Režie:
Michael AptedScénář:
Anna Hamilton PhelanKamera:
John SealeHudba:
Maurice JarreHrají:
Sigourney Weaver, Bryan Brown, Julie Harris, John Omirah Miluwi, Iain Cuthbertson, Iain Glen, David Lansbury, Maggie O'Neill, Gordon Masten, Helen Fraser (více)Obsahy(1)
Příběh americké rehabilitační sestry Dian Fosseyové, kterou její zájem o vymírající druh horských goril přivede do afrického Konga, kde má pro National Geografic pokračovat v jejich přerušeném sčítání. Kvůli občanské válce je sice nucena přesunout se společně s domorodým průvodcem Sembagarem do sousední Rwandy, přesto se však rozhodne úkol splnit. Přestože nemá se zvířaty žádné zkušenosti, je odhodlána vytrvat navzdory všem potížím. Pokračuje ve výzkumu, získává zkušenosti a osud goril, které pytláci zabíjejí kvůli suvenýrům a loví pro zoologické zahrady, se stává jejím celoživotním zájmem, který se během let postupně mění v posedlost. Během osmnácti let provedla řadu jedinečných pozorování v přirozeném prostředí zvířat, vybojovala řadu bitev s pytláky, prožila krátký milostný románek s fotografem Bobem Campbellem a také si svým nekompromisním postojem a později i podivínským chováním získala řadu nepřátel. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (208)
Životopisný příběh silné, pragmatické ženy a její posedlosti záchranou jednoho živočišného druhu.. Kamera užívající si rwandské exteriéry, zábavná korespondence s doktorem Leakeym, přesná S.Weaver a Jarreho hudba tlačící na emotivnost. Nutno ocenit natáčení v náročných podmínkách i poselství, že za některé věci stojí za to bojovat. Že byla Dian Fossey rasistická alkoholička, co dávala přednost gorilám před lidmi kolem sebe? Vzhledem k jejím zkušenostem se jí ani nedivím.. ()
Tak s votrelčou sériou má predsa len tento film niečo podstatné spoločné. Totiž v porovnaní s akýmkoľvek živočíšnym druhom stále vychádza najhoršie človek. Sigourney bojuje tentokrát s organizovaným pytliactvom, kde je to prepojené od európskych zoo, cez miestne vlády až po miestnych, chudobných obyvateľov, ktorým nič iné ani neostáva, ak chcú mať čo jesť. Film potom vyvoláva otázku, čo sú to tie spomínané širšie súvislosti, či nejaký ten dolár/marka do vrecka Afričanov, alebo budúcnosť našej planéty. Apted a Phelan jasne odpovedajú a vôbec to nevadí, pretože majú objektívnu pravdu. Chodoba tretieho sveta by sa mala riešiť inými prostriedkami. Ale možno vás film zaujme najmä výpravou a peknými opičiakmi. ()
Silný příběh o tom, jak se jedna umanutá ženská snaží stůj co stůj zachránit své horské gorily, na svém kopci uprostřed Afriky před pašeráky. Sigourney Weaver se do téhle role skvěle hodí. Gorily v mlze disponují tak srdce trhajícími scénami, že by to dnešní publikum zcela určitě nevydýchalo. Tady to prostě není pouze růžové a když příjde na scénu zlo, tak je nekompromisní a brutální. 80% ()
Údělem amerických filmů, zborazujících tento typ skutečných událostí, je potřeba zadavatelů i producentů udat je jako kasovní trháky. Limonáda cukerínových slzí, bratření plevele s obilím a jiné rozmanité libůstky stále přežívajícího kýče tu bývají nabíledni. Přes jistou idealizovanost, která ovšem nepřesáhla v tomto případě únosnou míru, se podařilo zachovat reálnost příběhu i s decentně naznačenými kontroverzními prvky v protagonističtině osobnosti. Weaverová, která přípravě této své životní role věnovala maximální péči, odvádí mimořádný výkon, kterým film velmi šťastně stylizuje do takřka dokumentární, místy i reportážní polohy; scény se skorolidmi, gorilaty i jejich rodiči a ostatními příbuznými, vyznívají proto věrohodně a přirozeně. Weavrové se díky tomu stala Afrika životní misí; projektu tragické Foessyové dodnes pomáhá, čas od času do Afriky sama zajíždí a nezajímá se zdaleka o naše živočišné příbuzné, ale i lidi z jejich okolí. Někdy kontroverzně působící americká spontánnost, šlechtěná přirozeným šarmem a elegancí Weavrové, tu nalezly své nejšťastnější užití a naplnění. GORILY nejsou jen filmem; v mnoha ohledech také oprávněně působí jako poslání. Poslání o všelidskosti humanismu, který není omezen na svůj druh. Poslání, které je naplněním zeleného rozměru osobnosti současného člověka Severu. ()
75% ... Keď som o Dian a jej živote čítal, tak ma to dojalo viac ako tento film. Každopádne nemôžem mu zas až toľko upierať. Bola to žena, ktorá mala svojich vnútorných démonov, a preto sa jej možno ľahko nechával svoj doterajší život za sebou a presťahovala sa do Rwandy aby študovala gorily. Urobil míľové kroky k záchrane tohto druhu. A aj keď nebola zrovna vzorom vyrovnanej, to čo dokázala jej nezoberiem. Ja ľudskú zlobu nikdy nepochopím. Byť zlým je ľahšie ako šíriť dobro. Ťažko sa mi pozerá na filmy, kde sa ubližuje nevinným. Vskutku magnifikantné zvieratá, alebo teda skôr stvorenia. ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (10)
- Dian Fosseyová shrnula své poznatky z patnáctiletého výzkumu goril horských ve stejnojmenné knize, která byla vydána dva roky před její smrtí. (nezavisla)
- Štúdiá Universal a Warner Bros. natáčali životopisné filmy o Dian Fosseyovej v rovnakom čase a obaja súťažili o získanie prístupu k filmovým gorilám v Rwande. Rwandská vláda odmietla prístup k filmovaniu goríl, kým sa tieto dve štúdiá nedohodnú. V tom momente sa Warner a Universal rozhodli spojiť svoje dva projekty do jedného filmu. (Arsenal83)
- Sigourney Weaver byla první umělec v historii, která se stala po získání Zlatého glóbu za hlavní roli v dramatu držitelkou dvou Zlatých glóbů v jednom roce. Tou druhou byla cena pro nejlepší vedlejší herečku ve filmu Podnikavá dívka (1988). (Ruuzha)
Reklama