčejným lidem toho moc dobrého nepřináší. Je nám vtloukáno, že kvůli globalizaci pracovního trhu musíme pracovat více za méně peněz, aby se nadnárodní kapitál neodstěhoval někam do Asie. Nadnárodní kapitál se ze státního rozpočtu dotuje a zvýhodňuje, přitom na sociální a jiné služby státu potom nezbývají peníze a čím dál víc služeb si musí lidé platit sami. Naše slavná ČT neustále točí pseudokumenty o socialismu, o disidentech, ale kéž by začali točit i dokumenty o problémech dnešního světa alespoň na úrovni toho Moora. Nevím ale, jestli se toho vůbec někdy dočkám, vzhledem k té klice, která dnes veřejnoprávní ČT ovládá.(5.12.2009)

  • gudaulin
    ***

    V případě nejnovějšího filmu Michaela Moora je velmi trefný Tetsuův komentář, do značné míry se s ním ztotožňuji. Moorův film považuji především za politický pamflet se vším všudy, co k tomuhle žánru v pozitivním i negativním smyslu patří. Naprosto není korektní, vyvážený a smířlivý. Klade si za cíl ovlivnit veřejné mínění ve Spojených státech a pro tento trh je také primárně určený. Bez důvěrnější znalosti společenského kontextu, v jakém vznikl, mu v plné míře divák nemůže porozumět. Film vznikl např. jako protiváha zpravodajství vlivné televizní stanice FOX TV nebo konzervativní americké náboženské pravice, která vlastní řadu rádií i televizních stanic. Moore se soustřeďuje na ovlivnění početných nevzdělaných amerických voličů, kteří mají povědomí o světě na úrovni Homera Simpsona, jsou dobře manipulovatelní a svými hlasy opakovaně pomohli americkým republikánům vyhrát volby. Po filmové stránce patří snímek k tomu slabšímu, co Moore dosud natočil, i když některé jízlivosti a fórky si vychutná i středoevropan. Na Moorově pamfletu je specielně u nás zajímavé, jak obtížně se s ním vyrovnává český publicistický mainstream. Moore je pro ně ztělesněním všeho, co odporuje jejim zavedeným šablonkám. Moore jim nevadí, on je přímo ... Celkový dojem: 55 %.(11.2.2010)

  • mcleod
    *****

    Filmy Michaela Moora jsou přes jasné přizpůsobení názorům režiséra výborné. Předkládají často opomíjené aspekty podstatných společenských témat a dělají to zábavnou a poutavou formou. V tomto případě se zabývají negativními aspekty neoliberálního kapitalismu a prosazování této zhoubné ideologie, která plně slouží zájmům vyšších vrstev společnosti, mezi členy nižších a středních vrstev. Jaktože jsme s tímto systémem tak dlouho? (...) Systém je postaven na tom, čemu říkáme propaganda. Jsem udiven propagandou... schopností přesvědčit lidi, kteří jsou obětí přesně téhož systému, aby tento systém podporovali a viděli ho jako dobro. To pak má dopady i na základy demokracie, kdy jsou volení zástupci lidu manipulování tak, aby rozhodovali ve prospěch velkých bank, korporací a nejbohatších obyvatel. Budují tak základy plutokracie, vlády bohatých, která k chudším obyvatelům přistupuje jako ke zboží a zcela ignoruje aspekty jejich života, které nejdou vyčíslit v penězích. Zkrátka kapitalismus se mění do podoby, kterou již v 19. století tolik kritizoval Karl Marx... materiální základna a společensko-kulturní nadstavba. Michael Moore dané téma nepředkládá nejobjektivnější formou, ale otázkou je, jak by také mohl, když mu snad všichni zástupci opozičního názoru odmítli rozhovor. Mé hodnocení zřejmě není úplně objektivní, když se vším, co bylo řečeno souhlasím... a to na tom v Evropě ještě nejsme tak špatně jako v Americe. Jak je možné nazývat stát vyspělým a demokratickým, pokud se nedokáže postarat o své vlastní občany?!(19.7.2012)

  • larelay
    ****

    Aj napriek tomu, ze sa povazujem za praviciara sa mi Michaelove dokumenty pacia. Vidi sice vsetko neuveritelne jednostranne, je demagog a populista a navyse "cerveny", nedava priestor na diskusiu, len sa snazi ludi presvedcit o tom, ze Amerika je v podstate zla, skorumpovana hra, kde politici a ludia su babkami v rukach financnikov.... Ze vsetkym ide o prachy. Ale pockajte... Hm... Sakra, ved on ma pravdu a na to, aby som to vedela nepotrebujem Michaela Moora, ale je fajn sa s jeho dokumentov obcas nieco dozvediet apripomenut si to, co uz clovek vie. Najviac ma teda "sokovali" vypovede mladych z pastaku (hodil som po nevlastnom otcovi steak, napisala som o ucitelke hanlivu stranku na myspace - WHAT???), vypovede pilotov a hlavne "dead peasants". Prijemne stravene dve hodiny :)(2.3.2010)

  • sator
    ****

    To v čem jsou dokumenty Moora vždycky přínosem,je, že nad "obecnými pravdami" ,vás nutí se zamyslet. Jen škoda míry manipulativnosti, ale tu nakonec používají všichni jeho "nepřátelé" též.... Kapitalismus je v protikladu k soucitu. ................TO SCHIZOFRENICKÉ K ČEMU SE TENHLE SVĚT DOPRACOVAL JE, ŽE JE TAKOVÁ MÍRA PROTIKLADNÝCH INFORMACÍ.Í ŽE SE ČLOVĚK ZTRÁCÍ V TOM. CO JE MORÁLNÍ A CO AMORÁLNÍ,CO TEDY ZBÝVÁ? VRÁTIT SE K PŮVODNÍM KŘESŤANSKÝM BUDDHISTICKÝM ČI JINÝM HODNOTÁM ?(12.3.2010)

  • - Michael Moore uvedl premiéru svého dokumentu v kině, které leží v budově vedení General Motors. Nebyl však vpuštěn ochrankou na svou vlastní premiéru po dobu několika hodin. (Othello)

  • - Dokument měl být původně přímým následovníkem Fahrenheit 9/11, ovšem poté, co byl Bush znovu zvolen za prezidenta se Moore rozhodl zaměřit více na korporační USA. Finanční krize v roce 2008 nakonec donutila Moora úplně změnit dosavadní zaměření filmu. (Othello)

  • - Záznam prezidenta Franklina D. Roosevelta, jak hovoří o druhé listině práv, byl považován za ztracený. Moore ho objevil v jedné knihovně v Jižní Karolíně. (Othello)